برگزاری رویداد  هکاتون بازی‌های جدی ۱۴۰۲ با حضور ۵۰ تیم  
 
رویداد هکاتون ششمین جایزه بازی‌های جدی سال ۱۴۰۲ با موضوع «کتابخانه عمومی» به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فرزانه شریفی دبیر ششمین جایزه بازی‌های جدی گفت: در مراسم افتتاح رسمی هکاتون بازی‌های جدی ۱۴۰۲، مدیر مرکز رشد بازی‌سازی‌ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان طراح مسئله این بخش از رویداد ششمین جایزه بازی‌های جدی، طی سخنانی به تبیین رویکردهای هکاتون سال ۱۴۰۲ به شرکت‌کنندگان در آن پرداختند.
 
شریفی تصریح کرد: هکاتون بازی‌های جدی ۱۴۰۲ با حضور ۵۰ تیم از سراسر کشور کار خود را از ۲۹ شهریور به صورت آنلاین آغاز کرده و طی روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریور ادامه خواهد داشت.
 
دبیر ششمین جایزه بازی‌های جدی افزود: ۱۰ منتور تخصصی در حوزه‌های فنی، طراحی، هنری، کتاب و کتابخوانی و گیمفیکیشن (بازی‌وار‌ سازی) در این رویداد حضور دارند. نادر صدیق، مرتضی بصارت‌دار، سوشیانت جوشقانی، میلاد قهرمانی، ابوالفضل سجادی، محسن سعیدی، امیرحسین قربانزاده، رضا سلیمانی، سید مهدی حسینی، یوسف‌ عابدی و آیدین آبادی شندی که از استادان به نام بازی‌سازی ایران هستند، به عنوان منتورهای هکاتون بازی‌های جدی ۱۴۰۲ مسئولیت هدایت و راهنمایی تیم‌های شرکت‌کننده را بر عهده دارند و به طور آنلاین از ۹ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات شرکت‌کنندگان در این رویداد هستند.
 
 
شریفی همچنین گفت: هکاتون بازی‌های جدی ۱۴۰۲ با مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بنیاد ملی نخبگان و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی با استفاده از بازی و کمک به افزایش سرانه مطالعه کتاب با بهره‌گیری از تولید بازی‌های جدی در حال برگزاری است.
 
وی اظهار داشت: البته ایجاد ارتباط میان محورهای هکاتون ۱۴۰۲ شامل آشنایی کاربران با کتابخانه‌های عمومی، خدمات کتابخانه‌های عمومی، منابع و بخش‌های کتابخانه، موضوع خواندن و مطالعه کردن در ابتدا کمی تیم‌های شرکت‌کننده را با چالش مواجه کرده بود. اما منتورینگ‌های انجام شده برای آنها، به شفافیت و حل چالش‌های پیش روی شرکت‌کنندگان کمک کرد.
 
 
فرزانه شریفی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان طراح مسئله هکاتون بازی‌های جدی ۱۴۰۲ بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کتابخانه عمومی را در کشور مدیریت می‌کند و کتابخانه‌ها شامل بخش‌های مختلفی شامل سالن مطالعه، بخش امانت، بخش کتاب‌های مرجع، گالری، بخش نشریات، بخش کودک و ساختکده هستند. در واقع ما سعی داریم با کمک بازی مردم را به حضور در فضای کتابخانه‌ها دعوت کنیم.
 
دبیر ششمین جایزه بازی‌های جدی در خصوص ترغیب مخاطبان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی از طریق بازی گفت: باید با بهره‌گیری از روش ‌‌هایی مانند امتیازدهی در بازی باعث ترغیب کاربران شویم و مهارت‌های خواندن، روش‌های انتخاب کتاب مناسب و فرآیند عضویت در کتابخانه و دانش‌های مرتبط به کتاب و کتابخانه را در آنها تقویت کنیم.
 
او تصریح کرد: طراحی بازی با چنین ویژگی‌هایی با توجه به اینکه بازی با چنین موضوعاتی نداشتیم، حتما برای تیم‌های شرکت‌کننده دشوار و با چالش همراه است اما حتما نتایج خوبی خواهد داشت.
 
به گفته شریفی اختتامیه هکاتون بازی‌های جدی ۱۴۰۲ روز جمعه ۳۱ شهریور برگزار می‌شود و داوری آثار به محض اتمام رویداد آغاز خواهد شد و نتایج نهایی طی ۱۰ روز اعلام می‌شود.
 
 جوایز برگزیدگان نیز در آیین اختتامیه ششمین جایزه بازی‌های جدی به تیم‌های منتخب اول تا سوم به ترتیب ۸، ۶ و ۴ میلیون تومان اهدا می‌شود.
شریفی همچنین گفت: تعدادی از تیم‌های شرکت‌کننده در هکاتون بازی‌های جدی از تیم‌های شرکت‌کننده در اردوهای استعدادیابی آموزش بازی‌سازی انستیتو ملی بازی‌سازی در استان‌های مختلف کشور بودند که با شبکه‌سازی انجام شده جذب رویداد هکاتون شدند.
فرزانه شریفی اضافه کرد: تیم‌های شرکت‌کننده در هکاتون امسال که در سطح ملی در حال برگزاری است از استان‌های تهران، آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی،  اردبیل، اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان رضوی،خوزستان، فارس، قم، کرمانشاه، کیلان، مازندران همدان هستند. بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد نیز از میان متولدین دهه ۷۰ هستند. اما از بین متولدین دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۸۰ هم شرکت‌کنندگانی در این رویداد داریم.
 
یادآور می‌شود حضور بنیاد نخبگان برای اعطای امتیاز نخبگی طرح شهید بابایی به تیم‌های برگزیده است. طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی)، به منظور ایجاد فضای نشاط علمی در دانشگاه­‌ها، آشنایی دانشجویان با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان برای کار گروهی، از سال 1399 از سوی بنیاد ملی نخبگان اجرایی شده است. در این طرح، مسابقه‌ای علمی ـ تیمی میان تیم­‌های دانشجویی برگزار می‌گردد و تیم­‌های دانشجویی در مدتی معین برای ارائه خط‌مشی و  راه‌حل یک مسئله، در چارچوب مقررات ذی‌ربط به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
 
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این طرح می‌توانند به این نشانی مراجعه کنند.