معرفی منتخبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جایزه بازی‌های جدی 1399

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که حامی جایزه بازی‌های جدی 1399 در بخش آثار مربوط به کودک و نوجوان بود، برگزیدگان خود را اعلام کرد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌ای رایانه‌ای، در بیانیه پایانی هیئت داوران بخش کودک و نوجوان چهارمین جایزه بازی‌های جدی با اشاره به رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید محتوای مناسب و حمایت از پدیدآورندگان و شناسایی استعدادهای جوان و نوظهور، گزارشی کوتاه از نتایج بررسی آثار در این حوزه نیز ارائه شد.

متن کامل بیانیه پایانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جایزه بازی‌های جدی 1399 برای معرفی برگزیدگان خود که توسط آیدین مهدی‌زاده تهرانی به عنوان نماینده این مجموعه قرائت شد به این شرح است:

هیئت داوران بخش کودک و نوجوان چهارمین جایزه بازی‌های جدی، ضمن سپاس از همه اهالی و فعالان حوزه صنعت اسباب‌بازی که در این سال‌ها با تلاش‌ها و تولیدات خود، چرخه این صنعت پرمخاطب را به گردش درآورده‌اند و برای اعتلا و پیشرفت این حوزه و تولید محتوای مناسب و ارزشمند برای فرزندان این سرزمین همواره کوشش کرده‌اند، اعلام می‌دارد:

رویکرد کانون همواره تولید محتوای مناسب و همچنین حمایت از پدیدآورندگان آن بوده است و تاکنون سعی کرده است در قالب همکاری به‌صورت سرمایه‌گذاری و مشارکت، زمینه‌ساز بروز استعدادهای درخشان در حوزه‌های مختلف تولیدات فرهنگی باشد.

در همین ارتباط، همکاری‌های تأثیرگذاری در این سال‌ها با سازمان‌ها و نهادهای مختلف شکل گرفته است که یکی از درخشان‌ترین آنها همکاری موثر و با ارزش با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بوده است.

امسال نیز در چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بخش کودک و نوجوان توانستیم در سه بخش به بررسی آثار رسیده بپردازیم تا در کنار بررسی بازی‌های جدی و حرفه‌ای در بخش ایده آزاد به شناسایی استعدادهای جوان و نوظهور این حوزه دست یابیم و در کنار آن در بخش سمپوزیوم بازی‌های جدی بتوانیم پیوستی علمی بین تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی با حوزه پرمخاطب بازی‌سازی ایجاد کنیم.

امید که بتوانیم برای تحقق تولیدات مطابق با ویژگی‌های روز دنیا و نیازهای مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف گام‌های موثری و استواری برداریم.

هیئت داوران مفتخر است، ضمن اعلام نتایج بررسی‌های انجام شده به برخی نکات اشاره کند:

با وجود اینکه امسال شاهد افت کیفی بازی‌ها در مقایسه با سال گذشته بودیم، با توجه به اثربخش بودن تشویق و حمایت گروه‌های شرکت‌کننده، امیدواریم در آینده با ایجاد ظرفیت‌های تازه و انگیزه بخشی، شاهد پیشرفت‌های بیشتری برای برون‌رفت از تنگناها و کاستی‌های کنونی باشیم.

به نظر می‌رسد یکی از مسائل بزرگ گروه‌های بازی‌ساز، شناخت عرصه‌های نو و درک نیازهای روز مخاطبان است که امیدواریم گروه‌های برگزیده برای تحقق این امر بکوشند تا علاوه بر به‌روز شدن تولیدات این عرصه، شاهد تحول و نوزایی روزافزون باشیم.

کانون پرورش فکری نیز بر آن است تا در اولین فرصت، اولویت‌های پژوهشی، کاری و مفید را به شکل فراخوان در اختیار تیم‌های برگزیده و دیگر عزیزان این حوزه قرار دهد تا راهگشای ایده‌پردازی های نو و فعالیت‌های ارزنده باشد.

 هیئت داوران انتظار دارد گروه‌ها و متخصصان حوزه‌های مختلف و برگزیدگان چهارمین جایزه بازی‌های جدی این تقدیر را به مثابه فتح باب و آغاز فرایند همکاری و هم‌افزایی بدانند و در اولین گام بر تعامل و هم‌افزایی با کانون همت گمارند.

اینک نتایج بررسی و آرای هیئت داوران چهارمین جایزه بازی‌های جدی به شرح زیر اعلام می‌شود:

بخش ایده آزاد:

در این بخش با هدف شناسایی استعدادهای جوان و حمایت از آنها در فرایند تبدیل ایده به بازی، آثار رسیده مورد بررسی قرار گرفت. هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه اول و دوم ندانست و جایزه سوم خود را شامل لوح تقدیر و ده میلیون ریال وجه نقد به هفت بازی به شرح زیر تقدیم می‌کند:

  • بازی چیکُد از آقای مهدی رزاقی‌ها
  • بازی بومَهَن از گروه رویاسازان
  • نسخه 2020 بازی سارای از آزمایشگاه کارلَب
  • بازی آموزش زبان دُلفیش از گروه گریز
  • بازی پازل خلاقیت از گروه بِکراندیش پایدار
  • بازی دسته‌بندی از مجموعه بازی کن، یاد بگیر
  • و بازی هکاتونی پروتکل از گروه سلام گروپ

 بخش سمپوزیوم بازی‌های جدی 1399:

همچنین آثار رسیده پژوهشی در بخش کودک و نوجوان نیز کیفیت مطلوبی نداشته و به‌ ویژه از نظر حوزۀ کاری با فعالیت‌های فعلی کانون قرابت و سنخیت کمی داشت؛ اما به سبب حمایت و همراهی با گروه‌های پژوهشی که توان خود را از طریق آثار ارسالی خود به اثبات رسانده‌اند، لوح تقدیر جشنواره و 5 میلیون ریال وجه نقد به عنوان جایزه سوم به شش گروه پژوهشی تعلق می‌گیرد:

  • مقاله:

Comparing the Effectiveness of “EmoGalaxy Video Game” with “Card games” on Emotion Regulation of Children with Autism Spectrum Disorder

نویسندگان: زهره شمس، لیلا کاشانی وحید و هادی مرادی

  • مقاله:

The Effectiveness of Pishan Skills Development Game-Assisted Therapy in Promoting the Theory of Mind (ToM) in Children with Autism Spectrum Disorder

نویسندگان: فرشته یاقوتی، سوگند قاسم‌زاده و زهرا احمدی

  • مقاله:

The effect of mobile games on math learning of third graders of elementary schools

نویسندگان: علی شیرکرمی، خدیجه علی‌آبادی، سعید پورروستایی و شادی عظیمی

  • مقاله:

Effectiveness of “Maghzineh” Cognitive Games on Response Inhibition of Children with Externalizing Emotional Behavioral Disorders

نویسندگان: مهشید اوجانی، لیلا کاشانی وحید و هادی مرادی

  • مقاله:

Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation programs of brain training and Cagney Plus on cognitive skills of students with attention deficit

نویسندگان: فریده حاجی حیدری، مهناز استکی، منصوره شهریاری احمدی و حسن عشایری

  • مقاله:

Screening Autism by Evaluating Turn Taking Skills using an Agent-Based Video Game

نویسندگان: شیدا شعبانی، پگاه سلیمانی، هادی مرادی و لیلا کاشانی وحید

امیدواریم که علاوه بر انتشار اولویت‌های پژوهشی کانون در اولین فرصت، همکاری کانون با این عزیزان آغاز شود.

بخش جشنواره بازی جدی سال 1399:

با وجود تلاش گروه‌های شرکت‌کننده، هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه اول و دوم ندانست؛ اما به رسم تقدیر از تلاش این عزیزان و فراخوان همکاری گسترده کانون با گروه‌های بازی‌سازی، جایزه سوم جشنواره شامل لوح تقدیر و بیست میلیون ریال وجه نقد را با احترام تقدیم می‌کند به:

  • بازی راز متان از مجموعه پارس ساوا نوین هنر فناور
  • بازی یورِکا از استودیو هزارتو

امید که در این بخش نیز شاهد آغاز همکاری‌های مؤثر برگزیدگان با کانون باشیم.