راز موفقیت سازنده فورتنایت چیست؟

 سال  2018 برای شرکت اپیک گیمز با موفقیت‌های چشمگیری همراه بود. بازی «فورتنایت» عنوان محبوب‌ترین بازی سال را به‌دست آورد و از آن مهم‌تر، سود سالانه‌ی شرکت به 3 میلیارد دلار رسید. می‌توان برای این موفقیت شرکت اپیک گیمز، که در سال 1991 تاسیس شده و در حال حاضر 125 میلیون کاربر/بازی‌کننده دارد، دلایل مختلفی را برشمرد. ولی بدون شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل، تغییر رویه‌ و استراتژی این شرکت از 6 سال قبل تا به امروز است.

اپیک در سال 2018 توانسته ارزش خود را به 15 میلیارد دلار برساند. آنها چندی قبل با سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند KRR، Lightspeed  و Kleiner Perkins  ارزش شرکت را  1.25 میلیارد دلار افزایش دادند. با این حال هیچ‌کدام از این‌ها دلایل اصلی رشد چشمگیرشان نبوده است.

اپیک گیمز، در راستای همان تغییر رویه و استراتژی کلی شرکت، در سال 2012، به ازای تزریق 330 میلیون دلار سرمایه، 40 درصد سهام خود را به شرکت چینی Tencent فروخت. اما چرا شرکتی که در آن زمان هم درآمدزایی خوبی داشت و به‌واسطه‌ی فروش موتور پایه‌ی Unreal Engine و مجموعه‌ بازی‌های Gears Of War شرکت موفقی به‌حساب می‌آمد، باید چنین ریسک بزرگی انجام می‌داد؟

مدیر اجرایی شرکت اپیک «تیم سوئینی» (Tim Sweeney) در این مورد به وب‌سایت پالی‌گان گفته است: «پول شرکت تنسنت به ما اجازه داد تا به جای سرمایه‌گذاری روی بازی‌های بزرگ، توجه و سرمایه‌ی انسانی و مادی خود را معطوف به بازی‌هایی موسوم به بازی‌های رایگان با خرید درون‌برنامه‌ای بکنیم. ما متوجه شدیم، کسب و کارمان نیاز به تغییر رویکرد وسیعی دارد. ما شاهد این بودیم که برخی شرکت‌ها بازی‌هایی می‌ساختند که بعد از انتشار دایما به روز می‌شدند و محتوای‌شان تازه و نو می‌شد. ما به این نتیجه رسیدیم که استراتژی درست اپیک باید این باشد که به آرامی ساخت بازی‌های اختصاصی برای کنسولی مانند Xbox  را محدود کرده و در عوض بازی‌های مالتی پلتفرم با ویژگی خرید درون برنامه‌ای بسازیم و از طرف دیگر، ناشر آثار خودمان و در نگاهی وسیع‌تر ناشر آثار شرکت‌ها و بازی‌سازهای مستقل باشیم. سرمایه‌ی تزریق شده توسط تنسنت این امکان را به ما داد تا بدون ترس از فشارهای مالی دل به دریا بزنیم! این در حالی بود که اپیک، قبلا مشکلی از نظر درآمدزایی نداشت. ما با 12 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، بازی Gears Of War را ساختیم که 100 میلیون دلار فروش کرد. با این وجود ما به دنبال درآمدهای خیلی بیشتر از راه‌های جدیدتر بودیم. در واقع شرکت، با بازی فورتنایت، ساخت و توسعه‌ی بازی‌های مدرن را تعریف کرد.»

اپیک، با این رویکرد امنیت مالی خودش را تضمین کرده است. آنها با انتشار بازی بتل رویال رایگان با ویژگی خرید درون برنامه‌ای فورتنایت، در سال 2018 بیشترین میزان درآمد و سود خود را به‌دست آورده‌اند. ارائه‌ی بازی به شکل مالتی پلتفرم، باعث شده دایره‌ی بسیار وسیعی از کاربران آن را تجربه بکنند و درنتیجه درآمد حاصل از آن بسیار زیاد باشد. در فاصله‌ی بین ماه آوریل تا نوامبر امسال و فقط بر روی  سیستم عامل iOS ، بازی به شکل روزانه 1.23 میلیون دلار و به شکل ماهانه 48 میلیون دلار درآمد داشته که در طی هشت ماه به رقم 385 میلیون دلار رسیده است. از طرف دیگر به این دلیل که اپیک بازی را روی فروشگاه Google Play و به علت مشکلات این فروشگاه از بابت خرید درون برنامه‌ای، عرضه نکرد و با ارئه دهنده‌ی خودش منتشر کرد، رقم دقیقی از درآمد بازی روی اندروئید وجود ندارد. البته بازی در ماه اول بر روی اندروئید 15 میلیون کاربر داشته است.

فورتنایت محتوای به روز شده‌ی خودش را در قالب فصل یا Season عرضه می‌کند و تا کنون با انتشار 7 فصل، محتوای خود را به‌روز نگه داشته و از طرف دیگر درآمد خودش ار افزایش داده است. فصل هفتم بازی که چندی قبل و به مناسبت کریسمس عرضه شد، با محتوای ویژه‌ی کریسمس و آیتم‌های جدید، فروش زیادی داشته و درآمد حاصل از بازی را بسیار بالاتر خواهد برد.

البته درآمدهای حاصل از بازی فورتنایت برای اپیک، بسیار بیشتر می‌شد اگر مجوز فعالیت بازی (درآمدزایی از طریق خرید درون‌برنامه‌ای) 9 ماه قبل توسط دولت چین تایید شده بود. دولت چین فعلا اجازه‌ی درآمدزایی به بازی را نداده و شرکت تن‌سنت که منتشر کننده‌ی این بازی در چین است نتوانسته درآمدی از آن داشته باشد. البته ظاهرا دولت چین قصد دارد چندی بعد عناوینی را که مجوز فعالیت در چین را خواهند داشت اعلام بکند که مشخص نیست نام فورتنایت هم در بین آنها باشد یا نه.

از طرف دیگر، نمی‌شود همه‌ی درآمد و موفقیت مالی اپیک را به بازی فورتنایت نسبت داد. اپیک همچنان از راه فروش موتور پایه‌ی آنریل کسب درآمد می‌کند و اخیرا نیز فروشگاه خود با نام Epic Games Store را برای رقابت با فروشگاهی مانند Steam تاسیس کرده است. آنها هر دو هفته یکبار، یک عنوان رایگان را در فروشگاه عرضه خواهند کرد و مهم‌تر این‌که فروشگاه اپیک، برخلاف استیم که 30 درصد میزان فروش بازی را نگه می‌دارد و 70 درصد آن را به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد، 88 درصد از میزان فروش بازی‌ها را به توسعه‌دهنده‌ها خواهد داد و به این ترتیب قصد رقابت جدی با همتای باتجربه‌ی خود را دارد. با این حساب آنها باید منتظر درآمد بسیار بیشتری در سال 2019 باشند.