استفاده از ظرفیت بازي‌های رایانه‌ای برای تولید بازی‌های مرتبط با حوزه محیط زیست

در بازدید معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر لزوم همکاری‌های مشترک برای استفاده از ظرفیت بازي‌های رایانه‌ای برای تولید بازی‌های مرتبط با حوزه محیط زیست تأکید شد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، خواستار ورود مفاهیم محیط زیستی به بازی‌های رایانه‌ای شد.

او با اشاره به اینکه بر اساس آمارها بیش از 40 درصد کل مردم کشور مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند، گفت: بازی‌های رایانه‌ای با توجه به ضریب نفوذ اینترنت، گوشی تلفن همراه و کنسول‌های بازی در سال‌های اخیر بخش بزرگی از زمان فراغت و سرگرمی را در بین گروه‌های سنی مختلف جامعه به خود اختصاص داده و از ظرفیت بالایی برای فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم محیط زیستی برخوردار است.

مرادی تصریح کرد: حجم بالای مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای نشان‌دهنده این است که در توجه به نقش این بازی‌ها برای پر کردن اوقات فراغت و انتقال مفاهیم کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.

وی موضوعات محیط زیستی همچون آب، هوا، جنگل، تنوع زیستی و ... را برای تولید بازی‌های رایانه‌ای جذاب و پر مخاطب ارزیابی کرد و افزود: از این ظرفیت که تکنولوژی‌های جدید همچون کنسول‌های رایانه‌ای، تلفن همراه هوشمند و فناوری‌های ای آر و وی آر در دنیای امروز به‌وجود آورده‌اند، باید در خدمت آموزش و اشاعه فرهنگ محیط زیستی بهره‌برداری کنیم.

مرادی با اشاره به اینکه نوک پیکان خبرسازی‌های منفی رسانه‌های بیگانه به سمت محیط زیست نشانه رفته و تلاش دشمن این است که با تولید اخبار منفی محیط زیستی و ایجاد حس ناامیدی جو جامعه متشنج کند، گفت: استفاده از تمام ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگی و افزایش آگاهی‌ و سواد محیط زیستی جامعه، یکی از راه‌های مقابله با تهدیدات امنیتی است و بازی‌های رایانه‌ای نیز به عنوان یک رسانه نوین که سهم زیادی در پر کردن اوقات فراغت بخش بزرگی از جامعه دارد، می‌تواند به سهم خود در آن نقش داشته باشد.

وی ، زبان، جغرافیا و دین را سه مولفه اصلی هویتی برشمرد و گفت: در تولید بازی‌های رایانه‌‌ای در کشور باید به این مولفه‌ها توجه شود و بازی ساخته شود تا حس وطن دوستی و تعلق را در بین مخاطبان افزایش دهد.

نورالله مرادی تحقق انجام فعالیت‌های مشترک همکاری را با ایجاد کارگروه مشترک تخصصی متشکل از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و افزود: امیدوارم با شکل‌گیری این کارگروه، همکاری‌های خوبی در راستای تولید بازی‌های محیط زیستی انجام شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد یک رویداد فرهنگی با عنوان همایش ملی محیط زیست و بازی‌های رایانه‌ای را از برنامه‌های در دست اقدام ارزیابی کرد و گفت: در نظر داریم تا با ایجاد رویدادی، اهمیت بازی‌های رایانه‌ای و استفاده هدفمند از این تکنولوژی را در خدمت سرگرمی پاک و افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست تبیین کنیم.

او تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای را یکی از گروه‌های هدف آموزش‌های محیط زیستی برشمرد و افزود: در نظر داریم تا با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مفاهیم و موضوعات برجسته محیط زیستی را به تولیدکنندگان این بازی‌ها آموزش دهیم و همچنین این آمادگی را داریم که برای گروه‌های منتخب بازی‌ساز رایانه‌ای، تورهای بازدید از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست را برگزار کنیم.

نورالله مرادی برگزاری «جشنواره محیط زیست و بازی‌های رایانه‌ای» را یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های همکاری‌های مشترک دانست و افزود: برای افزایش انگیزه در بین بازی‌سازها، طی جشنواره‌ای که در سال جاری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، به بهترین بازی‌های محیط زیستی رایانه‌ای جوایز نفیسی را اهدا خواهیم کرد.


32 میلیون بازیکن بازی‌های موبایلی در ایران

محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست با اشاره به آمار 34 میلیون بازیکن ایرانی براساس آخرین پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال در کشور گفت: از میان این 34 میلیون نفر، 4 میلیون نفر بازیکن حرفه‌ای هستند که روزانه بالای 3 ساعت بازی می‌کنند.

او تصریح کرد: از آنجایی که بازی‌های موبایلی در ایران مخاطبان بیشتری دارد، تمرکز شرکت‌های بازی‌ساز ایرانی نیز بر روی تولید بازی‌های موبایلی است. براساس پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از میان 34 میلیون نفر بازیکن ایرانی، 32 میلیون بازیکن بازی‌های موبایلی هستند. از طرفی تولید بازی‌های موبایلی برای بازی‌سازان هزینه کمتری دارد و سریع‌تر به مرحله انتشار می‌رسد. اما تولید بازی‌های رایانه‌ای که داستان محور هستند و مخاطبان خاص خود را دارند، کمتر اتفاق می‌افتد.

حاجی هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های تولید بازی‌های جدی با محوریت موضوعات مرتبط به محیط زیست افزود: می‌توان در رویدادهای آینده جایزه بازی‌های جدی، با طرح موضوعات محیط زیستی برای بخش هکاتون این رویداد، بازی‌سازان را به سمت ایده‌پردازی، تولید و توسعه بازی‌های جدی با رویکردهای محیط زیستی ترغیب کرد. از سوی دیگر می‌توان با جذب سرمایه‌گذار از نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه محیط زیست مسیر توسعه و نشر این بازی‌ها را نیز هموار کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر در دی ماه امسال را نیز فرصتی برای ارائه و معرفی بازی‌های مرتبط به موضوعات محیط زیست دانست و اظهار داشت: بازی‌ها و ایده‌‌های مرتبط با موضوع محیط زیست را می‌توان در بخشی ویژه مورد ارزیابی و تقدیر قرار داد.

حاجی هاشمی در پایان این نشست بر همکاری‌های دوجانبه میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سازمان محیط زیست در حوزه‌های آموزشی، برگزاری هکاتون بازی‌های جدی و رویدادهای مختلف تاکید کرد.