استفاده از بازی«مغزینه» در برنامه غربالگری مدارس

سرپرست آزمایشگاه گروه هوش ماشین و رباتیک به بهانه برگزاری جایزه بازی‌های جدی 1399 در گفتگویی با معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ضمن مرور تاریخچه شروع به کار آزمایشگاه هوش ماشین و رباتیک در ایران از شاخص‌های مورد نظر در انتخاب پرو‌ژها در این آزمایشگاه گفت.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دکتر هادی مرادی  با اشاره به سابقه تاسیس آزمایشگاه گروه هوش ماشین و رباتیک در سال 1388 گفت:  این آزمایشگاه از سال 1388 با پروژه‌ای که با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اجرا شد، شروع به فعالیت کرد. بازی‌هایی که در دوره‌ نخست آغاز به کار آزمایشگاه انتخاب شدند، همگی مبنای آموزشی داشتند. اما در مرحله بعد بازی‌هایی انتخاب شدند که دارای جنبه‌ی غربالگری نیز بودند. در ادامه و با توسعه آزمایشگاه، باشگاه بازی‌سازی دانشگاه تهران تأسیس شد و دانشجویان علاقمند در سطح کشور را با تخصص‌ها و رشته‌های مختلف در قالب تیم‌های موفقی گردهم آورد.»

او با بیان اینکه ملاک انتخاب پروژه‌ها در آزمایشگاه، نیاز محور بودن آنها است، گفت: جدی بودن و کارایی در مرحله نخست این اهمیت شمرده می‌شود و در درجه ‌دوم جنبه‌ تجاری آن مهم است.

او در ادامه بازی مغزینه را مثال زد که ابتدا در کلینیک‌های توانبخشی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما قرار است در آینده این بازی به عنوان برنامه‌ای برای غربالگری در مدارس به اجرا درآید، تا نقاط ضعف و قدرت دانش‌آموزان تعریف شود.

دکتر مرادی در پایان این گپ و گفت ضمن اشاره به نوپا بودن صنعت بازی‌های جدی هستند، گفت:  این بازی‌ها شامل طیف وسیعی از مسائل می‌شوند، اما حوزه‌ شناختی تقریباً یک دهه است که مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین با سرمایه‌گذاری، توجه و اقدام به موقع و البته رعایت استانداردها می‌توانیم، در سطح ملی و بین‌المللی موفق و پررنگ عمل کنیم.