بازی‌های دیجیتال در روند رسانش دانش مؤثر هستند

آنتونیو کوئلیو از اساتید دانشکده مهندسی دانشگاه پورتو است که درزمینه گرافیک رایانه‌ای، برنامه‌نویسی و بازی‌های دیجیتال مشغول تدریس و فعالیت است، سخنران بین‌المللی جایزه بازی‌های جدی 1399 در روز پایانی برگزاری این رویداد بود.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، او همچنین عضو گروه GIG (گروهی با رویکرد طراحی و توسعه گرافیک، تعامل و بازی)، محقق ارشد در INESC TEC و مسئول سازمان‌دهی بخش گرافیک رایانه‌ای و محیط‌های مجازی CSIG است.

کوئلیو در سخنرانی خود  در خصوص حوزه‌ تحقیقاتی گروه GIG ـ که زیرمجموعه‌ای از دپارتمان مهندسی دانشگاه پورتو است ـ گفت: ما فعالیت‌هایی در خصوص سیستم‌های مربوط به موقعیت‌های مکانی و جغرافیایی و البته گرافیک رایانه‌ای و بازی داشته‌ایم، اما در نهایت به‌صورت تخصصی بر روی بازی‌های جدی فراگیر تمرکز کرده‌ایم.
دکتر کوئلیو در ادامه برای شفاف‌سازی در خصوص مفهوم بازی‌های فراگیر، تصریح کرد: بازی‌های فراگیر بازی‌هایی هستند که فعالیت‌های بازیکن، هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی صورت می‌پذیرند. شاید بتوان گفت که این بازی‌ها بر اساس موقعیت مکانی بازیکن طراحی شده‌اند. ازجمله بازی‌های جدی فراگیر شاید بتوان به بازی "Invasive Plants" اشاره کرد. (در خصوص آگاهی بخشی درباره‌ی گونه‌های متخاصم در طبیعت است)

او افزود: بازی‌های دیجیتال در روند رسانش دانش (آگاه‌سازی، آموزش، به اشتراک‌گذاری دانش) مؤثر هستند و بازی‌های جدی فراگیر ـ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از بازی‌هاـ فرایند بهبود و تغییر رفتار را تسریع می‌بخشند.
البته وی خاطرنشان کرد: طراحی بازی‌های فراگیر ممکن است، تحت تأثیر عوامل متعدد محیطی مثل آب‌وهوا، مسافت و ... قرار گیرد.