گسترش آموزش بازی‌سازی در سراسر کشور با ورود بخش خصوصی اتفاق می‌افتد

علیرضا طبسی عضو انجمن بازی‌سازان قم تشویق افراد فعال و موفق صنعت گیم به نوشتن مقالات و برگزاری کلاس‌های آموزشی را از جمله عوامل گسترش آموزش بازی‌سازی در کشور عنوان کرد و همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و بخش خصوصی را مسیری موثر جهت وارد کردن این بخش به حوزه آموزش بازی‌سازی دانست.

این بازی‌ساز معتقد است شناسایی و تشویق افراد فعال و موفق صنعت گیم به نوشتن مقاله و برگزاری کلاس‌های آموزشی و انتقال تجربیات به دیگران در کنار بیشتر شدن اتفاقاتی همچون بورسیه‌های بنیاد مثل دوره F2P فنلاند و انتقال مطالب آن به بازی سازان ایرانی می‌تواند اقداماتی موثر در جهت گسترش آموزش بازی‌سازی در ایران باشد.

طبسی ایجاد دسترسی عمومی به ویدیوهای آموزشی انستیتو ملی بازی‌سازی را از جمله راهکارهای از بین بردن تمرکز آموزش در استان تهران عنوان کرد و افزود: گسترش فعالیت‌های بنیاد و از میان بردن تمرکز آموزشی در مجموع اقدام مثبتی است اما ایجاد شعبه در شهرستان چندان جواب نخواهد داد و بهتر است مطالب کلاس‌های انستیتو در قالب ویدیوهای آموزشی در اختیار عموم قرار بگیرند.

این بازی‌ساز معتقد است: در شرایطی که هزینه‌ها جهت آموزش صرف می‌شود بهتر است امکان دسترسی عمومی نیز به این محتواها فراهم شود. طبسی بازگرداندن برخی از اساتید مجرب انستیتو را که در حال حاضر فعالیت نمی‌کنند را از جمله سایر عوامل تقویت‌کننده این بخش عنوان کرد.

علیرضا طبسی ضمن تایید اهمیت آموزش و دانش به روز در توسعه بازی سازی کشور تاکید کرد: گرچه آموزش دانش به روز قطعا اهمیت دارد اما تالیف کتاب‌های فنی در این حوزه کار اشتباهی است و به جای آن باید در بخش مسائل تئوری بازی‌سازی، کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای بیشتری منتشر شود.

این بازی‌ساز استفاده از دوره‌های کارگاهی تخصصی با بهره گیری از منابع سایت‌هایی نظیر GDCVault که به خودی خود اکانت‌های گران قیمتی دارند و خرید آن از عهده بسیاری از بازی‌سازان خارج است را نیز در زمینه انتقال دانش به روز به صنعت گیم کشور ثمربخش دانست.

طبسی درباره حضور بخش خصوصی در توسعه آموزش بازی سازی نیز معتقد است این بخش با توجه به نبود توجیه اقتصادی به خودی خود در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری نخواهد کرد اما می‌توان از طریق همکاری نهادهایی چون بنیاد و سرمایه‌گذاران خصوصی، این بخش را به تدریج خصوصی کرد.