غربالگری کودکان اوتیسم از طریق رویکرد Turn Taking

داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی 1399  از مجموع 34 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این رویداد در مجموع 7 مقاله را برای ارائه شفاهی و 11 مقاله را برای ارائه پوستری انتخاب کردند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس اعلام دبیرخانه این رویداد در مجموع بیش از 20 میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایه‌سازی به پایگاه استنادی IEEE Xplore ارسال خواهد شد. پاسخ به این سوال که« آیا می‌توان کودکان اوتیسم را از طریق رویکرد Turn Taking غربالگری نمود؟ » موضوع این مقاله منتخب هیات داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی است که در روز نخست برگزاری رویداد به صورت شفاهی ارائه شد.


چکیده‌ای از این مقاله را در ادامه بخوانید:

 

Screening Autism by Evaluating Turn Taking Skills Using Agent-based Video Game

 

نویسندگان: شیدا شعبانی، پگاه سلیمان، هادی مرادی، لیلا کاشانی وحید

این مقاله به این مسئله اصلی می‌پردازد که آیا می‌توان کودکان اوتیسم را از طریق رویکرد Turn Taking غربالگری نمود؟ کودکان مبتلابه اوتیسم، از مشکلات ارتباطی اجتماعی و الگوی تکراری رنج می‌برند و بنابراین قادر به ساخت تعامل سازنده در ارتباطات نیستند. روش‌های جدید تشخیص این کودکان، متکی بر ربات‌ها و روش‌های دیگر متداول مبتنی بر انسان هستند و به نیروی انسانی و تخصص نیازمندند. امروزه با توجه به اینکه کودکان از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌کنند می‌توان از این وسایل نیز استفاده کرد.

هدف از این مقاله، طراحی و ساخت بازی برای غربالگری کودکان اوتیسم است و اهداف فرعی شامل بررسی سن درک مفهوم نوبت‌گیری در کودکان عادی و کودکان مبتلابه اوتیسم است. مدل ساخته‌شده دارای سه حالت free، Turn و overlap است. بازی در قالب نمایش دو کشاورز که باید از محصولاتشان دفاع کنند، در سطوح مختلف پیشرفت می‌کند.

جامعه آماری شامل ۱۱ کودک عادی ۲ تا ۱۱ سال و ۷ کودک اوتیسم ۹ تا ۱۳ سال می‌شود و داده‌ها شامل محل و تعداد کلیک بر صفحه، امتیاز کسب‌شده و تعداد مراحل طی‌شده بازی هستند.

در نمودارها دیده می‌شود که تفاوت معناداری بین دو گروه از کودکان عادی و کودکان اوتیسم وجود دارد. در این تحقیق امکان‌سنجی اولیه انجام شد و تفاوت‌ها در نتایج مشاهده شد. علاوه بر این از داده‌ها چنین نتیجه‌گیری می‌شود که برای کودکان زید ۲ سال نیاز به طراحی سناریوهای ساده‌تر است.

محدودیت‌های این تحقیق شامل محدودیت در تعداد نمونه‌ها و تنوع آن‌ها و عدم امکان ارزیابی حضوری برای بررسی دقیق رفتار کاربران به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ است. 

محققان این پژوهش پیشنهاد می‌کنند که بررسی سنین پایین‌تر برای غربالگری زودهنگام، بهبود مدل و بررسی کردن پارامترهای دیگر در نوبت‌گیری، برای تحقیقات پیش رو مفید خواهد بود.