پژوهشی برای افراد دارای اختلالات برون نمود

داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی 1399  از مجموع 34 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این رویداد در مجموع 7 مقاله را برای ارائه شفاهی و 11 مقاله را برای ارائه پوستری انتخاب کردند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس اعلام دبیرخانه این رویداد در مجموع بیش از 20 میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایه‌سازی به پایگاه استنادی IEEE Xplore ارسال خواهد شد.
«پژوهشی برای افراد دارای اختلالات برون نمود» موضوع این مقاله منتخب هیات داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی است که در روز نخست برگزاری رویداد به صورت شفاهی ارائه شد.


چکیده‌ای از این مقاله را در ادامه بخوانید:

 

Effectiveness of “Maghzineh” Cognitive Games on Response Inhabitation of Children with Externalizing Emotional Behavioral Disorders

نویسندگان: مهشید اجانی، لیلا کاشانی وحید، هادی مرادی

گروه مورد پژوهش در این تحقیق، افراد دارای اختلالات برون‌نمود هستند؛ مشکلات این افراد به‌گونه‌ای است که لازم است هرچه زودتر تشخیص داده شوند و برای آن‌ها مداخله زودهنگام صورت گیرد. یکی از موارد مرتبط با این مشکل، بازداری پاسخ است. در این پژوهش با تأکید بر افزایش تمرکز و توجه و همچنین حافظه فرد، تلاش می‌شود که فرد تمرکز کمتری بر رفتار نامطلوب داشته باشد و بر رفتار جایگزین تمرکز کند. در نتیجه نشانگان اختلالات رفتاری کاهش پیدا می‌کند. بازی‌ها به این دلیل که جذاب هستند و در کاربست آن‌ها به‌عنوان روش درمان، نیازی به حضور درمانگر حس نمی‌شود می‌توانند در این راه مؤثر باشند.

در بخش روش تحقیق، از روش شبه‌آزمایشی و استفاده از دو گروه تست و کنترل بهره گرفته‌شده است. افراد غربال‌گری‌شده در طی ۲۴ جلسه در ۵ هفته و هر هفته ۵ جلسه در تحقیق مشارکت داشته‌اند. در دو جلسه اول درمانگر حضور داشته و در جلسات بعدی، کار بدون حضور درمانگر ادامه یافته است. دو تست پیش‌آزمون و پس‌آزمون استاندارد از افراد گرفته‌شده است.

نتایج این تحقیق افزایشی بوده و دارای اندازه اثر معنادار است. از دیگر نتایج این تحقیق موارد زیر است:

  • با افزایش تمرکز و توجه در این گروه، افراد بر یک مؤلفه تمرکز کرده‌اند و به مؤلفه‌های مزاحم کمتر توجه کرده‌اند و بنابراین بازداری رفتاری افزایش یافته است.
  • همه‌ انواع بازی‌ها برای حل مشکلات تمرکز مناسب نیستند و در کل برنامه‌ای برای این مشکل ندارند.

در این تحقیق نمونه‌ها محدود بوده، جنسیت افراد از میان پسران انتخاب‌ شده و شهر مورد مطالعه تهران بوده است. علاوه بر این به دلیل مسائل ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تست ماندگاری از افراد گرفته نشده است.

محققان پیشنهاد می‌کنند ضمن توجه به گسترده کردن نمونه‌های مورد مطالعه این رویکرد مؤثر خواهد بود که مقایسه‌ای میان مداخلات کامپیوتری و مداخلات متداول صورت گیرد تا مزایا و معایب مداخله کامپیوتری از طریق بازی ویدئویی تبیین شود.