ارتقاء سواد بازی‌ از اولویت‌های فضای مجازی رسانه ملی است

مدیر شبکه سپهر و مدیرکل بازار محتوای معاونت فضای مجازی سازمان صدا وسیما طی نشست مشترکی با مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن ارائه و معرفی ظرفیت‌های این فضاهای رسانه‌ ملی از آمادگی خود برای تعامل با بنیاد در جهت دسترسی به اهداف مورد نظر در خصوص فرهنگ صحیح مصرف بازی‌های دیجیتال و ترویج و تقویت آن خبر دادند. سید صادق پژمان نیز در این دیدار با تاکید بر جایگاه رسانه ملی در معرفی ظرفیت‌های صنعت بازی کشور از ایجاد زمینه‌های همکاری و تعامل دوجانبه در این زمینه استقبال کرد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست با اشاره به تلاش‌های بنیاد در خصوص ارائه پیشنهادهایی به سازمان صداوسیما درباره آموزش سواد بازی و ترویج آن در میان کاربران، آموزش بازی‌سازی برای توانمندسازی دانش آموزان و مخاطبان نوجوان و رویدادهای مرتبط با صنعت بازی در حوزه ورزش‌های الکترونیک گفت: طرح چنین موضوعاتی در رسانه ملی، فرصت درگیری بیشتر مخاطبان به‌خصوص قشر نوجوان با تلویزیون را نیز فراهم می‌کند. به‌ویژه اینکه در میان آنها استعداهای خوبی برای شرکت در مسابقات جهانی ورزش‌های الکترونیک وجود دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: در آستانه سال نو و تعطیلات نوروز هستیم و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که مانند ایام نوروز سال 1399 ما با استقبال خوب کاربران از بازی‌های دیجیتال با توجه به شرایط کرونا مواجه خواهیم بود. در این راستا بنیاد کمپینی با رویکرد حمایت از بازی‌های برتر موبایلی ایرانی در ایام نوروز 1400 برگزار خواهد کرد که معرفی این پویش در راستای حمایت از کسب وکار بازی‌سازان ایرانی و معرفی بازی‌های خوب به خانواده‌ها نیازمند همراهی رسانه‌ ملی است.

او همچنین با اشاره به آغاز به کار مرکز تماس و مشاوره بنیاد و فعالیت آن در ایام تعطیلات نوروز تصریح کرد: این مرکز تماس و مشاوره که به منظور هدایت مصرف بازی‌های دیجیتال و دانش­‌افزایی فعالان صنعت بازی راه‌اندازی شده است، پاسخگوی سؤالات، پیشنهادها، انتقادات و گزارش­‌های مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و فعالان حوزه بازی­‌های دیجیتال خواهد بود و همه مخاطبان بازی طی تماس با همکاران ما در این مرکز می‌توانند پاسخ سوالات خود در حوزه سواد بازی‌های دیجیتال را دریافت کنند.

سید صادق پژمان همچنین افزود: درخواست استعلام رده­‌بندی سنی و دریافت مشاوره‌های عمومی درباره مباحث تربیتی حوزه بازی­‌ها از دیگر خدمات ارائه شده در این مرکز است که همه‌روزه از ساعت 8:30 تا 15 و از طریق شماره تماس 58129 آماده پاسخگویی به سوالات است.

رسول شکری‌نیا سرپرست خدمات رسانه‌ای معاونت فضای مجازی و مدیر شبکه سپهر صدا و سیما نیز در این نشست با تاکید بر خلاء و عدم توجه به موضوع سواد بازی درکشور تصریح کرد: علیرغم اینکه بنیاد متولی صنعت بازی در کشور است؛ اما هنوز کارکردها و وظایف قانونی این نهاد مورد غفلت سایر دستگاه‌ها قرار گرفته است و لازم است برای اثبات مرجعیت بنیاد بر صنعت بازی کشور تلاش بیشتری صورت گیرد و شبکه سپهر سیما نیز آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

او تصریح کرد: ارتقاء سواد رسانه و سواد بازی از اولویت‌های فضای مجازی رسانه ملی است و پرداختن به موضوع بازی در شبکه سپهر سیما به عنوان اولین و تنهاترین شبکه فضای مجازی کشور به دلیل در برگیری عمومی این موضوع با اقشار وسیعی از مردم جزء اولویت‌های آن است.

مدیر شبکه سپهر با اشاره به تولید بازی‌های مناسب ایرانی توسط بازی‌سازان کشور گفت: شبکه سپهر آمادگی حمایت از بازی‌های خوب ایرانی با محوریت ارزش‌های فرهنگی و خانوادگی در ترویج و معرفی در سایر شبکه‌های رسانه ملی و فضای مجازی را دارد.

سرپرست مدیریت ترویج خدمات رسانه‌ای ضمن ارائه طرح پیشنهاد برگزاری رویدادی در حوزه آموزش‌ بازی‌سازی مشترک در سطح دانش‌آموزی با همکاری مشترک میان بنیاد و سایر نهادهای فعال در حوزه دانش‌ آموزی و پوشش آن از طریق شبکه سپهر سیما، افزود: از آنجایی که موضوع بازی‌های دیجیتال یکی از دغدغه‌های اصلی ما است، آمادگی تعامل با بنیاد برای پیش‌برد اهداف مورد نظر در این زمینه را داریم.

وحید بادرستانی مدیرکل بازار محتوای معاونت فضای مجازی صدا و سیما نیز در این نشست با اشاره به زیرساخت‌های قوی مدیریت محتوا به لحاظ زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در بازار محتوا گفت: بازار محتوا بهره‌برداران و آوردنده‌گان خاص خود را دارد که طی چند ماه اخیر محتواهای تولیدی ارائه شده از سوی بنیاد نیز در این فضا اعتبار و جایگاه مناسبی پیدا کرده است.

او افزود: محتواهای تولیدی ارائه شده از سوی بنیاد در بستری که قابل دسترسی برای تمام مدیران شبکه‌ها و   رسانه‌های دیگر است، قرار می‌گیرد که در این راستا موضوع سواد بازی‌های رایانه‌ای در بخش ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.