آوا گیمز دریچه‌ای تازه برای بازی‌سازان ایرانی گشوده است

یک سال از تولد نخستین شتاب‌دهنده بازی‌های رایانه‌ای تحت عنوان «آوا گیمز» می‌گذرد؛ استارت‌آپی که با تجهیز دانش نوین تجارت الکترونیکی، برنامه علمی و مدون برای رشد و ارتقای تولیدات بازی‌ساز ایرانی ارایه می‌دهد. آوا گیمز اکنون 5 گروه پیشرو در زمینه بازی‌سازی را مورد حمایت شتاب‌دهی قرار داده است و روزانه چندین بازی‌ساز را مورد گزینش و مصاحبه قرار می‌دهد تا استعدادهای درخشان در زمینه بازی‌سازی را جذب کند و پرورش دهد.


آوا گیمز چگونه متولد شد؟

حسین مزروعی مدیر عامل 33 ساله شرکت آوا گیمز درباره روند شکل‌گیری این مجموعه اظهار داشت: سال 86 اولین تلاش خود برای گیم سازی را شروع کردیم. من خود بازی ساز بودم و تجربه حضور در شرکت‌هایی که البته آن زمان شاید «استارت آپ» اطلاق نمی‌شد را داشتم.

وی افزود: همین تجربه‌ها برایم باعث پی بردن به این واقعیت بود که ساختار تیم‌های بازی ساز سامان‌مند نیست؛ بدین معنا که این ظرفیت فاقد ساختار شرکتی، سهام داری و هویتی درست است و در واقع تیم‌ها به نوعی یک دورهمی بشمار می‌روند.

مزروعی تصریح کرد: اداره کردن یک «کسب تجاری حرفه‌ای» الزاماتی را طلب می‌کند که بعضا حتی به گوش بازی‌ساز ایرانی نرسیده است.

وی گفت: موضوعاتی مانند حاکمیت شرکتی، بودجه بندی، مدیریت و موارد دیگر از جمله مسائلی است که بازی ساز اطلاع کمی از آن دارد است از این رو شاید بتوان گفت که همواره بازی سازی مانند یک مغازه اداره شده.

مدیر شرکت آوا گیمز ادامه داد: چنین وضعیتی نیازمند "نظم بخشی نوین" بود چرا که اگر این سامان مندی ایجاد نشود «رشد» آن امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به تجربیات ناموفق بازی سازان در امر کسب و کار موفق خود طی یک دهه اخیر گفت: این امر ناشی از آن است که بازی ساز نهایت برنامه‌ریزیش این بوده است که؛ خب، این بازی خوب فروش کرد و 20 میلیون درآمد داشتم حالا بروم یک اتومبیل برای خود بخرم.

مزروعی با اشاره به اینکه موضوعی که ما مطرح می‌کنیم ادبیات تازه‌ایست که وارد موضوع شده است گفت: ما می‌گوییم شما که 20 میلیون بدست آوردی آیا می‌دانی چقدر از آن سود بوده، چقدر هزینه قبلی، چقدر را باید سرمایه‌گذاری کنی برای توسعه تیم خود و چقدر را اجازه داری برای استفاده خود خرج کنی.

وی افزود: براین اساس با مذاکراتی که با مجموعه‌هایی چون سرآوا که تجربه‌هایی در زمینه‌های دیگر فناوری اطلاعات داشت داشتم که این جلسات در نهایت منجر به ایجاد آوا گیمز شد.

مزروعی با اشاره به اینکه شروع کار در سال 94 بود و تا یک سال کار آماده سازی به طول انجامید گفت: با مطالعه و بررسی نمونه‌های خارجی متوجه شدم که خیلی از تجربیات این چنین شکست خورده است چرا حوزه گیم پیچدگی‌های خاصی دارد.



مدیریت ساختار و خلاقیت در تجارت گیم کار دشواری است 

وی درباره علت شکست تجربه‌های شرکت‌های شتاب‌دهنده بازی‌های گیم خارجی یادآور شد: دلیل اصلی این است که این حوزه خیلی خلاق است و درجایی که بخواهیم «ساختار» ایجاد کنی «خلاقیت» می‌میرد بنابراین مدیریت این دو کار سختی است و ما در دنیا نمونه‌های موفق کمی داریم.

مدیر عامل شرکت آوا گیم گفت: نمونه‌های موفقی که در این زمینه فعالیت جدی دارند شرکت‌های آمریکایی، کانادایی، برخی کشورهای اروپایی و بتازگی ترکیه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت گیم در کشور ما تا دیروز اینطور بوده که بازی را می‌سازیم رونمایی می‌کنیم یا با اقبال مواجه می شود یا نه. با این شرایط سرمایه‌گذار را نمی‌توان متقاعد کرد که بیا 200 میلیون پول بده که من یک تاس بریزم و براساس آن یا سرمایه ات می شود یک میلیارد یا نابود می شود . این تو و این سرمایه گذار.


پرفروشی منچرز حاصل طی کردن علمی روند بهبود

مزروعی با اشاره به توفیق بازی یکی از تیم‌های آوا گیمز و قرار گرفتن آن در لیست پرفروش‌های «کافه بازار» اظهارداشت: این بازی که «منچرز» نام دارد منچ آنلاین است. «تیم اینسایتل» به عنوان سازنده بازی با همیاری شتاب‌دهنده آواگیمز آموخته است که گام‌های علمی بردارند و با مخاطبش تعامل کند و روند بهبود مستمر را درست طی کند.

وی اشاره داشت: نکته ویژه‌ای که منچ آنلاین دارد این نیست که در لیست پر فروش‌ها قرار دارد، بلکه این است که این بازی در یک رشد مستمر در لیست پر فروش‌ها قرار گرفته است مثلا در 54 روز گذشته در لیست پر فروش‌ها قرار گرفته است و به طور مستمر رتبه‌اش بالا آمده است و از 50 به سی رسیده است و ما پیش‌بینی‌مان این است که این رتبه باز هم بالا می‌آید.

مزروعی با اشاره به اینکه کمک مالی آوا گیمز به تیم‌ها در ابتدای راه شتاب‌دهی 30 میلیون تومان است گفت: آوا گیمز تیکت‌هایی را که براساس برنامه ریزی‌ها می‌تواند برای تیم‌ها باز بکند تا سقف 400 میلیون تومان است و در عین حال ما با تعداد قابل ملاحظه‌ای سرمایه‌گذار در ارتباط هستیم.


سرمایه گذار جدی بازی سازی کم نیست

وی افزود: ما حدود 60 تا 70 سرمایه‌گذار جدی در مجموعه‌مان داریم. فعال به این معنا که حداقل یک بار در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند وگرنه غیر فعال‌ها تعدادشان سه برابر این عدد است که می آیند با انگیره سرمایه گذاری فضا را رصد می‌کنند.

مدیر عامل شرکت آوا گیمز تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت تیم‌های بازی ساز بعضا تا چند میلیارد هم می‌توانند سرمایه جذب بکنند. منتها در حال حاضر تیمی که قادر به جذب چنین سرمایه‌ای باشد در ایران وجود ندارد یا اگر هست انگشت شمار است.

وی با تاکید براینکه ضرورت آموزش‌دهی تکنیکال بازی ساز در کنار آموزش رشد و شتاب‌دهی با آشنا کردن بازی‌ساز به قواعد کار در اینجا اهمیت می‌یابد تصریح کرد: ما این کارها را انجام می‌دهیم و تا کنون اتفاقات خوبی افتاده است حتی سرمایه گذاری بر روی برخی تیم‌هایمان داشته‌اند ولی فعلا با صبر معقول کار را پیش می‌بریم تا اینجا اتفاقات بهتری بیفتد بنابراین آهسته و پیوسته کار را جلو می بریم.


دور نمای آوا گیمز در افق آینده 

مزروعی درباره برنامه‌های پیش روی آوا گیمز اظهار داشت: پیش بینی‌مان این است تا آخر امسال تعداد تیم‌های‌مان دو برابر بشوند. براین اساس رشد صد در صدی در یک فصل باقیمانده سال را مد نظر داریم.

مزروعی با اشاره به محل فعلی استقرار آوا گیمز در کارخانه‌ای قدیمی که قرار است پس از نوسازی تبدیل به «نخستین کارخانه نوآوری کشور شود» گفت: هر کدام از سوله‌های این کارخانه به یک کار ویژه اختصاص می‌یابد و آوا گیمز هم در کنار دوستان و همکاران خود در اینجا قرار دارد. پیش بینی می‌شود طی سال‌های آتی مانند این کارخانه نوآوری تعداد قابل ملاحظه‌ای در جای جای کشور ایجاد شود که این خبر خوبی است چرا که اکنون زحمت به دوش مجموعه های این کارخانه است.

وی درباره حضور رقیبان در بازار شتاب دهندگی گفت: این بازار درحال ساخته شدن است بنابراین همه را به چشم همکار می‌بینیم اما به طور قطع اگر دو یا چند شتاب‌دهنده دیگر کنار ما رقابت کنند همین باعث رشد خواهد بود و اکوسیستم را بالغ تر می‌کند.

وی درباره فرصت‌ها و تهدیدات کار شتاب‌دهندگی گفت: بزرگترین چالش ما ناپایداری بودن بستر رشد است. ما فرصت خوبی برای گرفتن سرمایه گذار خارجی داریم اما همین ها مشکل ساز است.


فرآیند گزینش بازی سازان برای شتاب دهی در آوا گیمز

ژینوس ربانی مدیر روابط عمومی آوا گیمز با اشاره به فرآیند «جذب بازی ساز» برای  شتاب‌دهندگی گفت: بازی‌سازان کارهایشان را می‌فرستند بعد فراخوانده می‌شوند مصاحبه‌ای دارند اگر در حد قابل قبولی بودند در اینجا مستقر خواهند شد تا دوره پیش شتاب‌دهی شش هفته‌ای را به صورت رایگان فرا بگیرند.

وی افزود: پس از انتشار فراخوان طی 6 ماه گذشته حداقل 150 درخواست جذب از تیم‌ها داشتیم و هنوز هم در خواست جذب برای ما می‌آید اما تا کنون در مجموع بالای 60 درصد و حدود یک سوم آن را در حدی دیدیم که بیاییم با آنها مصاحبه کنیم. یعنی دو سوم در مرحله ابتدایی بازماندند. حدود 60 تیم را دعوت کردیم که از آن تعداد در حال حاضر فقط 5 تیم در اینجا مستقر است.

ربانی با بیان اینکه از تمامی اقصی نقاط ایران درخواست جذب داشته‌ایم گفت: سیاست مجموعه به گونه‌ایست که حتی تیم‌هایی که می‌آیند برای شتاب‌دهی و در حد جذب نیستند رها نمی‌شوند و تعامل و تشویق آنها برای توانمند سازی برای جذب دوباره استمرار می‌یابد.

وی با بیان اینکه برگزاری برنامه مسابقاتی گلوبال گیم جم از برنامه‌های دیگر آوا گیمز است اظهارداشت: برنامه ساخت بازی در 48 ساعت مطابق استاندارد گلوبال گیم جم که اولین دوره آن را سال گذشته به اجرا در آمد و تدارک برگزاری مجدد آن را دیده ایم به صورتی است که مجموعه بازی سازان طی 48 ساعت به طور مداوم بدون خروج از محوطه تعیین سده تیم ها در سایت آواگیمز مستقر می شوند و در این مدت مشغول بازی سازی می شوند. این شیوه در جاهای دیگر دنیا هم این مرسوم است.

برگزاری کلاس‌های مختلف از جمله کلاس‌های آرت گیم؛ گرفتن آموزگاران حرفه‌ای این عرصه، در کنار برگزاری کنفرانس‌ها و دورهمی‌ها از دیگر برنامه‌های آوا گیمز بشمار می‌رود.


آخرین وضعیت تیم‌های مستقر در آوا گیمز از زبان خودشان


امید بهشت کار از تیم اینسایتل

تیم اینسایتل: حدود يك سال است که در آوا گیمز حضور داریم. علاوه بر این بازی که در رده پرفروش‌های کافه بازار قرار گرفته ساخت و تهیه باز‌ی‌های دیگری را هم داريم اما فعلا تمركزمان روی منچرز است.


سینا جلالی از تیم اسید گرین گیمز

تیم اسید گرین گیمز: کار با آوا گیمز را از تابستان 95 با بازی های «لایو تی وی تایکون و دبرنا» شروع کردیم که هر دوی این بازی‌ها در بازار موجود هستند. در حال حاضر برنامه‌مان ادامه پشتیبانی از این دو بازی برای انتشار دربازارهای جهانی است.


علی مرتضوی از تیم لیک هورس

تیم لیک هورس: یک سال است که تیم‌مان شکل گرفته است بازی «هارمونی» که یک بازی کژوآل پازل است را بنا داریم در پروسه زمانی 6 ماهه کار کنیم و امیدواریم موفق به انتشار آن در بازار های جهانی بشویم.



حسن گلشن از تیم گیلاس گیمز

تیم گیلاس گیمز: یک سال است در آوا گیمز حضور داریم. بازی تانک بازی تحت عنوان «نبرد آهنین» را در دست داریم و برای بهبود آن تلاش می‌کنیم؛ در کنار آن بازی دیگری هم در دست تولید داریم.


زینب موسوی از تیم فانوس

تیم فانوس: الان روی یک بازی سکوبازی برای پلتفرم‌های موبایل و تبلت کار می‌کنیم به اسم "لین". در این بازی سعی شده با وجود سکوهای متحرک، اتمسفر جذاب و فضاسازی زیبا جذابیت ایجاد بشود. در نظر داریم طبق برنامه این بازی را تا ۳ ماه دیگه منتشر می‌کنیم.