الهام از جذابیت‌های جهان بازی برای ورود به عرصه بازی‌سازی

اردوی آموزش بازی‌سازی انستیتو ملی بازی‌سازی در استان سیستان و بلوچستان و برگزاری رویداد رقابتی گیم جم آن بهانه‌ای شد تا اعضای تیم «چهار فریم» (Four frame studio) همانجا با هم آشنا شوند و پایه‌های اولیه تیم‌شان از آنجا شکل بگیرد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حسام نارویی سرپرست 22 ساله تیم جوان، نوپا و در حال رشد «چهار فریم» که این روزها همراه دیگر اعضای تیم یعنی عرفان تاجیان، محمد تاجی، ارسطو یوسفی و آریا طاهری مشغول طراحی و ساخت یک بازی با حال و هوای کاملا ایرانی با الهام از سبک نگارگری و نقاشی‌های مینیاتوری ایرانی هستند، در گفت‌وگویی برایمان از ورودش به حرفه بازی‌سازی گفت. اینکه قبل از اینکه بازی‌ساز شود، یک بازیکن حرفه‌ای بوده و جذابیت‌های جهان بازی منبع الهامش شد برای گام گذاشتن در این مسیر. در ادامه این گفت‌وگو را بخوانید:

بازی‌سازی برای شما از کجا شروع شد؟

انجام بازی‌های ویدئویی منبع الهام مهمی برای من برای تبدیل شدن به یک بازی‌ساز بوده است. جهان‌های بازی با جزئیات بالا، داستان‌های پیچیده و گیم پلی‌های جذاب بازی‌های ویدیویی همیشه مرا مجذوب خودکرده است. به‌عنوان یک گیمر، ساعت‌های بی‌شماری را صرف کاوش در مپ‌های بازی، به چالش کشیدن مکانیک‌های مختلف بازی و یادگیری از تجربیات کرده‌ام. این تجربیات به من انگیزه داد تا به دنبال حرفه‌ای در توسعه بازی باشم و بازی‌هایی بسازم که بتوانند تجربیات مشابهی را به دیگران ارائه دهند. امیدوارم بازی‌هایی طراحی کنم که الهام بخش دیگران باشد، همانطور که بازی‌های ویدیویی به من الهام دادند.

 چه مدت است کار بازی‌سازی را به طور جدی دنبال می‌کنید؟

مدتی است که مشغول توسعه بازی هستم و با ساخت نسخه‌های ضعیف شده بازی‌های معروف شروع کردم و حتی تجربه بسیار جالبی با ساخت بازی‌هایی در پاورپوینت داشتم. با این حال، از سال گذشته بازی‌سازی را به صورت جدی شروع کرده‌ام. به طورکلی، تجربه من در توسعه بازی از چند سال پیش آغاز شده، اما تلاش‌های متمرکز من برای آن به حدود یک سال پیش برمی‌گردد.

حسام نارویی و عرفان تاجیان

تیم‌تان ازکی تشکیل شد ؟

تیم ما از رویدادگیم جم انستیتو ملی بازی‌سازی در استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد. من خودم به شخصه افراد زیادی را نمی‌شناسم که در حوزه بازی‌سازی فعالیت داشته باشند. ولی برگزاری گیم جم توفیقی بود که که توانستیم جمعی از بازی‌سازان و علاقه‌مندان به بازی‌سازی را در یک محیط ببینیم و باهم همکاری و همدیگر را راهنمایی کنیم. خیلی‌ها حتی پس از پایان گیم جم تیم تشکیل دادند و فعالیت در حوزه بازی‌سازی را شروع کردند. چنین اجتماعاتی در زاهدان و استان سیستان و بلوچستان کمتر دیده می‌شود.

در این مدت روی چه پروژه‌هایی کار کردید؟

پروژه‌هایی از جمله پروتوتایپ- جلفا (شوتر اول شخص)، بازی آسوریک (endless Runner)، بازی مچ کارت و بازی Blite را در این مدت کار کرده‌ایم.

برای ورود به عرصه بازی‌سازی چه دوره‌های آموزشی را گذراندید؟

قبل از شروع جدی بازی‌سازی سعی کردم زبان‌های برنامه‌نویسی که در بازی‌سازی استفاده بیشتری از آنها می‌شود، مثل زبان‌های C  را یاد بگیرم. بعد شروع به یادگیری بازی‌سازی از ویدیوهای آموزشی موجود در اینترنت کردم. این ویدیوها صفرتا صد ساخت بازی را آموزش می‌دهند. یعنی یک بازی با مکانیک ساده، ظرف مدت یک یا دو ساعت ساخته می‌شود. ساخت بازی با دنبال کردن این ویدیو ها مطالب زیادی به من یاد داد. این ویدیوهای آموزشی به صورت رایگان در اینترنت قرار دارند، بیشتر این آموزش‌ها به زبان انگلیسی هستند. متاسفانه ویدیوهای خوب فارسی زبان در این حوزه خیلی کم است.    

 دسترسی به امکانات بازی‌سازی برای علاقه‌مندان به این صنعت در سیستان و بلوچستان چگونه است؟

امکانات شهر زاهدان نسبت به شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان به لطف پارک علم و فناوری و دپارتمان بازسازی و انیمیشن‌سازی بهتر است. اگر چه دپارتمان بازی‌سازی و انیمیشن‌سازی این مرکز هم بیشتر به فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری برای شرکت‌کننده‌ها و علاقه‌مندان خلاصه می‌شود. بیشتر افرادی که در حوزه بازی‌سازی در این استان فعالیت دارند، به صورت مستقل و خودآموز فعال هستند.

درباره پروژه‌ای که در گیم جم انستیتو ملی بازی سازی در سیستان و بلوچستان انجام دادید هم توضیح دهیدکه پروژه چه بود و چه مقامی کسب کردید؟

اسم بازی که در رویداد گیم جم ساختیم، آسوریک است. این بازی از یکی از المان‌های خیلی معروف استان ما برگرفته شده که احتمالا شنیده باشید. همان کوزه پنج هزار ساله‌ای که براساس اولین انیمیشن جهان با تکنیک اسپرایت شیت طراحی شده است و با حرکت دادن دورانی کوزه، انیمیشن دیده می‌شود. این انیمیشن نمایش پرش کردن یک بُز از روی درختی (درخت آسوریک) است و ما همین ایده و کانسپت را برای بازی‌مان در نظر گرفتیم و اسپرایت شیتی برای شخصیت بز در بازی طراحی کردیم. گیم پلی بازی به صورت اندلس رانر است، همانطور که اگر کوزه تا بی نهایت چرخ داده شود، انیمیشن هم تا بی‌نهایت پخش می‌شود. کاراکتر داخل بازی باید از روی موانع بپرد یا از زیرا آنها رد شود، موانعی که در راه کاراکتر بُز وجود دارد هم از المان‌های خود کوزه یعنی درخت آسوریک الهام گرفته شده است. بازی به صورتی طراحی شده که با افزایش مقدار زمان بازی، مسیر سخت‌تر می‌شود. بازی آسوریک در گیم جم استان مقام اول را کسب کرد.

برنامه‌تان برای ادامه این مسیر به صورت حرفه‌ای چیست؟

در حال حاضر در حال تلاش هستم که مهارت خود را در بحث بازی‌سازی و برنامه‌نویسی افزایش بدهم تا بتوانم در آینده در یک شرکت بازی‌سازی مشغول به کار شوم و بازی‌هایی بسازم که روی دیگران همان‌قدر که بازی‌ها روی من تاثیر گذاشتند، تاثیر بگذارند.

 خودتان چه سبک بازی‌هایی و ساخت بازی روی چه پلتفرمی را دوست دارید؟

بازی‌های ادونچر سوم شخص، بازی‌هایی که بتواند اتمسفر دنیای خودشان را به بهترین شکل نشان بدهند و بازی‌هایی که در آن انتخاب‌هایی که شخصیت بازی انجام می دهد برای من کاملا توجیه داشته باشند را دوست دارم. تعامل بین شخصیت‌ها باید با همدیگرکاملاً منطقی باشد و شخصیت از نقش خود خارج نشود. داستان بازی برای من اهمیت بسیار بالایی دارد ، باید گیرا و تا حدی مرموز باشد. پلتفرم مورد علاقه خودم رایانه‌های شخصی است و برای بازسازی بر روی رایانه‌های شخصی از موتور بازی‌سازی یونیتی استفاده می‌کنم.

تیم‌تان این روزها مشغول چه کاری است؟

 تیم ما که تعدادی از اعضای آن بعد از گیم جم به آن اضافه شدند در حال حاضر مشغول ساخت بازی با زمینه و آرت استایل ایرانی و سبک نگارگری ایرانی است. همچنین در این بازی از نقاشی‌های مینیاتوری ایرانی استفاده شده است. بازی در سبک پازل و معمایی است و سعی کردیم زمینه و حالت ایرانی خود را حفظ کند.گیم‌پلی بازی هم به صورت Top Down است.