بررسی راهکارهای تولید بازی‌های رایانه‌ای متناسب با ارزش‌های اسلامی و فرهنگی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن سفر به استان قم و حضور در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با معاون تربیتی فرهنگی این موسسه دیدار و درباره راهکارهای تولید بازی‌های رایانه‌ای متناسب با ارزش‌های اسلامی و فرهنگی کشور بحث و تبادل نظر کردند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حجت‌الاسلام بی‌یاری معاون تربیتی فرهنگی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت در عرصه فرهنگی و کسب موفقیت در این مسیر با توجه به پیشرفت‌ها و ابزارهای جبهه مقابل، ابزار خاص خود را می‌خواهد، تصریح کرد: علی‌رغم پیشرفت‌های جبهه مقابل، اما ابزارهایی نیز در اختیار ماست که بتوانیم در مقابل آنها مقاومت، رقابت و غلبه کنیم. مانند دوران دفاع مقدس که کشور ما در برابر ارتش عراق که از حمایت کشورهای دنیا برخوردار بود، با تکیه به ابزار معنویت، توسل و اخلاص مقاومت کرد.

او افزود: در حوزه تولیدات بازی‌های رایانه‌ای به نظر می‌رسد، جای بازی‌های سنتی که دارای ویژگی‌های اخلاقی و معرفتی باشند و فرهنگ سنتی ما را رواج دهد، خالی است و می‌توان تولید بازی‌هایی با این رویکرد مثل ساخت بازی با موضوع ورزش باستانی را مورد توجه قرار داد.

بی‌یاری تصریح کرد: بازی‌های ایرانی و حتی خارجی قبل از ورود به بازار برای اخذ مجوز انتشار توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. می‌توان در تعامل با حوزه علمیه و کارشناسان موسسه امام خمینی (ره) از صاحب نظران دینی در ارزیابی این بازی‌ها استفاده شود.

 معاون تربیتی فرهنگی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: وقتی بازی خوبی بخصوص در عرصه فضای دینی تولید می‌شود، باید تبلیغات خوبی برای معرفی و جذب مخاطب و خانواده‌ها برای آن شود. لازم است در این حوزه جوانان ارزشی، ولایی و باانگیزه جامعه که دغدغه تولید آثار دینی و هنر آن را دارند، شناسایی و حمایت شوند.

حجت‌الاسلام بی‌یاری در این نشست همچنین پیشنهاد داد از ظرفیت‌های دفاع مقدس برای تولید بازی استفاده شود و گفت: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری همه افراد وظیفه دارند، به هر نحو ممکن تلاش کنند که دفاع مقدس فراموش نشود و اندیشه‌ها و ارزش‌های آن رواج پیدا کند. دفاع مقدس ظرفیت بسیار خوبی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای دارد. می‌توان از جذابیت‌های موقعیت‌های جنگی و رزمی که مورد علاقه نوجوانان و جوانان است، برای تولید بازی استفاده کرد و ضمن آن به معرفی سیره شهدا و تفاوت‌های جنگ ما با دیگر جنگ‌های جهان پرداخت.

 حجت‌الاسلام علیرضا دهشیری نیز در این جلسه هم‌اندیشی با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق دشمن برای هجوم فرهنگی به نسل نوجوان و جوان جامعه از طریق ساخت بازی‌های رایانه‌ای گفت: باید دید وظیفه ما در مقابل این هجمه فرهنگی و جذب نوجوان و جوان ما نسبت به این بازی‌ها چیست. تولید بازی متناسب با مبانی ارزشی جمهوری اسلامی یکی از راهکارهایی است که می‌توان در این زمینه در نظر گرفت. از سوی دیگر بازی‌های ایرانی تولید شده باید آنقدر جذابیت داشته باشد تا مخاطب به انجام آن گرایش پیدا کند.

او تصریح کرد: مبانی تولید بازی‌های غربی براساس منفعت طلبی است و این موضوع باید در تولید بازی‌های ایرانی حذف شود و مبانی الهی و خدا محوری و فرهنگ مورد تایید اسلام و انقلاب اسلامی جایگزین شود. ما باید بتوانیم از این ابزار برای تربیت نسل آینده به منظور پذیرش نقش‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام سید مهدیار محمودی نیز در این نشست در سخنانی کوتاه با اشاره به انجام مطالعات پژوهشی در قالب پایان‌نامه در معاونت پژوهشی موسسه امام خمینی (ره) پیشنهاد بررسی این مطالعات را مطرح کرد و گفت: نیازسنجی در حوزه‌های مختلف بازی و ارجاع آنها به گروه‌های مطالعاتی و پژوهشی در موسسه می‌تواند به ارائه راهکارهایی در خصوص رفع گره‌های موجود در این زمینه کمک کند.

معرفی تبعات منفی بازی‌ها در قالب یک برنامه تلویزیونی، تبلیغ بازی‌های مناسبتی در ایام خاص در رسانه ملی، طراحی فراخوانی برای جذب جوانان دغدغه‌مند و صاحب ایده در حوزه تولید ساخت بازی و رفع آسیب‌های موجود از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط حجت‌الاسلام محمودی در این نشست بود.

رایزنی با مجموعه‌های فرهنگی برای تولید بازی

محمدامین حاجی هاشمی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست گفت: از آنجایی که در این جلسه به موضوع طراحی بازی‌های سنتی اشاره شد، لازم است، اشاره کنم که حوزه بازی‌های غیردیجیتال و بازی‌های بومی به مدل تمدنی ما نزدیک‌تر است که متاسفانه متولی خاصی هم در کشور ندارد، اما توجه به این حوزه در کشور احساس می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: با توجه به کاهش بودجه‌های فرهنگی در سال‌های اخیر، روند تولید بازی‌ به سفارش نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی نیز بسیار کاهش پیدا کرده و در دوره جدید مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رایزنی‌هایی با مجموعه‌های فرهنگی برای تولید بازی انجام شده است.

حاجی هاشمی با اشاره به برخی نتایج پیمایش ملی بازیکنان بازی‌های دیجیتال ایران در سال 1400 که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شده است، افزود: براساس این پیمایش 34 میلیون بازیکن در کشور داریم که از این تعداد 4 میلیون بازیکن حرفه‌ای هستند و روزانه بیش از 3 ساعت بازی می‌کنند. در میان استان‌ها، استان قم با 21 درصد کمترین نسبت بازیکنان را دارد. از طرف دیگر نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که 6 درصد از بازیکنان ما در رده سنی میانسالان، 18 درصد بزرگسالان و 44 درصد جوانان هستند. در این پیمایش همچنین درباره بازی مورد علاقه بازیکنان نیز سوال شده که اغلب به بازی‌های خارجی اشاره کرده‌اند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با مسئله نیازسنجی در حوزه‌های مختلف بازی و ارجاع آنها به گروه‌های مطالعاتی و پژوهشی در موسسه که در جلسه مطرح شد، شناسایی و دسته‌بندی مسائل موجود در حال انجام است و امیدواریم با شکل‌گیری یک همکاری علمی میان بنیاد و موسسه امام خمینی (ره) در قالب‌های مختلف پژوهشی اعم از پایان‌نامه، مقاله یا کتاب به نتایج پژوهشی خوبی دست پیدا کنیم.

محمدامین حاجی هاشمی همچنین در این نشست به برگزاری دوره آموزشی ویژه طلاب و با حضور تعدادی از بازی‌سازان به منظور معرفی مسائل مختلف در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اعم از آشنایی با سبک‌ها و ژانرهای مختلف بازی، نظام خرید و فروش در بازی و ... اشاره کرد و گفت: برگزاری چنین دوره‌هایی منجر به همزبانی میان طلاب و آمادگی بیشتر آنها برای انجام مطالعات پژوهشی براساس مسائل و نیازهای موجود می‌شود.