مشروعیت بخشی به بازی‌های جدی به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر جایزه بازی‌های جدی در افتتاحیه چهارمین دوره از جایزه بازی­های جدی، ضمن تبیین اهمیت برگزاری این رویداد با توجه به مسئله توسعه پایدار و شاخص‌های آن همچون برابری، فقرزدایی، توجه به محیط زیست، آموزش، بهداشت و درمان همگانی به تطابق این شاخص‌ها با کاربردهای بازی‌های جدی پرداخت.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حامد نصیری با یادآوری این نکته که طبق آخرین آمار مصرف بازی تا پایان سال 1398، ایران 32 میلیون نفر بازیکن در رده‌های سنی مختلف دارد، تاکید کرد که از این جهت بازی‌های جدی ابزارهایی تاثیرگذار برای توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی به شمار می‌آیند و اینکه رویکرد برگزاری جایزه بازی‌های جدی مشروعیت‌بخشی به بازی‌های جدی به عنوان ابزاری کاربردی برای دستیابی به این هدف مهم است.

دبیر جایزه بازی‌های جدی در صحبت‌هایش به تغییرات ایجاد شده در برگزاری SeGaP2020 تحت تاثیر اتفاقات پیش آمده در دنیا و ایران و نیازهای جمع‌بندی شده از دوره‌های گذشته نیز اشاره کرد. یکی از این تغییرات ورود جدی­تر سازمان‌ها و نهادهای مختلف حمایتی به حوزه ارزیابی و داوری آثار و تیم‌های برتر در بخش‌های مختلف و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در جهت توسعه آنها است. موضوع دیگر ظرفیت ایجاد شده برای حوزه سرگرمی‌های جدی اعم از بازی‌های رومیزی، بازی‌وارسازی و شبیه‌سازها بود که در رویداد امسال به آنها توجه ویژه‌ای شده است.
و بالاخره مهمترین موضوعی که به گفته وی این رویداد را تحت‌الشعاع تغییرات مهمی قرار داد، شیوع کرونا بود که در شکل برگزاری این رویداد و موضوع آن تاثیر گذاشت.