تولید بازی‌های رایانه‌ای با توجه به مؤلفه‌های فرهنگی ایرانی

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به جنگ نرم دشمن از طریق بازی‌های رایانه‌ای گفت: بهترین راه مبارزه و تبدیل این تهدید به فرصت این است که گیمرهای ایرانی با توجه به مؤلفه‌های فرهنگی خودمان تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای شوند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای،دکتر بهروز مینایی در همایش «نبرد بازی‌ها» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به این مطلب گفت: در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب با شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد برنامه‌ریزی برای تولید بازی‌ها، این امر به عنوان دستورالعمل این شورا قرار گرفت.

وی با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری مبنی بر تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ نرم اظهار داشت: رسانه بازی با برخورداری از ویژگی‌هایی چون خشونت، عدم پوشش مناسب کاراکترها، هیجان و استرس بالا، القای حس ناامیدی و مکاتب فکری مختلف و ... اهداف خاصی را در حوزه عملیات روانی دنبال می‌کند که فراگیر شدن این گونه بازی‌ها به مرور باعث سقوط ارزش‌ها و فرهنگ بومی کاربران می‌شود.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تقویت و ترویج مبانی فرهنگی، هویتی، اسلامی و ایرانی از طریق صنعت بازی با نگاه ویژه به کودکان، حمایت کامل از ظرفیت‌های موجود این صنعت در کشور، با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی و حمایت و نظارت بر گسترش تولیدات داخلی را از اهداف تشکیل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ذکر کرد و افزود: پیش از تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه صنایع نوین و مؤسسه تبیان نهادهای حامی تولید بازی در ایران بودند..

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: بازی به عنوان یک رسانه جدید، نقطه تلاقی سرگرمی و آموزش است و اگر بخواهیم آموزش را مستقیماً در بازی وارد کنیم، دیگر نمی‌توان نام آن را بازی گذاشت. زیرا بازی آن چیزی است که سراسر تفریح و هیجان باشد اما لابه‌لای آن هنجارهایی برای پیروز شدن در بازی در نظر گرفته شود.

وی افزود: در واقع بازیگر با انتخاب خود، با انگیزه فراوان و همراه با هیجان، دقت و تمرکز بالا به استقبال یک یادگیری ضمنی می‌رود.

مینایی گفت: مسئله کنترل بازی‌های رایانه‌ای تنها مشکل ما نیست، بلکه همه کشورها به نوعی با این مساله درگیر هستند، به عنوان مثال در امریکا اگر بازی‌های ممنوع برای زیر 18 سال را کسی بازی کند، زندانی می‌شود در حالی که در هیچ یک از نظام‌های دنیا بازی را به طور کلی ممنوع نمی‌کنند بلکه بالاترین رده سنی را بدان اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: بازی در ایران از اواخر دهه 60 حضور داشته و تولید بازی‌های داخلی از 10 سال پیش مورد توجه واقع شده و به طور جدی از 1386 پیگیری شده است.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: به عنوان بالاترین نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای کشور برای ساماندهی و نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای، یک تیم قوی 20 نفره از کارشناسان روانشناسی، جامعه‌شناسی و مذهبی تشکیل دادیم و 8 هزار بازی را با توجه به مؤلفه‌های بومی خودمان با عنوان(اسرا) «نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای» رده‌بندی کردند.

وی با بیان اینکه هم اکنون «اسرا» یکی از بهترین نظام‌های رده‌بندی معتبر دنیا به شمار می‌رود، تأکید کرد: در این رده‌بندی، بازی‌ها را به شکل سیاه و سفید ندیده‌ایم، بلکه رده صفر تا 100 در نظر گرفته و بازی‌های خاکستری را هم گنجانده‌ایم.

مینایی با اشاره به رشد 165 درصدی بازی‌های آنلاین بیان داشت: رده بازی‌های پی سی رو به افول است، در حالی که بازی‌های کنسولی رشد 12 درصدی دارد و سال 2012 بیش از 70 درصد بازی ها آنلاین و ایکس باکس است.

وی خاطرنشان کرد:قریب به 15 ژانر و سبک بازی وجود دارد که بیش از هشت ژانر رایج در ایران اکثراً بازی‌های ورزشی،ماشین سواری و جنگی هستند.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بیش از 15 سال است که ذائقه مخاطبان بازی‌ها که اغلب قشر کودکان و نوجوانان ما را شامل می‌شود، به این گونه پر شده بود در حالی که این سنخ از بازی‌ها با فرهنگ ما سازگاری ندارند.

مینایی تصریح کرد: بهترین راه مبارزه و تبدیل این تهدید به فرصت این است که گیمرهای ایرانی تولیدکننده گیم شوند.

وی در خصوص بهای بالای بازی‌های تولید داخل گفت: از یک سو هزینه ساخت بازی باید به دست بیاید و از سوی دیگر این خاص ایران نیست بلکه در سایر کشورها نیز بازی‌ها به بهای گران و هزینه ساخت واقعی خود به فروش می‌رسد که این امر خود باعث نوعی نظارت والدین بر بازی‌های کودکان می‌شود. زیرا کودک برای خرید بازی یا باید دارای درآمد مستقل باشد و یا همراه والدین اقدام به خرید بازی کند