برگزیدگان مؤسسه نیماد در جایزه بازی‌های جدی ۱۳۹۹ معرفی شدند

مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) که یکی دیگر از حامیان جایزه بازی‌های جدی 1399 بود در دو بخش منتورینگ علمی در موضوع همه‌گیری بیماری‌ها در بخش هکاتون بازی‌های جدی و اعطای جوایز نقدی به بازی‌های منتخب حوزه سلامت در بخش جشنواره بازی‌ جدی نفرات برگزیده خود را معرفی کرد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌املل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، منتخبان امسال مؤسسه نیماد براساس داوری صورت پذیرفته با توجه به سه معیار اصلی میزان خلاقیت و نوآوری، کاربرد پذیری و شرایط ورود به بازار انجام و بازی‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

متن کامل بیانیه پایانی ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) در جایزه بازی‌های جدی 1399 برای معرفی برگزیدگان خود که توسط بیتا مسگرپور به عنوان نماینده این مجموعه قرائت شد به این شرح است:

«مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد)» یک نهاد دولتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به منظور رهبری، مدیریت، حمایت و توسعه تحقیقات علوم پزشکی در کشور در خردادماه سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده است. هدف اصلی این مؤسسه، ارتقای کیفی تحقیقات و آموزش نیروی انسانی محقق جهت حل مشکلات اساسی بخش سلامت و اشاعه فرهنگ تحقیق و در نتیجه توسعه پایدار علمی و اقتصادی کشور است.

در این راستا مؤسسه نیماد فراخوان گرنت‌های مختلف تحقیقاتی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با بهره‌گیری از اساتید ایرانی غیرمقیم را جهت توسعه و ارتقای پژوهش‌های علوم پزشکی در برنامه کاری خود دارد. یکی از حیطه‌های مورد توجه این مؤسسه توسعه فناوری‌های سلامت و ایجاد سازوکارهای زیرساختی برای تبدیل دانش به فناوری، تجاری‌سازی و افزایش ثروت ملی است که امید دارد با حمایت از تولید بازی‌های جدی برای حل چالش‌های سلامت در این راه گام بردارد.

مؤسسه نیماد امسال نیز همانند دو سال گذشته افتخار و فرصت همکاری در حوزه بازی‌های جدی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را در دو بخش به انجام رسانده است که عبارتند از: منتورینگ علمی در موضوع همه‌گیری بیماری‌ها در بخش هکاتون بازی‌های جدی و اعطای جوایز نقدی به بازی‌های منتخب حوزه سلامت در جشنواره بازی‌ جدی سال تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال.

منتخبان امسال مؤسسه نیماد براساس داوری صورت پذیرفته با توجه به سه معیار اصلی میزان خلاقیت و نوآوری، کاربرد پذیری و شرایط ورود به بازار انجام و بازی‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. از میان تمامی شرکت کنندگان سه بازی به عنوان برترین در بخش سلامت انتخاب گردیدند که عبارتند از:

  • بازی سوم در حوزه فعالیت و تحرک بدنی است که ضمن ایجاد فضای سرگرمی، افراد را به داشتن تحرک بدنی تشویق می‌کند. ترکیب سنسور، نرم‌افزار و تفکر خلاق به کمک حوزه سلامت اجتماعی آمده و از این رو پایگاه هوشمند تندرستی از مجموعه منشور فناوری فردا به عنوان برنده جایزه 40 میلیون ریالی انتخاب گردید.
  • بازی دوم در حوزه همه‌گیری بیماری‌ها و همگام با مسأله امروز جامعه بشری در همه‌گیری کووید 19 تلاش کرده است تا بتواند افراد را ضمن سرگرم‌سازی با مهارت‌های مدیریتی و تفکر حل مسئله و مدیریت همگانی سلامت آشنا و توانمند سازد. از این رو بخشی از زحمات و پیچیدگی مدیریت سلامت جامعه به کاربر از طریق بازی منتقل می‌گردد. بازی ری‌اکشن از استودیو سرگرمی‌سازان با این دیدگاه به عنوان برنده جایزه 60 میلیون ریالی انتخاب گردید.
  • و بازی اول در حوزه توانبخشی است. در شرایطی که توان‌یابان عزیز با محدودیت حرکتی رو برو هستند و دنیای کوویدی امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به حمایت و توسعه فناوری‌های روز دارند تا بتوانند مهارت‌ها و توانایی فیزیکی خود را افزایش دهند. فناوری که ماحصل سخت افزار و نرم افزار این موانع را برای عزیزانمان حاضر می‌نماید شایسته کسب رتبه نخست با جایزه 100 میلیون ریالی می‌باشد و آن بازی‌ای نیست جز ویلکا (WheelKa) از شرکت فناوران جوان رایکا.

امیدواریم هر یک از تیم‌های منتخب با بهره‌گیری از این فرصت مسیر آغازین خود را به انتها برسانند و بتوانند به جامعه هدف خود محصولات و خدمات مورد نظر خود را مطابق با استانداردها ارایه نمایند. عدم انتخاب دیگر تیم‌ها و بازی‌ها علیرغم تلاش و زحمت ارزشمندشان دلیل بر دیده نشدن یا بی‌ثمر بودن فعالیت آن‌ها نیست. تنها فرصتی است که تا سال آینده با تغییرات اساسی به بهترین شکل ممکن، باری دیگر در این عرصه گام بردارند.

از تلاش تمامی متولیان این رویداد به جهت فراهم‌آوری این فرصت سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم در کنار همدیگر به ارتقای سلامت عمومی کشور کمک نماییم.