قرارداد تجاری‌سازی برخی بازی‌ها در حال اجرا است

مدیر آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی در گپ و گفتی با معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن بیان سابقه ایجاد رشته هنرهای رایانه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، درباره روند فعالیت آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی و انستیتوی بازی‌سازی در این دانشگاه توضیح داد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دکتر یونس سخاوت گفت: بازی‌های رایانه‌ای از سال ۱۳۸۶ تحت عنوان کارشناسی چندرسانه‌ای در دانشگاه هنر اسلامی مورد توجه قرار گرفت و در ادامه در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ سرفصلی تحت عنوان هنرهای رایانه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد، تدوین و اقدام به جذب دانشجو آغاز شد.
او همچنین افزود: آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی و انستیتوی بازی‌سازی، بخش‌هایی از دانشگاه هستند که دانشجویان در آن فعالیت می‌کنند و بیشتر مقالات در این بخش انجام می‌شود. این بخش‌ها تجهیزات خوبی مانند دستگاه امواج مغزی، موشن‌کپچر، دوربین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.
 سخاوت از اهمیت ویژه بازی‌های جدی در این آزمایشگاه گفت و افزود: بازی‌های جدی همواره مورد اهتمام ویژه آزمایشگاه بوده است و در این بین بازی‌های دانشجویان در حوزه‌هایی مانند توان‌بخشی موفق بوده‌اند. بازی‌های دیگری هم هستند که تجاری‌سازی شده‌اند و قرارداد آنها در حال اجرا است. برخی از بازی‌ها جنبه پژوهشی بسیار قوی داشته‌اند و مقالات حاصل از آنها در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.

او همچنین گفت: یکی از مسائل موجود در آزمایشگاه‌های دانشگاهی در توسعه فضای بازی جدی این است که بیشتر انرژی دانشگاه در بخش آموزشی مصرف می‌شود و ارائه راهکار جدید نیاز به همکاری با سیاست‌گذاران است. از این رو  جایزه بازی‌های جدی، یک پیشران در این حوزه است که در آن کار افراد دیده می‌شود و از سویی مخاطبان با قابلیت‌های بازی‌های جدی آشنا می‌شوند و احساس نیاز در آنها شکل می‌گیرد.