استفاده از بازی Focus برای کاهش پرش ذهن و سوق دادن تمرکز

داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی 1399  از مجموع 34 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این رویداد در مجموع 7 مقاله را برای ارائه شفاهی و 11 مقاله را برای ارائه پوستری انتخاب کردند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس اعلام دبیرخانه این رویداد در مجموع بیش از 20 میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایه‌سازی به پایگاه استنادی IEEE Xplore ارسال خواهد شد. «استفاده از بازی Focus برای کاهش پرش ذهن و سوق دادن تمرکز فرد به وظیفه جاری» موضوع این مقاله منتخب هیات داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی است که در روز نخست برگزاری رویداد به صورت شفاهی ارائه شد.


چکیده‌ای از این مقاله را در ادامه بخوانید:

 

Mind Wandering Detection and Application of Computer Game (Focus) as an Intervention to Return Attention During Reading

 

نویسندگان: سمیرا پودراتچی، کاظم پورالوار، صمد روحی، یونس سخاوت

در این مقاله با ارائه بازی Focus از این بازی برای کاهش پرش ذهن و سوق دادن تمرکز فرد به وظیفه جاری استفاده‌شده است. برای همه ما پیش می‌آید که حواسمان در حین انجام کاری به‌سوی مطلب دیگری سوق یابد. این اتفاق که معمولاً در زمان خواندن یک متن نیز پیش می‌آید به شکل غیرارادی و خودکار رخ می‌دهد و پرش ذهن نامیده می‌شود. در ادامه ایجاد پرش ذهن در فرد، بی‌توجهی و در نهایت ضعف عملکرد در انجام وظیفه رخ می‌دهد.

دو روش برای کنترل مسئله پرش ذهن وجود دارد: روش اول شامل شناسایی و کاهش پرش ذهن از طریق ابزارهای Eye Tracking است و در روش دوم تلاش می‌شود با تقویت ذهن آگاه از پرش ذهن جلوگیری شود. در این تحقیق از روش اول استفاده شده است و متغیرهای چشمی شامل نرخ چشمک زدن و خیره شدن است. متغیرهای چشمی نتایج متفاوتی را در حالت تمرکز بر متن و در حالت تظاهر به خواندن متن نشان می‌دهند.

بازی مورد استفاده بازی Focus است. محققان بر این باور هستند که زمانی که مطلبی به‌صورت بازی‌وارسازی به مخاطب عرضه شود باعث افزایش علاقه و تمرکز و کاهش نرخ پرش ذهن می‌شود. در این بازی از رنگ‌های گرم و سبک پلتفرمر دوبعدی استفاده‌شده است. اگر مخاطب در حین خواندن متن دچار پرش ذهن شود به صفحه بازی منتقل می‌شود که شامل عناصر مرتبط و غیر مرتبط به متن است. مخاطب باید عناصر مرتبط با متن را در صفحه بازی شناسایی کند و در صورت برنده شدن به بخش متن‌خوانی منتقل می‌شود. در انتهای خواندن متن، به کاربر گفته می‌شود که در مدت‌زمان معینی توانسته است وظیفه مشخص را انجام دهد. ۱۰ نفر از متخصصان به پرسشنامه پاسخ داده‌اند و میانگین رضایت ۸۴ درصد بیانگر موفقیت این تحقیق بوده است.

در این مقاله پرش ذهنی مخاطب شناسایی شد و از بازی برای کاهش پرش ذهن و برگرداندن تمرکز فرد به متن پرداخته شد. دانش‌آموزان مدارس و آموزشگاه‌های زبان مخاطب مناسب این بازی خواهند بود.