700بازی رایانه ای خارجی برای مخاطبان ایرانی در 6 گروه سنی رده بندی شد

روزنامه خراسان-معاون ارتباطات بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از رده بندی حدود ۷۰۰بازی رایانه ای در کشور خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳هزار بازی رایانه ای خارجی پرمخاطب در کشور ما وجود دارد که پیش بینی می کنیم تا پایان شهریورماه بتوانیم ۲هزار بازی از این تعداد را با هدف کنترل و کم کردن آثار سوء ناشی از آن ها بر کودکان و نوجوانان رده بندی کنیم تا طی آن خانواده مخاطبان بازی های رایانه ای بتوانند به اطلاعات مهم و دقیقی درخصوص نوع بازی، رده سنی مورد استفاده و مجازبودن بازی دست پیدا کنند.

وی در گفت وگو با خراسان با اعلام این مطلب همچنین از تولید ۲بازی رایانه ای جدید به نام های «شمشیر نادر» و «گرشاسب» خبرداد و گفت: کار تولید این ۲ بازی تاریخی به پایان رسیده است و به زودی این بازی ها وارد بازار می شود. عباس حبیبی در ادامه تصریح کرد: از بهمن گذشته کار اجرای نظام ملی رده بندی بازی های رایانه ای به صورت درج مشخصات روی سی دی بازی ها آغاز و تاکنون رده بندی حدود ۷۰۰بازی رایانه ای خارجی انجام شده است.

وی درباره نحوه رده بندی بازی ها اظهار داشت: بازیگرهای حرفه ای و کارشناسان رده بندی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای تمامی بخش های بازی های خارجی را به طور دقیق انجام می دهند و با توجه به آن چه در هر بخش از بازی می گذرد، تحلیل گران حاضر در بنیاد رده بندی بازی را براساس سن و هماهنگی یا ناهماهنگی بازی با فرهنگ ایرانی - اسلامی تحلیل می کنند. بر همین اساس طبق هولوگرام نصب شده روی بسته بندی بازی، تولیدکننده و تکثیرکننده بازی مشخص خواهند بود و این بازی برای استفاده در رده های سنی تعیین شده مجوز دارد.

وی خاطرنشان کرد: رده بندی بازی های رایانه ای به دلیل آن که فرآیند حساس و پیچیده ای را طی می کند تقریبا زمان بر است به طوری که بررسی و تحلیل یک بازی گاهی اوقات به صرف ۴۰ساعت وقت نیاز دارد و با توجه به این که در حال حاضر ۳هزار بازی پرمخاطب در کشور وجود دارد، بنابراین رده بندی همه این بازی ها نیازمند گذشت زمان است.وی ادامه داد: برآورد ما این است که حدود ۱۰هزار بازی رایانه ای پرمخاطب در دنیا وجود دارد که دسترسی به این بازی ها در کشور از طریق سیستم دانلود و ... چندان مشکل نیست. اما اولویت ما در بحث رده بندی، اجرای این فرآیند روی بازی هایی است که بیش از سایر بازی ها مخاطب دارند.وی اظهار داشت: به طور کلی با اجرایی شدن نظام رده بندی بازی های رایانه ای، هر بازی که در کشور مجوز توزیع و تکثیر و یا مجوز تولید دریافت کند به طور طبیعی باید دارای هولوگرام بوده و در عین حال رده بندی سنی آن نیز مشخص شده باشد. البته جمع آوری بازی هایی که از طریق سیستم قاچاق و غیرمجاز توزیع می شد از مدتی قبل توسط ستادی که به همین منظور ایجاد شده، آغازشده است.وی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی تدوین نظام رده بندی بازی های رایانه ای این است که از بیمار شدن ذائقه کودکان جلوگیری کنیم و به نوعی امنیت و سلامت آنان را رقم بزنیم.بر همین اساس رده بندی سنی بازی های رایانه ای در قالب 6گروه سنی بالای ۳سال، 7 سال ،۱۲سال، ۱۵سال، ۱۸سال و به اضافه ۲۵سال تدوین شده است و کارشناسان برای تدوین این نظام و فرهنگ سازی و نشان دادن رفتارهای غیرمتعارف کلامی و فیزیکی معیارهای هشت گانه تبعیض، ترس، خشونت، قمار و شرط  بندی، گفتار نامناسب، مسائل جنسی، موادمخدر، مشروبات الکلی و دخانیات و نقض ارزش ها را در نظام رده بندی لحاظ کرده اند.

معاون ارتباطات بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم چنین از تولید ۲بازی رایانه ای جدید ایرانی به نام های «شمشیر نادر» و «گرشاسب» خبر داد و گفت: کارتولید این ۲بازی تاریخی به پایان رسیده است و به زودی وارد بازار می شود.وی با بیان این که بازی رایانه ای «شمشیر نادر» از گرافیک بسیار بالایی برخوردار است، گفت: این بازی از بعد گرافیکی به خوبی با بازی های خارجی قابل مقایسه است. البته نمی توانیم بگوییم که این بازی بدون نقص است اما به جرات می توان گفت که مخاطبان بازی های رایانه ای چنان چه از این بازی استفاده کنند تا حد زیادی ذهنیت شان نسبت به بازی های ایرانی که تاکنون ساخته شده است، تغییر خواهدکرد.

از معاون ارتباطات بین الملل بنیاد بازی های رایانه ای سوال می کنم، با توجه به این که پیش بینی می شود با فرارسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس بسیاری از نوجوانان و جوانان برای گذران بخشی از اوقات فراغت خود به سمت بازی های رایانه ای روی می آورند بنیاد چه سیاست گذاری در این خصوص انجام داده است که حبیبی در پاسخ می گوید: بنیاد یک نهاد اجرایی نیست بلکه کار ما صرفا سیاست گذاری است اما در تابستان در نظر داریم عمده تلاش های خود را به فرهنگ سازی برای شناخت بیشتر بازی های موجود در بازار به خانواده ها معطوف کنیم. به طوری که در قالب برنامه های تبلیغاتی آگاهی خانواده ها را نسبت به بازی های موجود افزایش دهیم.وی افزود: البته در بحث فرهنگ سازی معتقدیم که سازمان های دیگر باید به بنیاد ملی بازی های رایانه ای دست تعامل بدهند. در حال حاضر بنیاد ملی بازی های رایانه ای آماده همکاری با همه سازمان ها و دستگاه های مربوط در بحث فرهنگ سازی است و حاضریم کلیه توان کارشناسی خود را برای این منظور به کار بگیریم.بنابراین آن چه بدان اشاره کردید، بسیار اهمیت دارد و از دغدغه های بنیاد ملی بازی های رایانه ای است