خرید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای از سوی نهادهای دولتی برای حمایت از بازی‌سازان

گروه فضای مجازی: کارشناس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: مسئولان فرهنگی علاوه بر اختصاص اعتبارات مناسب، می‌توانند با خرید بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارها و توزیع آن در میان کاربران از سازندگان بازی‌های رایانه‌ای حمایت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا رحیمی‌ثابت، کارشناس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به بازی‌های اسلامی - ایرانی اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای تأثیر بسیاری بر کودکان و نوجوانان دارند و به دلیل هیجانی که دارد، علاقه‌مندان بسیاری حتی بزرگسالان را جذب خود می‌کند.

مدیر پروژه کتابخانه جامع طب سنتی افزود: باید بتوانیم نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای را به صورت جذاب تولید کنیم به گونه‌ای که کاربر همزمان با بازی، پیام‌های اسلامی و اخلاقی خوبی را دریافت کند. اگر در این زمینه حرکتی صورت نگیرد، قاعدتاً همین نرم‌افزارها ضد اسلامی - ایرانی به عنوان شبیخون فرهنگی برای انحراف جوانان ترویج خواهند شد.

کارشناس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: بسیاری از نرم‌افزارهای ضد اسلامی، مبتذل هستند و بر خلاف مسائل اخلاقی برای کاربران بدآموزی دارد و ذهن‌ها را مشغول می‌کند.

وی بیان کرد: خوشبختانه حرکت‌هایی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آغاز شده است و امیدواریم این حرکت‌ها به کمک اعتبارات مناسب، باعث شود گام‌های قوی‌تری برداشته شود. از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتظار می‌رود تا سریع‌تر بتوانند خلأ را پر کنند، قبل از آنکه دیگران به اهداف‌شان برسند. باید بتوانیم با تولید بازی‌های اسلامی - ایرانی این خلأ را جبران کنیم.

حجت‌الاسلام رحیمی‌ثابت با اشاره به تأثیر بازی‌های رایانه‌ای در اعتقادات کاربران گفت: تأثیر ابزارهای پیشرفته، چندین برابر بیشتر از ابزارهای سنتی و مکتوب است. زمانی که برنامه‌نویس در قالب نرم‌افزار مطالب و مفاهیم دینی و قرآنی را تهیه می‌کند و در اختیار کاربر می‌گذارد، تأثیرش چندین برابر بیشتر از کتاب می‌شود.

وی افزود: در احادیث آمده است زمانی که بدعت‌ها ظاهر می‌شود، دانشمندان و علما باید علم و دانش‌شان را بروز دهند و به واسطه این ابزارشان در برابر بدعت‌ها بایستند. بنابراین می‌توان در قالب ابزار جدید همچون اینترنت، بازی‌ها در برابر تهاجم‌ها مقابله کرد.

مدیر پروژه کتابخانه جامع طب سنتی اظهار کرد: اگر بتوان قصص قرآنی را در قالب یک طرح برای بازی‌های رایانه‌ای ارائه شود و تا اندازه‌ای آن را پرورش داد، به گونه‌ای که داستان از مسیر اصلی منحرف نشود، قطعاً می‌تواند برای کاربران جذاب باشد. این نوع بازی‌ها تأثیر بسزایی در افکار کاربران خواهد داشت و سبب ماندگاری در ذهن می‌شود.

وی بیان کرد: کشورمان مهندسان و جوانانی با استعدادهای فوق‌العاده دارد و خوشبختانه در حوزه نرم‌افزارهای اسلامی و کاربردی پیشرفته هستیم و حتی این نرم‌افزارها قابل استفاده در کشورهای دیگر در میان دانشگاهیان و پژوهشگران است. از این جهت کمبود نداریم اما آنچیزی که به عنوان کمبود احساس می‌شود، نبود اعتبارات و حمایت مالی مناسب از سوی مسئولان فرهنگی است که باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام رحیمی‌ثابت اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای براساس قصص قرآنی، قهرمانانی از سلحشوران صدر اسلام تا جنگ تحمیلی به واسطه اعتبارات مناسب می‌تواند در افکار کاربران ماندگار باشد.

وی یادآور شد: مسئولان فرهنگی علاوه بر اختصاص اعتبارات مناسب، می‌توانند این تعداد از نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای را خریداری و در میان کاربران توزیع کنند. شاید این نوع حرکت بتواند به نوعی از سازندگان بازی‌های رایانه‌ای حمایت شود.