بازی‌های کاربردی برای بقاء نیازمند تحقیق و توجه زیادی هستند

هایدی لوکاش دانشیار دانشگاه کانتربری در نیوزلند یکی از سخنرانان بین‌المللی برگزاری رویداد جایزه بازی‌های جدی 1399 در روز نخست آن که به بخش سمپوزیوم بازی‌های جدی اختصاص دارد، بود.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فعالیت او  متمرکز بر شاخه‌ای از رشته طراحی محصول است که تلاش می‌کند برای تکنولوژی‌های جدید رابط کاربری مشابه و مطابق رفتارهای انسان طراحی کند تا قابلیت هر چه بیشتر پذیرش این فناوری‌ها را توسط انسان‌ها فراهم آورد. همچنین رهبری سازمان‌های دولتی با هدف توسعه و حمایت از بازی‌های دیجیتال و تحقیقات صورت گرفته در پیرامون آن را در نیوزلند بر عهده دارد.
 لوکاش در توضیحاتش در این سخنرانی گفت: حوزه‌ فعالیت من همواره در خصوص شناسایی دغدغه‌ها و چالش‌های کاربران در برخورد با رسانه‌های مختلف است، در مرحله بعد تلاش می‌کنم تا این مسائل را به زبان قابل‌فهم برای پیاده‌سازی و اجرا در فناوری‌ها ترجمه و تبدیل کنم، بنابراین به‌طور دائم در تعامل با گروه‌های هنری و مهندسی هستم.

او در ادامه سخنان خود به وضعیت صنعت بازی در نیوزلند در دوره‌ همه‌گیری کووید-19 پرداخت و به ظرفیت اقتصادی، ایجاد امکان تعامل افراد با یکدیگر علیرغم قرنطینه، ... اشاره کرد؛ اما حوزه‌ای که لوکاش در این بحث بر آن تأکید کرد، شاخه‌ بازی‌های کاربردی است.

او گفت: برخلاف تصور عموم این گروه از بازی‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و تیم طراح و تولیدکننده آن نیز بسیار متفاوت با طراحان و سازندگان بازی‌های دیجیتالی معمول است؛ چرا که اهداف و مخاطبان به‌مراتب ویژه‌تری با نیازهای خاص دارد. این محدودیت چالش‌های فراوانی را پیش روی تولیدکنندگان بازی‌های کاربردی ایجاد می‌کند. از چالش‌های اقتصادی، مسائل مربوط به سرمایه‌گذار و بودجه، باورهای فرهنگی موجود و حاکم، شناسایی نیازهای اصلی گروه هدف گرفته تا موانع و مشکلاتی که مربوط به استخدام نیروی متخصص می‌شود، از جمله موانع پیش روی طراحان است. رقابت بسیار شدید و تنگاتنگی در صنعت بازی‌های دیجیتالی جاری است که بازی‌های کاربردی به‌عنوان بخش مؤثر و مهمی از آن برای بقا نیازمند تحقیق و توجه بسیار زیادی هستند. بنابراین امیدواریم شاهد حضور هر چه پررنگ‌تر و بیشتر افراد علاقه‌مند به این حوزه به‌عنوان عضوی فعال و مؤثر در این صنعت باشیم.