معرفی رسانه‌های بازی در ایران [قسمت آخر]

در دو قسمت قبل، به معرفی رسانه‌های فعال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای پرداخته و تک به تک آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و مسئولان این رسانه‌ها نیز در مورد شرایط کاری خود توضیحاتی ارائه کردند. در قسمت آخر این پرونده رسانه‌های زومجی، دنیای بازی، اتاق بازی و بازی‌نما معرفی خواهند شد.


زومجی

www.zoomg.ir

زومجی عضوی از یک خانواده رسانه‌ای و پربازدیدترین رسانه‌ سرگرمی در ایران است. زومجی ۱۶ آذر ۹۳ متولد شد و تا امروز، سعی تیم تحریریه آن بر ارائه سریع و صحیح مهم‌ترین رویدادهای سرگرمی در قالب‌های مختلف بوده است. تولد زومجی با هدف پوشش اخبار و رویدادهای مرتبط با بازی‌های ویدیویی شکل گرفت و حالا پس از گذشت کمتر از ۳ سال، زومجی نه تنها بازی‌های ویدیویی را زیر ذره‌بین برده بلکه به یک چندشاخه سرگرمی تبدیل شده است.

در اولین ماه‌های پیدایش زومجی، با یک‌صدا شدن تیم آن تصمیمی بزرگ گرفته شد، تصمیمی که هدف را در همراه شدن با رسانه‌های معتبر خارجی و اعتلای سطح رسانه‌های فارسی زبان در حوزه سرگرمی می‌دید. همین تصمیم و هدف به تلفیق سینما و بازی منجر شد،‌ تصمیمی که زومجی را فراتر از یک سایت مخصوص بازی،‌ به محلی برای مطالعه و تماشای هرچیزی درباره سرگرمی تبدیل کرد.

همین موضوع در نهایت به تنوع در مطالب و پوشش همه سلایق منجر شد؛ مطالب زومجی را حالا نقد و بررسی بازی‌های ویدیویی و فیلم‌ها و سریال‌های روز، اخبار بازی‌های ویدیویی و سینمای ایران و جهان، مقالات تحلیلی و تالیفی در این حوزه‌ها، راهنمای خرید کامیوتر و پوشش اخبار و بررسی سخت‌افزارهای روز و البته نگاه ویژه به بازی‌های موبایل تشکیل می‌دهند. تیم تحریریه زومجی روزانه بیش از ۴۰ خبر و مقاله را در طول روز به رشته تحریریه در می‌آورند تا خوانندگان فارسی‌زبان این رسانه، سرگرمی را در راستای کیفیت و به‌روز بودن رسانه‌های خارجی‌زبان تجربه کنند.

آرش عیاری، از اعضای زومجی در رابطه با فعالیت‌های اخیر این رسانه و آیتم‌های ویدیویی زومجی گفت: اما بخش مهمی از فعالیت زومجی به عنوان یک رسانه را آیتم‌های ویدیویی تشکیل می‌دهند. اینجا همان جایی است که اگرچه همت و دشواری طاقت‌فرسایی را می‌طلبد اما باعث شد تا زومجی با بررسی‌های ویدیویی خود از بازی‌ها و محصولات مرتبط با سرگرمی، آیتم‌های خبری روزانه مانند هایلایت و ۶۰ ثانیه، آیتم‌های ویدیویی هفتگی مانند هفته نامه و گزارش باکس‌آفیس و آیتم‌های ویدیویی دیگر مانند زوم‌کست و نیم‌نگاه، به اولین رسانه سرگرمی در ایران تبدیل شود که به‌طور منظم و با برنامه‌ای مدون، علاوه بر حفظ ساختار نوشتاری، توجه ویژه‌ای هم به مقوله ویدیو و تهیه و تدوین آن داشت. زومجی نتیجه ساعت‌ها، ماه‌ها و سال‌ها تلاش تیمی است که عاشق سرگرمی هستند، عاشق نوشتن به زبان‌ مادری‌مان و افتخار به این زبان که همه فارسی‌زبانان، شایسته تجربه و داشتن بهترین‌ها هستند.

 

دنیای بازی

https://www.dbazi.com

دنیای بازی، نخستین نشریه رسمی بازی‌های ویدیویی در کشور بود. این نشریه ابتدا ماهانه به صورت مجله و سپس در قطع روزنامه‌ای به صورت دو هفته‌نامه منتشر می‌شد. تیراژ 20 هزار نسخه‌ای این نشریه آن را تبدیل به دومین نشریه‌ی پرتیراژ در حوزه آی‌تی و سرگرمی کشور می‌کرد.

سایت دنیای بازی با دامین Dbazi.com از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد و پس از تعطیلی نشریه دنیای بازی، فعالیت مجموعه در قالب سایت ادامه یافت.

سایت دنیای بازی که روزانه میزبان چندین هزار مخاطب است، یکی از شناخته‌شده‌ترین پایگاه‌های اینترنتی در حوزه بازی‌های ویدیویی بوده و تاکنون بیش از ۲۰۰۰۰ خبر و مقاله در این سایت منتشر شده است.

مطالب دنیای بازی شامل آخرین اخبار بازی، نقد و بررسی بازی، مطالب سینمایی، مطالب مرتبط به سخت‌افزارهای بازی و غیره می‌شود.

دنیای بازی یکی از رسانه‌های مستقل و بدون پشتوانه‌ی سرمایه‌ی قابل توجه است که اغلب نویسنده‌ها و کارکنان آن بیش از آن‌که به دنبال منافع مالی باشند، دنبال عشق و علاقه‌شان به بازی و از همه مهم‌تر برند «دنیای بازی» هستند و برای زنده نگه داشتن این برند که هزاران نفر با آن خاطره دارند تلاش می‌کنند.

 

اتاق بازی

www.aparat.com/gamingroomshow

اتاق بازی اولین تاک‌شو مستقل بازی‌های ویدئویی در کشور است. پیش از پخش رسمی اتاق بازی در اسفند ماه ۹۵، وب‌سایت‌های فعال در این حوزه با انتشار ویدئو، محتوای چندرسانه‌ای به مخاطب ارائه می‌دادند؛ اما اتاق بازی با معطوف کردن تمام توجه خود به این امر و استفاده از کارشناسان شناخته شده‌ی بازی، توانست تا در کمتر از چند ماه خود را به عنوان یکی از معتبرترین رسانه‌های بازی در کشور معرفی کند.

امیر گلخانی، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه که هم‌زمان سمت دبیری تحریریه ماهنامه بازی‌نما را هم بر عهده دارد، در گفت‌و‌گو با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: «چیزی که باعث می‌شود اتاق بازی را دوست داشته باشم،‌ افرادی است که در آن مشغول به کار هستند. آن‌ها خارج از برنامه – و حتی در طول یک قسمت – مخالفت‌های بنیادینی با هم دارند. بحث‌های کارشناسی بسیاری بین‌شان شکل می‌گیرد و حتی بعضی مواقع برای ضبط یک آیتم به ظاهر ساده، ساعت‌ها اتاق فکر برنامه با حضور همین کارشناس‌ها درگیر است؛ اما نهایتا خروجی نهایی به یک محصول یک‌پارچه و البته جذاب برای مخاطب بدل می‌شود».

مجید پیک، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه است که پیش از این تجربه‌ی چندین سال کار در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نقش کارگردان و ایده‌پرداز را داشته. او در رابطه با همکاری‌شان می‌گوید: «از همان زمان که در صدا و سیما همکار بودیم، می‌دانستم که سلیقه‌هایمان نزدیک است. وقتی ایده‌ی اتاق بازی مطرح شد، ‌شک نداشتیم که موفقیت این هم‌کاری از پیش تضمین شده است؛ حالا در بستری متفاوت و به‌طبع جامعه‌ی هدفی متفاوت کار می‌کردیم و قطعا ایده‌هایمان راحت‌تر به بار می‌نشیند».

نهایتا به‌نظر می‌رسد که این رسانه‌ی تازه‌نفس در ماه‌های آینده نیز به روند صعودی خود ادامه دهد و هم‌چنان به عنوان یکی از مراجع معتبر بازی در ایران شناخته شود.

 

بازی‌نما

www.bazinama.com

روزهایی بود که رسانه‌های مکتوب بازی در کشورمان تشکیل یک مثلث قدرت را می‌دادند. مثلثی که با وجود اختلاف بین راس‌های آن، همواره در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مخاطب، موفق عمل می‌کرد. حال با تعطیلی دو رسانه، تنها مرجع مکتوب باقی‌مانده در کشور ماهنامه‌ی بازی‌نماست.

بازی‌نما که قدیمی‌ترین نشریه‌ی چاپی حوزه‌ی بازی در ایران است، در حال حاضر تنها مرجع مکتوب و چاپی بازی چه در ایران و چه خاورمیانه محسوب می‌شود. آن‌ها در طول سالیان اخیر روابط بسیار خوبی با ناشران بین‌المللی پیداکرده‌اند و قریب به چهار سال است که به عنوان تنها رسانه‌ی فارسی‌زبان حاضر در E3 به پوشش این رویداد مهم می‌پردازند.

بازی‌نما به‌صورت ماهیانه و در کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور عرضه می‌شود و در طول این سال‌ها، با ویژه‌نامه‌های متفاوت خود به پوشش صنعت بازی و حتی نرم‌افزارهای همراه پرداخته است. چندی پیش ویژه‌نامه‌ی «اپزار» از این تیم منتشر شد و طبق صحبت‌های انجام گرفته از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بازی‌نما، در آینده‌ی نزدیک شاهد انتشار مجدد این ویژه‌نامه خواهیم بود.

در پایان می‌توان از بازی‌نما به عنوان مرجعی برای رشد و ترقی بهترین منتقدان بازی در ایران نام برد. مرجعی که در حال حاضر و با وجود گذشت ۱۳ سال از آغاز فعالیت خود، هم‌چنان با قدرت به کارش ادامه می‌دهد.