بازی رایانه ای با رویکرد پیشگیری از اعتیاد تولید می شود

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش ابزارهای چند رسانه ای مانند بازی های رایانه ای در آموزش پیشیگری از اعتیاد به انواع مواد مخدر میان قشر کودک و نوجوان، از تولید نخستین بازی رایانه ای با رویکرد پیشگیری از اعتیاد توسط این سازمان خبر داد.

 "احمد اسفندیاری" در گفت و گو با کمیته اطلاع رسانی نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران گفت: ایده تولید این بازی حدود پنج ماه پیش ارایه شد که از سوی سازمان بهزیستی مورد استقبال قرار گرفت.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: علت اصلی روی آرودن به بازی های رایانه ای برای ارایه آموزش های مربوط به پیشگیری از اعتیاد به قشر کودکان و نوجوان، احساس جای خالی این موضوع در عرصه بازی های رایانه ای بود.

این مقام سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در این بازی به بحث پیشگیری از اعتیاد در قالب رویکرد مهارت های زندگی پرداخته شده است.

اسفندیاری تصریح کرد: برای ساخت این بازی با سازمان ها و نهادهای مختلف مانند بنیاد ملی بازی های رایانه ای، کانون پرورش فکری کودکان و ستاد مبارزه با مواد مخدر رایزنی صورت گرفت و در نهایت تصمیم به تولید بازی گرفته شد.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه این بازی در راستای پیشگیری از اعتیاد مانند روی آرودن نوجوانان به دخانیات تولید می شود، افزود: در این بازی مواد مخدر به تصویر کشیده نمی شود بلکه مهارت های زندگی به صورت غیر مستقیم به قشر کودک و نوجوان آموزش داده می شود تا دچار اعتیاد نشوند.

این مقام مسوول سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه قرار برای آغاز تولید با موسسه سازنده منعقد شده است، گفت:این موسسه با همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای انتخاب شده و تا کنون بیشترین همکاری را با بنیاد ملی بازی های رایانه ای داشته است.

اسفندیاری تصریح کرد: تاکنون سه جلسه درباره این بازی برگزار شده است که در این جلسات نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چند تن از کارشناسان و نماینده موسسه ای که کار تولید را بر عهده دارد، حضور داشته اند.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: وقتی قرار است یک چیزی از قشر کودک و نوجوان گرفته شود، باید جایگزینی برای آن پیدا کرد که امروزه بازی های رایانه ای به دلیل جذابیت زیاد و برخی ظرافت ها، بهترین جایگزین است.

اسفندیاری ادامه داد: سنین 9 تا 12 سالگی مرزی است که نوجوانان به سیگار روی می آورند و ما در این بازی قصد داریم با ارایه برخی مهارت ها از این مساله جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز داستان بازی مشخص نیست گفت: هنوز فانتزی و یا واقع گرایانه بودن داستان مشخص نشده است.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور همچنین  یادآور شد: با توجه به اینکه، این کار نخستین تجربه سازمان بهزیستی کشور در عرصه بازی های رایانه ای محسوب می شود، این سازمان برای همکاری و تعامل با نهادهای فرهنگی ذی ربط به ویژه بنیاد ملی بازی های رایانه ای که با چالش ها و فرصت های این عرصه آشنا است، آمادگی کامل دارد.

اسفندیاری با بیان اینکه راه اندازی جشنواره مستقل و تخصصی بازی های رایانه ای با توجه به مخاطب گسترده این حوزه اجتناب ناپذیر است ، گفت: باید عرصه ای برای معرفی تولیدات داخلی و شناسایی آثار مفید خارجی باشد و این مهم تنها در قالب رویداد رقابتی و معتبر امکان پذیر است.