تجربه توسعه جایزه بازی‌های جدی به عنوان ابزاری سیاسی

داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی 1399  از مجموع 34 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این رویداد در مجموع 7 مقاله را برای ارائه شفاهی و 11 مقاله را برای ارائه پوستری انتخاب کردند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس اعلام دبیرخانه این رویداد در مجموع بیش از 20 میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایه‌سازی به پایگاه استنادی IEEE Xplore ارسال خواهد شد. «مروری بر تجربه توسعه رویداد جایزه بازی‌های جدی به‌عنوان یک ابزار سیاستی» موضوع این مقاله منتخب هیات داوران بخش سمپوزیوم جایزه بازی‌های جدی است که در روز نخست برگزاری رویداد به صورت شفاهی ارائه شد.


چکیده‌ای از این مقاله را در ادامه بخوانید:

 

Level up SeGap: An Action Research Approach for Developing Innovation Prize

نویسندگان: حامد نصیری، فریبا علیزاده، سروش قاضی نوری

موضوع این پژوهش، مرور تجربه توسعه رویداد جایزه بازی‌های جدی به‌عنوان یک ابزار سیاستی است و نویسندگان در قالب پاسخ به سه سؤال اصلی در خصوص شناخت مخاطبان و حامیان این رویداد و هم‌چنین ابزارهای سیاستی مورد استفاده، به هدف پژوهش نزدیک می‌شوند. به‌عنوان روش تحقیق، از روش اقدام‌پژوهی استفاده ‌شده است که شامل چرخه‌هایی مشتمل بر عارضه‌یابی، برنامه‌ریزی، اقدام، ارزیابی و یادگیری می‌شود. برگزاری هر دوره از رویداد جایزه بازی‌های جدی (۴ دوره) به‌عنوان ورودی‌های هر سیکل تحقیقاتی در نظر گرفته‌شده است.

در دوره اول در سال ۲۰۱۷ میلادی، جشنواره SeGap در ذیل جشنواره بازی‌های دیجیتال و با هدف برجسته‌سازی بازی‌های جدی آغاز به کار کرد. شناسایی تیم‌های فعال و شناخت این مسئله که بازی‌های جدی با بازی‌های تجاری معمول، متفاوت هستند، از دستاوردهای این دوره بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی و در دومین دوره از رویداد، هکاتون بازی‌های جدی با هدف آموزشی به جشنواره اضافه شد. در این دوره چنین نتیجه‌گیری شد که تجاری‌سازی بازی‌های جدی با بازی‌های تجاری معمول فرق دارد و این حوزه، زمینه و پیش‌نیاز‌های خاص خود را می‌طلبد. در سومین دوره از رویداد جایزه بازی‌های جدی در سال ۲۰۱۹ میلادی، به دلیل محدودیت بودجه و اتخاذ سیاست‌گذاری‌های جدید، تحقیقات در فاز عمومی متوقف شد و با اضافه شدن بخش سمپوزیوم و همچنین جذب حامیان جدید، تمرکز ویژه بر بازی‌های جدی قرار گرفت. در پایان این دوره چنین نتیجه‌گیری شد که بهترین دستاورد جایزه بازی‌های جدی، ایجاد فضایی برای شبکه‌سازی میان طراحان مسئله، توسعه‌دهندگان و محققان بازی در این حوزه است. در سال ۲۰۲۰ و در چهارمین دوره از این رویداد، نقش ویروس کرونا و تأثیر آن بر نحوه برگزاری رویداد و موضوعات مطرح‌شده موردتوجه قرار گرفت. علاوه بر این، در این مرحله از رویداد، به سایر سرگرمی‌های جدی و کسب حمایت نهادها از حوزه‌های مختلف نیز پرداخته شد.

محققان در پاسخ به سؤالات تحقیق، چنین بیان می‌کنند که مخاطبان رویداد جایزه بازی‌های جدی می‌توانند توسعه‌دهندگان و محققین این حوزه باشند. حامیان رویدادهایی ازاین‌دست، گروه‌های مختلف نظیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی دارای مسئله و دغدغه در این حوزه را شامل می‌شوند. از برجسته‌ترین اهداف سیاستی این رویداد می‌توان به برجسته‌سازی موضوع، شبکه‌سازی، حل چالش‌های استراتژیک و آموزش افراد اشاره کرد.

از نتایج مهم این پژوهش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین کاربرد این رویداد مشروعیت بخشی به بازی‌های جدی به‌عنوان ابزار حل مسئله در موضوعات مختلف است.
  • جایزه به‌تنهایی، مسئله تجاری‌سازی بازی‌های جدی را حل نمی‌کند و نیاز به حمایت‌های زیرساختی در این حوزه دیده می‌شود.
  • جایزه حائز ویژگی‌های مثبتی است که از آن جمله واکنش سریع آن به معضل کووید ۱۹ در زمان برگزاری رویداد است.