پرده‌هایی از کربلا و محرم به روایت بازی‌سازان

 شاید حال و هوای محرم و روزهای عزاداری سیدالشهدا (ع) برای بسیاری از طرفداران بازی‌های ویدئویی انگیزه‌ای باشد تا در این ایام سراغ بازی‌هایی با موضوع واقعه کربلا بروند. اما حتما با یک جستجوی ساده متوجه خواهند شد که تعداد بازی‌های مرتبط با این موضوع به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دو بازی «سفیرعشق» و «مختار: فصل قیام» از محصولات موسسه فرهنگی منادیان که طی همین دو سه سال اخیر منتشر شده است، بازی «کودکان اربعین» از محصولات «مرکز نوآوری بازی و سرگرمی‌های ایرانی اسلامی مهاد» و بازی «پیربابا» از تولیدات استودیو «مارس» شاخص‌ترین بازی‌هایی هستند که با حال و هوای مرتبط به واقعه عاشورا، محرم و فرهنگ عزاداری و موکب‌داری توسط استودیوهای بازی‌سازی ایرانی ساخته شده و در ویترین نشر بازار بازی ایران قرار گرفته‌اند.

هر چند این بازی‌ها برای بازیکنان حرفه‌ای ایران که در جریان آخرین بازی‌های منتشر شده در بازار نشر ایران هستند، کاملا شناخته شده است و بسیاری با فضای این بازی‌های آشنایی دارند؛ اما به انگیزه این روزها این چند بازی را که جزء معدود بازی‌های تولید شده توسط استودیوهای بازی‌سازی ایرانی با موضوع محرم و واقعه عاشورا است، را معرفی کرده‌ایم.

 

سفیر عشق

بازی رایانه‌ای «سفیر عشق» یک بازی اکشن شمشیری (Hack ‘n’ Slash) سوم شخص است.

سفیر عشق روایتی است از مهران ایرانی، یکی از وفادارترین همراهان امام حسن (ع) که پس از خیانت یاران به ایشان، سرخورده به ری، شهر آباء و اجدادی‌اش بازگشته و تلاش می‌کند خود را در زندگی روزمره غرق کند تا شاید غم این بی‌وفایی را از یاد ببرد، اما دست تقدیر و ظلم حاکم زمان، او را مجبور به هجرت می‌کند. مقصد او کوفه است که در آن زمان، به عنوان پایگاه شیعیان شناخته می‌شود. حضور سفیر امام حسین (ع) در کوفه برای صحت‌سنجی دعوت کوفیان، آغازگر روایتی است که در آن، مهران ایرانی بار دیگر شمشیر از نیام برآورده و برای امام زمانش تا پای جان ایستادگی کند. «سفیر عشق» تجربه‌ای است متفاوت از عشق، وفاداری و آزادگی.

مخاطب در این بازی، سیر رخدادهای تاریخی را از منظر شخصیت جوانی ایرانی با نام «مهران» پی می‌گیرد. در روند این بازی، علاوه بر بیان قصه مهران، تابستان گرم کوفه سال 61 هجری قمری روایت خواهد شد و بازیکن، اتفاقات تاریخی از زمان ورود مسلم ابن عقیل(ع) به کوفه و نقش افرادی مانند هانی ابن عروه، مختار ثقفی، نعمان ابن بشیر و... را در روندی تعاملی، درک خواهد کرد. بازیکن در این بازی با استفاده از سلاح‌های متنوعی مانند شمشیر، خنجر، سپر و کمان و همچنین تکنیک‌های مختلف همچون مخفی‌کاری، اسب‌سواری، حل معما و... باید مراحل را طی کرده و دشمنان را که شامل چندین دسته (خنجر به دست، شمشیرزن، نیزه و سپر و...) با عملکرد و میزان مقاومت متفاوت هستند، از بین ببرد. بیش از 50 دقیقه صحنه سینمایی، موسیقی حماسی اختصاصی، همکاری با دوبلورهای نام‌آشنا و همچنین استفاده از ده‌ها هزار انیمیشن دستی و موشن‌کپچر از دیگر ویژگی‌های بازی «سفیر عشق» است.

سفیر عشق در موتور بازی Unreal Engine 4 طراحی و توسط موسسه فرهنگی منادیان منتشر شده است.

لینک دریافت بازی از: گیم آپ و هیولا

 

مختار: فصل قیام 

بازی «مختار: فصل قیام» دومین نسخه از سه‌گانه «سفیر عشق» است که روایت مختار ثقفی را از سلول‌های زندان ابن زیاد تا سفر به مکه و آغاز قیام و پیروزی آن، روایت می‌کند.

«مختار: فصل قیام» روایتگر داستان سفر قهرمانی مختار ثقفی است که از زندان ابن زیاد آغاز شده و تا امارت کوفه، در قامت رهبری بزرگ‌ترین قیام خون‌خواهی سیدالشهدا ادامه پیدا می‌کند. فصل قیام پس از بازی «سفیر عشق: روز واقعه» جدی‌ترین بازی مذهبی– تاریخی کشورمان است که با تحقیقات وسیع و مشورت با کارشناسان مذهبی، بازی‌نامه آن تدوین شده است. این اثر تلاش دارد در یک روایت تعاملی، مخاطبان گسترده بازی‌های رایانه‌ای را با فضای تاریخ اسلام از منظری جذاب و تاثیرگذار آشنا کند. دید بازی، سوم شخص و سبک آن، اکشن شمشیری (Hack And Slash) است. همچنین بازی‌باز در این بازی، سیر رخدادهای تاریخی را از منظر شخصیت مختار پی می‌گیرد و در روند بیان بخش‌هایی از زندگی او، به روایت تابستان گرم کوفه در سال 61 هجری قمری می‌پردازد و در خلال آن، اتفاقات تاریخی را از بدو ارتباط مختار و مهران ایرانی تا دشمنی بنی‌امیه و آل زبیر و نقش افرادی مانند بن‌کامل، عبدالله ابن زبیر، محمد حنفیه، ابن زیاد و... را در روندی تعاملی، درک خواهد کرد. 

این اثر نیز مانند بازی سفیرعشق در موتور بازی  Unreal Engine 4 و در سبک اکشن سوم شخص شمشیری تولید شده و دارای 12 مرحله و بیش از 4 ساعت گیم‌پلی است. فصل قیام با محوریت شخصیت مختار ثقفی، دارای 45 دقیقه روایت سینمایی است و نسبت به بازی «سفیر عشق: روز واقعه» که نخستین محصول این تریلوژی به شمار می‌رود، پیشرفت‌های متعددی در زمینه بهینه‌سازی، کیفیت‌گرافیکی و گیم‌پلی دارد.

ناشر این بازی نیز موسسه فرهنگی منادیان است.

لینک دریافت بازی از: گیم آپ و هیولا

 

کودکان اربعین

بازی «کودکان اربعین» یک مجموعه بازی با موضوع سفر پیاده‌روی اربعین برای کودکان 3 تا 9 سال است که کودک را با کاروان " کودکان اربعین" همراه می‌کند تا او را در قالب بازی‌های موکب‌داری، عبور از مرز، زیارت اماکن مقدس کربلا و... با خاطرات و حال و هوای این سفر آشنا‌ کند. این بازی توسط مرکز نوآوری بازی و سرگرمی‌های ایرانی اسلامی مهاد و در سبک ماجراجویی برای  پلتفرم اندروید طراحی شده و روند به‌روزرسانی آن با هدف نگه داشتن کاربران آن در فضای بازی به طور مرتب انجام می‌شود.

لینک دریافت بازی از: کافه بازار، درسا بازار 

 

پیربابا

بازی «پیربابا» یک بازی در سبک مدیریت آشپزی و با حال و هوای موکب‌داری و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در ایام ماه محرم و اربعین است که در استودیو «مارس» برای پلتفرم موبایل ساخته شده و از سال 1398 در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

این بازی با هدف گسترش فرهنگ دینی در کنار وجه سرگرمی بودن آن برای مخاطب و با رویکرد اشاعه کمک به نیازمندان، پختن غذاهای نذری، فرهنگ نذری دادن و ترویج و تبلیغ ارزش‌های دینی شامل ماه محرم و اربعین و معرفی ارزش‌های بومی و ملی ساخته شد.

داستان بازی درباره شخصیتی شناخته شده، معتمد و خّیر به اسم «پیربابا» است که به عنوان راهنمای بازی در کنار کاربر در مراحل مختلف قرار می‌گیرد.

این بازی در سبک بازی مدیریت آشپزی دو بعدی و امتیازی است و شامل 360 مرحله و 20 شخصیت مختلف است. از نکات قابل توجه در فضای بازی، موسیقی آن است که نواهایی از مداحی‌های دلنشین را چاشنی کار خود کرده است.

لینک دریافت بازی از: توپ مارکت، مایکت، کافه بازار