نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای "اسرا" ، رونمایی شد

برنامه جشن رونمایی نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای "اسرا" با حضور معاون امور سینمایی ،رئیس حوزه هنری، نمایندگان مجلس، مدیران فرهنگی ، هنرمندان و تولیدکنندگان عرصه بازی کشور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای موسوم به "اسرا" پس از یکسال کار کارشناسی صاحب نظران و کارشناسان حوزه، دانشگاه، روانشناسان و جامعه شناسان توسط بنیاد ملی بازیهای رایانه ای معاونت امورسینمایی وزارت ارشاد  رو نمایی شد.
به گزارش خبرگزاری سینمای ایران "راه فیروزه" ، رده بندی سنی بازیهای رایانه ای در قالب شش گروه سنی به ترتیب بالای سه سال، 7 سال،  12 سال، 15 سال ، 18 سال و به اضافه 25 سال تدوین شده است .
کارشناسان برای تدوین اسرا و ایجاد فرهنگ سازی و نشان دادن رفتارهای غیرمتعارف کلامی و فیزیکی معیارهای هشت گانه "تبعیض"، "ترس"، "خشونت"، "قمار و شرط بندی"، "گفتار نامناسب"، "مسائل جنسی"، "مواد مخدر، مشوربات الکی و دخانیات" و نقض ارزشها را در نظام رده بندی سنی لحاظ کردند.
به گزارش خبرنگار راه فیروزه،  معیارهای تعیین گروههای سنی اسرا نیز به ترتیب از بالای سه سه سال آغاز خردسالی و استفاده از بازیهای رایانه ای ، بالای 7 سال آغاز کودکی و تحصیلات رسمی، بالای 12 سال، از 9 تا 12 سال میانگین سن بلوغ و بلوغ دختران و تا 14 سال بلوغ پسران را شامل می شود.
گروه سنی بالای 15 سال شامل آغاز جوانی و دغدغه های کار و تحصیل ، بالای 18 سال که سن قانونی در کشور را در برمی گیرد و بالای 25 سال که 23 تا 25 میانگین سن ازدواج و بالاتر نیز میانگین سن ازدواج دختران و پسران را در شرایط کنونی در برمی گیرد.
نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای "اسرا" فارغ از الگوهای رایج در این گسترده که متاثر از رده بندی سنی در آمریکا، اروپا و ژاپن است و بر اساس واقعیت های علمی استخراج شده تدوین و مرحله نخستین آن رونمایی شد.
نظام رده بندی سنی در قالب کارگروههای تخصصی علوم و معارف اسلامی، جامعه شناسی و روانشاسی و بهره گیری از 20 صاحب نظر و کارشناس مطرح کشور تدوین شده است.
به گزارش راه فیروزه ، تقدیر از اعضا و مسئولان این کارگروهها در برنامه جشن رونمایی نظام رده بندی  سنی بازیهای رایانه ای انجام شد.
در این مراسم از حجت الاسلام و المسلمین"سید جواد بهشتی"و حجت الاسلام و المسلمین "محمد دوانی" در گروه علوم و معارف اسلامی ، "ناصر فکوهی" گروه جامعه شناسی و  "حسن عشایری"، "دولت آبادی"، "سید وحید شریعت"، "حجازی"، "حکیم شوشتری"، "شیرازی"، "محمد ولی مجد تیموری"، "مهدی تهرانی دوست"، "بهروز جلیلی"، "بهروز بیرشک" در گروه روانشناسی،  تقدیر شد