بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خود را قلب بازی‌سازی منطقه معرفی کرد

گروه فضای مجازی: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که به عنوان یکی از دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود، در نمایشگاه «ره‌توشه» خود را قلب بازی‌سازی منطقه معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نمایشگاه تخصصی عملکردها و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نام «ره‌توشه» از 27 فروردین‌ماه سال جاری در تالار وحدت آغاز به کار کرد و تا چهارم اردبیهشت‌ماه ادامه داد. بخش جنبی نمایشگاه که در محوطه تالار قرار دارد، شاید به نسبت نمایشگاه اصلی از جنب و جوش بسیاری برخوردار است چرا که غرفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با قراردادن بازی رایانه‌ای «شتاب در شهر» شلوغی خاصی را به این نمایشگاه بخشیده است.

زمانی که نام تالار وحدت به گوش‌مان می‌خورد به یاد برگزاری کنسرت و اجرای تئاتر می‌افتیم، اما این بار این مکان هنری تبدیل به نمایشگاهی از دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. باید گفت که تالار وحدت محل مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاهی نیست و شاید همین موضوع سبب استقبال کمتری از سوی بازدیدکنندگان شده است. همچنین نبود تبلیغات محیطی و رسانه‌ای را هم نباید از یاد برد که این امر تأثیر بسیاری در اطلاع‌رسانی از وجود چنین نمایشگاهی است.

یکی از جذاب‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه را می‌توان غرفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نام برد که علاوه بر معرفی دستاوردها، شگرد جالبی را برای جذب بازدیدکنندگان ایجاد کرده است که می‌توان به بازی رایانه‌ای شتاب در شهر اشاره کرد.

در برنامه راهبردی پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بند 60 آن حمایت از اشخاص حقیقی غیر دولتی برای تهیه، تکثیر، انتشار، عرضه و اجرای آثار فرهنگی و هنری دیجیتال و بسته‌های نرم‌افزاری چندرسانه‌ای و خدمات بیان شده است.

 

افتتاحیه نمایشگاه ره‌توشه

بیش از چهار هزار مجوز نشر و توزیع بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی، حمایت و نظارت بر گسترش فرآیند تولید، واردات، صادرات، آماده‌سازی و توزیع انواع بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای یکی از اهداف تعیین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بنیاد به شمار می‌رود. در این راستا با تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای بخش خصوصی، راهکارهای مناسبی جهت مقابله با بازی‌های مضر و مخرب به وجود آمده است.

در سال‌های 90 و 91 در مجموع چهار هزار و 241 مجوز نشر و توزیع بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی صادر شده و تعداد مجوزهای صادرشده در سال 91 نسبت به سال 90، افزایش 78 درصدی داشته است.

تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی - ایرانی با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، صدور بیش از چهار هزار و 241 مجوز نشر و توزیع بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی از دستاوردهای این برنامه پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود. همچنین صدور مجوز نشر و توزیع در سال 90، یک هزار و 474 و در سال 91، دو هزار و 767 است.

بر اساس این گزارش، برنامه پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بند 2) شامل تفویض اختیارات و واگذاری امور اجرایی به استان‌ها به منظور بروز خلاقیت‌ها و ابتکارات منطقه‌ای، محلی و تمرکز فعالیت‌های وزارت در حوزه سیاست‌گذاری، تأمین زیرساخت‌ها و تقویت بعد نظارتی و ارزیابی است.

برگزاری نمایشگاه‌های استانی بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد بومی‌سازی

برگزاری سه دوره نمایشگاه استانی و تأسیس دفاتر نمایندگی در استان‌های مختلف، بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای به لحاظ تأثیرگذاری در فرهنگسازی، رشد و تکوین شخصیت‌ فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

در راستای تأمین و تقویت زیرساخت‌ها، شناخت و حمایت از ظرفیت و استعدادهای موجود در شهرهای مختلف کشور، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نمایشگاه‌های استانی گیم را در مازندران(آبان 90)، خراسان رضوی(شهریور 91) و قم(آبان 91) برپا کرده است. همچنین نخستین نمایشگاه استانی سال 92 در ابتدای سال در استان خوزستان و به میزبانی اهواز برگزار شد.

شناخت و حمایت از ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در استان‌های مختلف کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی، تبلیغ و ترویج بازی‌های رایانه‌ای ایرانی تولید شده، نمایش توانمندی‌های محققان ایرانی و ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌های جوانان، ترویج نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ESRA از دستاوردهای این برنامه پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود.

برنامه راهبردی پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بند 6) تهیه و تدوین برنامه جامع فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال در جهت استفاده هدفمند و حداکثری از این فضا است.

هر بازی رایانه‌ای قبل از تکثیر، ابتدا به صورت کامل بازسازی شده و فیلم بازسازی آن ضبط و در اختیار یک عده تحلیل‌گر گذاشته می‌شود تا با توجه به محتوا و گروه سنی مخاطب، آسیب‌شناسی و رده‌بندی شود.

براساس این ضرورت، سازمان اسرا در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فاز سوم نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای(که رده‌بندی و سن مناسب را تعیین می‌کند) را اجرا کرده است.

خواسته اسرا یا به بیان بهتر هدف نهایی اسرا رسیدن به نقطه‌ای است که قادر باشد بهترین سن را برای هر بازی رایانه‌ای تعیین کند. یعنی بهترین سنی که در آن بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک می‌کند.

تحقیقات و پژوهش استفاده از چشم‌اندازهای جدید همچون علوم اسلامی، علوم ارتباطی، علوم تربیتی و روانشناسی اجتماعی، تهیه فیلم و استخراج محتواهای بازی، تخیل گیم‌پلی، تشخیص و تعیین گروه سنی مناسب برای هر بازی از فعالیت‌های مهم سازمان اسرا به شمار می‌رود.

دستاوردهای این برنامه پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل معرفی ESRA به عنوان نخستین دستاورد فرهنگی در میان کشورهای اسلامی، انتشار دو عنوان کتاب با موضوع کنترل خانواده و معرفی نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، تولید تیزرهای انیمیشن فرهنگسازی ESRA برای پخش از رسانه‌ ملی است.

 

همچنین برنامه راهبردی پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بند 60 شامل حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای تهیه، تکثیر، انتشار، عرضه و اجرای آثار فرهنگی و هنری دیجیتال و بسته‌های نرم‌افزاری چندرسانه‌ای و خدمات مرتبط، افزایش سه برابری تولید، توزیع و عرضه بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید همچون بازی‌های رایانه‌ای مناسب و اهتمام ویژه به امر نخبگان، جهت شناسایی و شناساندن آنان به منظور بهره‌گیری بهتر از این قشر از ضرورت بالایی برخوردار است.

با این رویکرد، بنیاد ملی بازی‌‌های رایانه‌ای برای برنامه‌ریزی و حمایت از فعالیت‌های مرتبط در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری و فنی صنعت بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد.

در سال 88 تعداد بازی‌های رایانه‌ای تولید شده بالغ بر 11 عنوان بوده که با اجرای برنامه‌های تدوین شده در سال 91 این رقم به 32 عنوان افزایش یافت. به عبارتی بیش از 190 درصد افزایش در روند تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته است. بیش از 78 عنوان بازی در طی 4 سال 88 تا 91 تولید و توزیع شده است.

حمایت از تولید 78 بازی رایانه‌ای ایرانی

حمایت از تولید و عرضه نزدیک به 78 بازی رایانه‌ای ایرانی، رشد بیش از 190 درصدی در تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای از دستاوردهای این برنامه پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود.

در سال 88، 11 عنوان بازی، در سال 89، 13 عنوان بازی، در سال 90، 22 عنوان بازی و در سال 91، 32 عنوان بازی تولید، توزیع و عرضه شده است.

برنامه راهبردی پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بند 9 شامل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و جشنواره‌های فرهنگی و هنری در سطح بین‌المللی و حمایت از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، حضور در 14 دوره نمایشگاه و جشنواره‌های بین‌المللی، توجه به فرصت‌ها و امکانات مناسب موجود در کشور و نیز خلأ وجود یک گردهمایی منطبق با استانداردهای فنی و هنری دنیا در منطقه است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از متولیان بازی در کشور با درک چنین نیازهایی در جامعه بر آن شد تا آخرین تولیدات محصولات و فناوری‌های خود را در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش بگذارد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تجربه دو دوره حضور در نمایشگاه Game connection پاریس، فرانسه، سه دوره حضور در نمایشگاه Game Expo و سخنرانی در Game Summit دبی، امارات عربی متحده، سه دوره حضور در نمایشگاه Game Scom کلن آلمان، سه دوره حضور در کنفرانس علمی GDC کلن آلمان، حضور در نمایشگاه Gstar و سخنرانی در کنفرانس Game serious نمایشگاه سئول کره جنوبی، حضور در نمایشگاه Casual tcennoc سنگاپور و حضور در نمایشگاه Casual Tcennoc سیاتل آمریکا را دارد.

دستاوردهای تجربه حضور در کشورهای مختلف به بهانه برگزاری نمایشگاه شامل ترویج نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ESRA، نمایش توانمندی‌های متخصصان و هنرمندان ایرانی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی در زمینه صنعت بازی‌های رایانه‌ای، ارتقاء سطح دانش فنی و تأمین امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشور و معرفی ایران به عنوان قلب بازی‌سازی منطقه است.