دورخیز رویداد Unite 2017 برای جایگزین شدن با رویداد GDC اروپا

امسال، طبق رسم هر ساله رویداد تخصصی ‌Game Development Conference (به اختصار GDC) در اروپا برگزار نمی‌شود. GDC هر ساله در آلمان، مانند دیگر مراسم‌هایی چون Gamescom، برگزار می‌شد و یکی از مهم‌ترین رویداد‌های تخصصی در حوزه بازی بود.

مجموعه‌ی UBM، برگزارکننده‌ی GDC و مراسم‌های دیگری چون Independent Game Festival، تمامی مراسم‌های این رویداد سالانه در اروپا را لغو کرد. GDC که از ایده‌های نو و نیروهای تازه‌نفس و خلاق پشتیبانی می‌کرد، هم‌اکنون با لغو رویداد اروپا و برگزاری آن در سان فرانسیسکوی آمریکا، این پشتیبانی را بسیار محدود کرد زیرا با توجه به تحریم‌های وارده بر کشورهای متعدد از سوی آمریکا، هر نیروی بازی‌ساز و خلاقی نمی‌تواند در این رویداد شرکت کند.

همین موضوع باعث شده رویداد Unite 2017 که در آمستردام برگزار می‌شود اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. این رویداد که شعار آن Unity Without Borders نام دارد و قرار است از ۵ تا ۸ تیر ماه سال جاری شمسی، میزبان سازنده‌ها و نیروهای خلاق صنعت بازی از سرتاسر دنیا باشد. اگر توضیحات مربوط به این شعار در سایت یونیتی را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که نشان‌دهنده‌ی حمایت و پشتیبانی تمام و کمال این شرکت از بازی‌سازهای تمامی کشورها است؛ چیزی که در اصل GDC به‌خاطر آن شناخته می‌شد ولی با شرایط جدیدی که به‌وجود آمده، می‌تواند رقیبی روبروی خود ‌ببیند.

مراسم‌هایی چون GDC و Unite، رویدادهایی هستند با اهداف پیشرفت صنعت بازی که شامل کنفرانس‌های متعدد، سخنرانی‌ها، کلاس‌های آموزشی، جلسات و میزگردها می‌شوند. شرکت یونیتی در طرح Unity Without Borders از ۵۰ بازی‌ساز خارجی که نمی‌توانند به راحتی در رویدادهای این چنینی به دلیل وضع تحریم‌ها و... شرکت کنند حمایت می‌کند و هزینه کامل حضور آن‌ها را متقبل خواهد شد. بیش از ۵۰ درصد این سهمیه به بازی‌سازان ایرانی اختصاص پیدا کرده و حدود ۲۶ نفر از بازی‌سازان ایرانی برای استفاده از این بسته حمایتی تایید شده‌اند.

تمامی ۵۰ بازی‌ساز انتخاب شده می‌توانند در کنفرانس Unite Europe شرکت کنند و با شرکت در این کنفرانس، آنها قادر به انجام سه مورد زیر می‌شوند:

  • استفاده از نهایت پتانسیل خلاقانه موتور Unity
  • ملاقات و تبادل اطلاعات و ایده با تیم‌های Unity، حرفه‌ای‌های صنعت و سران صنعت بازی
  • مشاهده‌ی پیش‌نمایشی از اهداف Unity در آینده


Unity معتقد است که شرکتی جهانی است و صنعت بازی‌سازی نیز صنعتی است بدون محدودیت که نیاز به ایده‌ها و خلاقیت‌های تمامی سازنده از سرتاسر دنیا دارد. محدودیت‌های وضع شده بر مسافرت‌های کاری و غیرکاری به آمریکا و برخی از دیگر کشورها، به‌عقیده‌ی Unity، باعث جلوگیری از پیشرفت صنعت بازی می‌شود و آنها خودشان را مسوول می‌دانند که در قبال این مساله کاری بکنند که تصمیمات آنها برای نشان دادن چنین مسوولیتی به ابداع Unity Without Borders ختم شد.

لازم به ذکر است رویداد Unite در سال جاری علاوه بر اروپا در توکیو، شانگهای و سئول نیز برگزار می‌شود و این شرکت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک در کشورهای دیگری همچون هند، سنگاپور و استرالیا نیز این رویداد را برگزار کند.

رویداد Unite Europe 2017 در حالی با برچسبی نو یعنی «Unity Without Borders» در تاریخ ۵ تیر سال جاری برگزار می‌شود که از سوی دیگر GDC با توجه به سیاست‌های برگزارکننده‌ی خود یعنی UMB دیگر قرار نیست در اروپا برگزار شود و فقط در شهر سان فرانسیسکو فعال خواهد بود.

Unity با طرح بدون مرز خود ثابت کرد نه‌تنها توسط موتور کاربردی و رایگان خود به پیشرفت هر چه بهتر و بیشتر صنعت بازی اهمیت می‌دهد، بلکه با حمایت‌های تمام و کمال از سازنده‌های لایق نیز این اهمیت قائل شدن برای صنعت بازی‌سازی را دو چندان نمایش داد و آن را روبروی سیاست‌های نه‌چندان درست و محدود قرار داد.

این در حالی است که کشور ما نیز به جمع کشورهایی پیوسته که رویداد تخصصی و بین‌المللی بازی دارند. رویداد Tehran Game Convention که ۱۵ و ۱۶ تیرماه برگزار می‌شود نخستین تلاش جدی صنعت بازی سازی ایران برای جهانی شدن است.