بازی‌های شناختی نشان اعتبار دریافت می‌کنند

در سال جاری، نشان اعتبار بازی‌های شناختی از سوی شورایی متشکل از ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به تولید کنندگان این بازی‌ها اعطا می‌شود.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کارگروه شناسایی و ارزیابی بازی‌های شناختی که از 2 سال پیش با برگزاری جلسات هم‌اندیشی میان متخصصان حوزه بازی‌های شناختی و سازمان‌های متولی حوزه بازی از جمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار خود را آغاز کرده بود، از سال 1401 نشان بازی‌های شناختی را به تولید کنندگان این بازی‌ها اعطا می‌کند.

مهدیه کرمی کارشناس گروه پژوهش فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به اینکه با تدوین آیین‌نامه‌ها و روال‌ اجرایی ارزیابی و شناسایی بازی‌های شناختی این آیین‌نامه‌ها به‌طور آزمایشی از  اسفند 1400 در سایت شورای نظارت بر اسباب ‌بازی قرار گرفت، گفت: تولیدکنندگان این بازی‌ها که شامل بازی‌های رومیزی و بازی‌های دیجیتالند، می‌توانند برای دریافت نشان ‌بازی شناختی به پایگاه شورای نظارت بر اسباب‌بازی مراجعه و ملاک­‌ها و درخواست بررسی محصول خود را در این سامانه ثبت و پیگیری کنند.

کرمی افزود: اطلاعات تعدادی از بازی‌های شناختی که پیش از این از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی شناسایی شده بود در حال حاضر در این سامانه ثبت شده، ولی رویکرد ما این است که تیم‌ها و تولیدکنندگان بازی‌های شناختی، با استفاده از این سامانه و در قالب خود اظهاری به ثبت اطلاعات بازی خود بپردازند.

فراخوان حضور تولیدکنندگان بازی‌های شناختی برای ثبت بازی خود در این سامانه هفته آینده منتشر و پس از آن، فرآیند ارزیابی بازی‌های در جلسات ماهیانه شورای متشکل از کارشناسان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود.

ارائه مستندات اثر بخشی بازی توسط تولیدکنندگان نیز از شرایط ثبت اطلاعات است و به گفته مهدیه کرمی در جلسات ارزیابی به بازی‌هایی که امتیازات لازم را کسب کنند، نشان شناختی داده می‌شود.
بازی‌های دارای نشان در سایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی معرفی می‌شوند و خانواده‌ها می‌توانند از طریق مراجعه به این سایت فهرستی از بازی‌های دارای نشان علوم شناختی را دریافت کنند.

کرمی افزود: تولیدکنندگان بازی‌های شناختی منتخب در رویداد جایزه بازی‌های جدی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند با ثبت اطلاعات بازی‌ خود در سایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی، برای کسب نشان بازی‌های شناختی اقدام کنند. 

بازی شناختی به دسته‌ای از بازی‌های جدی گفته می‌شود که به طور مشخص با هدف ارزیابی یا فعال‌سازی و تقویت کارکردهای شناختی طراحی ‌شده‌اند. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، با هدف ارتقا سرمایه شناختی جامعه به عنوان یکی از اولویت‌های ملی این ستاد، فعالیت در حوزه بازی را آغاز کرده است.

معرفی بازی‌های شناختی به‌عنوان یکی از ابزارهای موثر بر فعال‌سازی و ارتقا کارکرد شناختی، تدوین آیین‌نامه و استانداردهای لازم برای بازی‌های شناختی در کشور، شناسایی، ارزیابی و ارتقا کیفیت بازی‌های شناختی در کشور و معرفی بازی‌های شناختی مورد تایید، از مهم‌ترین اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای ارزیابی و شناسایی این بازی‌ها به شمار می‌رود.