هدف از تاسیس همگرا حمایت‌های شفاف و شایسته‌سالار است/ بودجه اندک حمایتی برای بیش از 3هزار بازی‌ساز

حسن کریمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با برنامه روی خط خبر شبکه خبر ساختار همگرا را راهی برای هدفمندکردن، شفاف‌کردن و شایسته‌سالارکردن مجموعه حمایت‌های بنیاد دانست. کریمی با اشاره به بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بودجه این نهاد را برای حمایت بیش از 3 هزار بازی‌ساز و 100 شرکت فعال  در این صنعت بسیار کم و ناکافی توصیف کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جدیدترین گفت‌وگوی خود با برنامه روی خط خبر به توصیف شرایط صنعت بازی کشور پرداخت. به گفته حسن کریمی در حال حاضر در ایران حدود 100 شرکت و تیم در حوزه بازی‌سازی فعالیت می‌‎کنند و در 10 سال گذشته بالغ بر 1000 بازی در کشور ساخته شده است.

حرکت به سوی بازارهای جهانی

حسن کریمی با اشاره به درآمد 920 میلیارد تومانی کل بازار بازی‌های ویدیویی و سهم 14 درصدی بازی‌های بومی مهم‌ترین راه افزایش سهم بازی‌های بومی و رونق صنعت داخلی را ورود به بازارهای جهانی دانست.

کریمی گفت: ایران تقریبا تا چند سال پیش از بازارهای جهانی منفک بود و صرفا بازی‌سازها برای بازار داخلی بازی می‌ساختند.  بنیاد تلاش می‌کند  زیرساخت و انگیزه لازم را برای ورود بازی‌سازهای داخلی به بازار جهانی ایجاد کند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: همین حالا 5 یا 6 بازی داریم که مخاطب‌شان بازارهای جهانی است. حضور صرف در بازارهای داخلی یعنی استفاده از ظرفیتی محدود اما ایران می‌تواند با حرکت به سوی بازارهای جهانی از ظرفیت گسترده‌تری استفاده کند.

تخصیص حمایت‌های ساختار  همگرا از اواسط آذرماه

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره ساختار همگرا نیز توضیحاتی را عنوان کرد. به گفته حسن کریمی بنیاد در سال‌های گذشته 400 ردیف حمایتی از بازی‌سازها داشته که لیست کامل آن نیز به منظور شفاف‌سازی منتشر شده است. با این وجود این تجربه ضعف‌هایی در حوزه شفاف‌سازی و شایسته‌سالاری داشته است.

کریمی درباره ساختار حمایتی همگرا افزود: تلاش این بوده ساختاری به نام همگرا ایجاد شود که براساس شایسته سالاری و شفافیت از بازی‌سازان حمایت کند. شرکت‌ها و تیم‌ها در این ساختار ثبت نام کرده‌اند و از اواسط آذرماه بودجه‌های حمایتی بنیاد براساس فاکتورهایی مشخص و شفاف به بازی‌سازان مستحق حمایت تخصیص می‌یابد. ساختار همگرا به شکلی تنظیم شده که شرکت‌های واجد شرایط حمایت براساس براساس 4 شاخص کلان می‌توانند حمایت دریافت کنند.  تلاش بنیاد در هدفمندکردن، شایسته‌سالارکردن و شفاف‌کردن این حمایت‌های بوده است.

بودجه‌ اندک حمایتی برای تولیدکنندگان مهم‌‎ترین محصول فرهنگی کشور

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پایان این گفت‌وگو به مشکلات فعلی صنعت بازی کشور اشاره کرد. وی با بخش‌بندی بازار در خصوص بازار بازی‌های کامپیوتری به مشکل کپی‌رایت اشاره کرد و گفت: در بازار بازی‌های کامپیوتری بزرگ‌ترین مشکل، مشکل کپی رایت است. بازی خارجی در بازار بسیار ارزان و با قیمتی حتی کمتر از قیمت واقعی خود عرضه می‌شود و بازی‌ساز داخلی در نبود قانون کپی‌رایت توان رقابت با عناوین خارجی را ندارد.

کریمی در ادامه مشکل کمبود بودجه حمایتی از صنعت بازی را یکی از بزرگترین مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: مشکل دیگر هم بحث میزان حمایت‌ها است. بنیاد با 2 تا 3 میلیارد تومان بودجه کار خود را 10 سال پیش آغاز کرد. امسال این بودجه به 10میلیارد تومان رسیده که برای حمایت بیش از 3 هزار بازی‌ساز داخلی، 100 شرکت و مجموعه از فعالیت‌های دیگر ناکافی و بسیار محدود است. این بودجه در مقایسه با سایر بودجه‌های فرهنگی کشور و همچنین در مقایسه با بودجه سایر کشورها در حوزه بازی هم واقعا ناچیز به نظر می‌رسد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پایان با اشاره به اهمیت صنعت بازی گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از مسئولین اهمیت بازی‌های ویدیویی را درک نکرده‌اند. ما در ایران 28 میلیون نفر بازیکن داریم و میزان سرانه مصرف بازی از همه محصولات فرهنگی کشور بیشتر است.