بازی «ایران 57» را جدی بگیریم

شاید وقتی بازی انقلاب 1979 که تحریف وقایع تاریخی انقلاب بود به بازار غیرمجاز داخلی رسید، خیلی‌ها ناراحتِ از دست رفتن موقعیت‌ها بودند و اینکه چرا این روایت نباید از جانب ما وارد صنعت بازی شده باشد. این نگرانی اگرچه درست است اما شاید بد نباشد بدانید متخصصان بازی داخل کشور حدود سه  سال است که مشغول کار کردن بر روی یک بازی پیرامون وقایع انقلاب اسلامی هستند. بازی جذابی که تحقیقات گسترده‌ای هم برای ساخت آن انجام گرفته‌است اما با حمایت‌های اندکی که از آن شده هنوز در شأن انقلاب اسلامی ما نیست و منتظر حمایتی جدی‌تر است.


رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج: تولید بازی «ایران 57» در مراحل پایانی است

مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج به سفارش این بازی در 2 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مرکز هنرهای رقومی بسیج زیرمجموعه‌های مختلفی از جمله مرکز پژوهش وجود دارد که وظیفه‌اش رصد موضوعات مختلف از جمله ایران هراسی و موضوعات مرتبط با نظام جمهوری اسلامی ایران است. به‌خصوص پس از تولیدات غربی‌ها از جمله فیلم ضد ایرانی «آرگو»، تصمیم گرفته شد تا به تولید محصولات فرهنگی ورود جدی کنیم.

جعفری به همکاری با استودیو «رسانا شکوه کویر» اشاره کرد و افزود: برای ساخت بازی «ایران 57» با این استودیو به توافق رسیدیم که بعد از جلسات متعدد کارشناسی در موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بازی‌نامه این اثر در سطح بسیار خوبی نگارش شد.

رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج ادامه داد: پس از ورود به مرحله تولید، حمایت‌های تجهیزاتی بسیار خوبی از این استودیو انجام دادیم و خوشبختانه تولید این بازی به خوبی انجام شده و مراحل پایانی را سپری می‌کند.

وی ادامه داد: بسیج، بازی‌های رایانه‌ای را بسیار جدی گرفته و علاوه بر بازی «ایران 57» عناوین دیگری نیز با موضوعات ملی در دست تولید قرار دارد.

جعفری مسئله کیفیت بازی‌ها را مهم دانست و تاکید کرد: به‌دنبال پر کردن گزارش کار نبوده و می‌خواهیم عناوینی از سوی مرکز منتشر شوند که هم از لحاظ فنی و هم محتوایی در سطح بالایی باشند تا تاثیرگذاری مناسب خود را بگذارند.

مهدی جعفری زمان انتشار بازی را تابستان اعلام کرد و گفت: در نظر داریم اغلب بازی‌هایی که در دست تولید هستند را در تابستان عرضه کنیم تا اوقات فراغت بازی‌بازان با این بازی‌ها پر شود. در راستای عرضه هر چه بهتر و تاثیرگذاری بیش‌تر این رسانه‌ها نیز با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم‌فکری و مشورت خواهیم کرد.


سازنده بازی «ایران 57»: این بازی را در پاسخ به بازی خارجی نساخته‌ایم

عماد رحمانی مدیرعامل شرکت «رسانا شکوه کویر» از آغاز ساخت بازی با موضوع انقلاب اسلامی ایران با نام «ایران 57»، از سال 92 خبر داد و  گفت: داستان این بازی درباره فردی به نام «ایلشن» است که پدر خود را در 15 خرداد 1342 از دست می‌دهد و سپس به‌همراه عموی خود که یک فعال مارکسیستی است به تهران می‌آید.

ایلشن که در آن برهه سن زیادی ندارد، پس از مشاهده فعالیت‌های خشونت‌آمیز این گروه از جمله ترور «مجید واقفی» از این گروه جدا شده و راه خود را جدا می‌کند.

رحمانی به مستند بودن بازی «ایران 57» تاکید کرد و گفت: برای بازی بیش از 100 صفحه سند رسمی و 700 صفحه تحقیقات تهیه شده تا بازی از هر لحاظ قابل استناد باشد.

رحمانی به مستند بودن بازی «ایران 57» تاکید کرد و گفت: برای بازی بیش از 100 صفحه سند رسمی و 700 صفحه تحقیقات تهیه شده تا بازی از هر لحاظ قابل استناد باشد.

عماد رحمانی برهه تاریخی بازی را از 20 اردیبهشت 57 تا 26 دی 57 یعنی خروج شاه از ایران برشمرد و افزود: این بازی تلفیقی از اکشن و ماجرایی است. در برهه‌ای که ایلشن هنوز در گروه مارکسیست‌ها است، بازی وجهه اکشن دارد و پس از تغییر رویکرد او، بخش ماجرایی بازی برجسته می‌شود.

سازنده این بازی انقلابی ادامه داد: از سال 92 پس از آماده شدن طرح و پیشرفت تولید تلاش خود را در راستای جذب حامی آغاز کردیم اما متاسفانه هیچ‌گونه پالس مثبتی دریافت نکردیم. کار در مرحله ناامیدی محض قرار داشت که بالاخره مرکز هنرهای رقومی بسیج قدم به جلو گذاشت و با حمایت لحظه‌ای این سازمان روند تولید شتاب بیشتری گرفت اما با این مقدار حمایت، بازی ایران 57 را نمی‌توان در شأن انقلاب اسلامی تکمیل کرد.

رحمانی به بازی «انقلاب 1979» و مستند نبودن آن اشاره کرد و گفت: بازی «ایران 57» در جهت مقابله با این بازی ساخته نشده و همانطور که گفتم، تیم ما این بازی را از سال 92 در دست ساخت دارد و حتی اواخر سال گذشته اطلاعاتی از بازی ما در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. بازی انقلاب 1979 بازی متوسطی است که به‌هیچ وجه مستند نبوده اما ادعا می‌کند که یک بازی تاریخی و مستند است. باید باور داشت این بازی با ده‌ها برابر هزینه و حمایت مستقیم آمریکا و اپوزیسیون خارج از کشور به ثمر نشسته است اما ما با هزینه‌های حداقلی و ده‌ها برابر کم‌تر از این پروژه در حال تولید ایران 57 هستیم و واقعا نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

مدیر استودیو رسانا شکوه کویر به سختی‌های تولید این پروژه اشاره کرد و افزود: بازی «ایران 57» با حداقل‌های مالی و حمایتی ساخته می‌شود و به همین دلیل سعی کرده‌ایم تا به‌جای ساخت یک پروژه بزرگ، یک پروژه کوچک اما با کیفیت بالا بسازیم تا مخاطب از آن استقبال کند.

مدیر استودیو رسانا شکوه کویر به سختی‌های تولید این پروژه اشاره کرد و افزود: بازی «ایران 57» با حداقل‌های مالی و حمایتی ساخته می‌شود و به همین دلیل سعی کرده‌ایم تا به‌جای ساخت یک پروژه بزرگ، یک پروژه کوچک اما با کیفیت بالا بسازیم تا مخاطب از آن استقبال کند.

وی تاکید کرد: بدون تردید به لحاظ نیروی انسانی و دانش تولید این آمادگی در ما وجود دارد که اثری قابل رقابت و با کیفیت درخور تولید کنیم اما به‌خاطر اینکه این بازی ابعاد و منافع ملی را شامل و به نوعی شناسنامه انقلاب اسلامی در این حوزه محسوب می‌شود، امیدوار هستیم از لحاظ مالی به شرایط مناسب رسیده و حمایت‌های بیشتری به این پروژه که با ده‌ها برابر هزینه کمتر از نمونه آمریکایی در حال تولید است اختصاص پیدا کند.


مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: از بازی «ایران 57» حمایت خواهیم کرد

در همین راستا حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، وعده حمایت کامل رسانه‌ای و تبلیغاتی از بازی «ایران 57» را داد و گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تمام ظرفیت خود برای عرضه هر چه بهتر و گسترده‌تر این بازی استقبال خواهد کرد چرا که «ایران 57» برخلاف بازی «انقلاب 1979» یک بازی کاملا مستند است.