فواید مهارت‌های فنی برای طراحان بازی‌های رایانه‌ای

طراحان بازی‌هایی که از مهارت‌های فنی هم بهره می‌برند، معمولاً در بین استودیوهای بازی‌سازی پرطرفدارتر هستند و راحت‌تر استخدام می‌شوند. در این مقاله، به‌صورت مختصر و مفید به مزایای یادگیری مهارت‌های فنی برای طراحان بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازیم.

1. بهترین روش برای اثبات کیفیت طراحی‌ها

بسیاری از طراحی‌ها روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسند اما در عمل چندان جالب از آب درنمی‌آیند. به همین خاطر با داشتن مهارت‌های فنی، می‌توانید طراحی‌های خود را تا حدی عملی کنید. توانایی عملی کردن طراحی‌ها باعث می‌شود:

  • وقت زیادی برای اجرای یک طرح بد صرف نمی‌کنید.
  • از همان مراحل اول توسعه می‌توانید بسیاری از مشکلات طراحی خود را تشخیص بدهید.
  • راحت‌تر می‌توانید طراحی‌هایتان را به تیم‌های مختلف مربوط به بازی موردنظر عرضه کنید.
  • تخصیص بودجه به کار آسان‌تری بدل می‌شود.

2. طراحی‌ها دقیق‌تر و باملاحظه‌تر خواهند شد

هرچقدر نسبت به قوانین و قواعد پیرامون دنیای بازی‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشید، طراحی‌هایتان دقیق‌تر و باملاحظه‌تر خواهند شد. به‌عنوان مثال وقتی بدانید که قرار است یک ویژگی خاص چطور از جانب برنامه‌نویس پیاده شود، در موارد زیر عملکرد بهتری از نشان خواهید داد:

  • در هنگام طراحی باملاحظه‌تر  می‌شوید- شاید در هنگام طراحی مواردی را مدنظر قرار دهید که پیش از این برای شما مهم نبودند.
  • طراحی متناسب با وسعت پروژه  خواهید داشت- وقتی که از نوع عملی کردن طراحی‌ها خبر داشته باشید، زمان و بودجه‌ مربوط به عملی کردن آن‌ها را در حین طراحی مدنظر قرار می‌دهید.
  • اطمینان بیشتری به طراحی‌های  خود خواهید داشت- بخشی از این قضیه به همان توانایی عملی کردن طراحی‌ها برمی‌گردد که به شما کمک می‌کند با خیال راحت طراحی خود را به دیگران ارائه دهید.

3. اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت

ارتباط مؤثر با دیگر بخش‌ها به شما کمک می‌کند که درک بهتری از کار خود داشته باشید. حتی اگر مهارت‌های فنی شما به‌صورت ابتدایی باشند، همین به شما کمک می‌کند که راحت‌تر با دیگر بخش‌های فنی ارتباط برقرار کنید. به همین‌ خاطر، چنین افرادی راحت‌تر می‌توانند مسائل و مشکلات طراحی‌هایتان را با شما در میان بگذارند؛ بدون اینکه نیازی به ساده‌سازی زیاد حرف‌های تخصصی داشته باشند.

در ضمن با بهره‌گیری از تذکرات این افراد، می‌توانید طرح‌های بهتری را خلق کنید؛ طرح‌هایی که عملی کردن آن‌ها امکان‌پذیر باشد. با افزایش مهارت‌های فنی، اعتماد به نفس شما هم به همان میزان افزایش می‌یابد. این اعتماد به نفس، مطمئنا به چشم دیگر اعضای تیم هم می‌آید و در گذر زمان آن‌ها اعتماد و اطمینان بیشتری به شما و کارهایتان پیدا می‌کنند.

4. می‌توانید به سمت طرح‌های پیچیده و دشوار بروید

برخی از جذاب‌ترین ویژگی‌های بازی‌ها، از سخت‌ترین بخش‌های طراحی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال بخش‌های زیر را در نظر بگیرید و اینکه داشتن اطلاعات فنی چقدر می‌تواند در طراحی آن‌ها کمک‌حال شما باشد.

  • خلق دنیاهای تصادفی- اگر یک بازی حاوی دنیاها / مرحله‌های تصادفی باشد، پس چنین موضوعی برای تجربه‌ی بازی حیاتی محسوب می‌شود. به همین خاطر، توانایی عملی کردن طراحی‌ها در مراحل اول توسعه، ضروری به‌حساب می‌آید.
  • طراحی اسلحه – درک ابتدایی از فیزیک و ریاضیات به شما در طراحی ابتدایی سلاح‌ها کمک می‌کنند. همچنین در هنگام طراحی سلاح‌های پیچیده‌تر، راحت‌تر می‌توانید منظور برنامه‌نویسان پروژه را درک کنید.
  • سیستم‌های رده‌بندی- با آشنایی با موضوع‌های مانند توزیع احتمال، بهتر می‌توانید چنین سیستم‌هایی را در بازی خود به عناصر بصری بدل کنید.

5. راحت‌تر استخدام می‌شوید

اگر به دنبال شغلی با عنوان «طراح بازی» هستید، باید بگوییم که بعد از هر آگهی استخدام مربوط به این موضوع، شرکت مربوطه ده‌ها یا شاید صدها رزومه دریافت می‌کند. به همین خاطر باید به دنبال راهی برای شاخص‌تر شدن در بین این همه رزومه باشید. داشتن توانایی‌های فنی و امکان عملی کردن طراحی‌ها باعث می‌شود که بتوانید مهارت‌هایتان را به‌راحتی در معرض نمایش دیگران قرار دهید. با بهره‌گیری از این مهارت‌ها، دیگر لازم نیست که یک عضو دیگر مبنای مهارت‌های فنی را به شما آموزش دهد و به همین خاطر شرکت‌ها راحت‌تر شما را استخدام می‌کنند.

چگونگی افزایش مهارت‌های فنی

خوشبختانه روزبه‌روز به منابع آموزشی مربوط به بازی‌سازی افزوده می‌شود و با کمی جستجو می‌توانید به منبعی از آموزش‌ها دسترسی داشته باشید. در همین زمینه می‌توانیم به دو تا از موتورهای معروف مربوط به بازی‌سازی یعنی Unity و Unreal Engine (UE4) اشاره کنیم. هر دوی این موتورها شهرت زیادی دارند و به همین خاطر منابع آموزشی زیادی برای آن‌ها عرضه شده است. با استفاده از این موتورها هم می‌توانید مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را بهبود ببخشید و هم اینکه با مکانیزم‌های بازی بیشتر آشنا می‌شوید.