قرابت فرهنگی با کشورهای همسایه فرصتی برای بین‌المللی کردن بازار بازی‌های رایانه‌ای ایرانی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تولید بازی‌های رایانه‌ای باکیفیت در کشورهای پیشرفته به دلیل امکانات و تجربه آنها است، قرابت فرهنگی ایران با کشورهای همسایه را فرصتی برای بین‌المللی کردن بازار بازی‌های تولید داخل دانست.

جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بازار کاربران بازی‌های رایانه‌ای در ایران و ضرورت استفاده از این جامعه، گفت: وجود نیروی‌های متخصص و بااستعداد در حوزه طراحی بازی‌های رایانهای از یک سو و جامعه کاربران این بازی‌ها از سوی دیگر فرصتی است که می‌تواند انگیزه‌ای برای تولید بازی‌های باکیفیت باشد.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته و برای حمایت از این بازی‌ها بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با دو هدف حمایت از متخصصان و تولید این بازی‌های و سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به آنها زیر نظر وزارت فرهنگ تاسیس شد.

بازی‌های رایانه‌ای تولیدی پیشرفت خوبی در سال‌های اخیر داشتند

وی ادامه داد: این بنیاد حمایت‌های جسته و گریخته‌ای از تولیدات بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهد اما به علت کمبود اعتبارات و منابع مالی آنگونه که باید کمک ها انجام نمی‌شود البته با وجود تمام محدودیت‌ها تعداد بازی‌های تولیدی پیشرفت خوبی در سال‌های اخیر دارند.

جعفرپور درباره علت زیاد بودن تعداد بازی‌های رایانه‌ای خارجی در بازار، توضیح داد: تولید بازی‌های رایانه‌ای جذاب و باکیفیت در کشورهای پیشرفته به دلیل امکانات، تجهیزات و تجربه آنها است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه اگرچه متخصان در تولید بازی‌های رایانه‌ای به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند اما فناوری‌هایی لازم هنوز ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: برای پیشرفت در این حوزه باید از تولیدکنندگان حمایت‌های مالی صورت گیرد تا بتوانند با کشورهای مدعی رقابت کنند.


قرابت فرهنگی کشورهای همسایه؛ فرصتی برای فروش بازی‌های رایانه‌ای

وی یادآور شد: با توجه به قرابت فرهنگی با کشورهای همسایه می‌توان برای صادرات بازی‌های رایانه‌ای نیز برنامه‌ریزی‌های کرد به طور مثال بازی‌هایی با توجه به فرهنگ، شخصیت و قهرمانان کشورهای پاکستان، روسیه، عراق و... طراحی کرد تا بتوان بازار این کشورها را نیز به دست گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عدم استفاده و ساماندهی متخصصان حوزه بازی‌های رایانه‌ای باعث حسرت است؛ می‌توان با استفاده از ایده‌ و خلاقیت این افراد از یک سو نیاز بازار را تامین کرد و از سوی دیگر زمینه‌های صادرات را فراهم کرد.