بازی‌های رایانه‌ای همزمان با پخش مجموعه‌های دینی عرضه شود

گروه فضای مجازی: معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برخی از مجموعه‌های تلویزیونی که در حوزه قرآن و دین ساخته می‌شوند از ظرفیت بالایی برای تبدیل به بازی‌های رایانه‌ای برخوردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی‌هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به استفاده از نمادهای شیطان‌پرسی در برخی از بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: از آنجا که بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند تأثیر بسیاری بر کاربر بگذارد، نباید در این بازی‌ها از نمادها‌ی ضد دینی، شیطان‌پرستی و فراماسونی استفاده شود، بنابراین باید محتوای بازی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نمادها در بازی تأثیر بسیاری دارد، برای مثال بازی‌ رایانه‌ای مسابقه ماشین، تولید داخل باید به گونه‌ای طراحی شود که وقتی کاربر در حین بازی از جاده و شهر می‌گذرد، باید در این میان از طراحی مسجد، گلدسته و مناره استفاده شود. غرب این بازی‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کند که در گوشه کنار جاده مراکز فروش مشروبات الکلی قرار می‌گیرد. آنها در طراحی بازی‌ها از ده‌ها روانشناس بهره‌مند می‌شوند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: غرب برای جذابیت بازی‌ها از تصاویر زنانی با پوشش‌های نامناسب استفاده می‌کند و این مسائل به صورت غیر مستقیم در ضمیر ناخودگاه کاربر می‌نشیند و از همان نقطه عملیات کنترل امیال کاربر را بدست می‌گیرند.

وی بیان کرد: در تولید بازی‌های رایانه‌ای باید موارد سلبی را رعایت کنیم و از سویی دیگر به مسائل ایجابی هم توجه کنیم. برای مثال در محتوای بازی‌های رایانه‌ای می‌توان از تاریخ ایران، اسلام، انقلاب و قصه‌های قرآنی و داستان‌های صدر اسلام استفاده کرد.

موسوی‌هوایی تصریح کرد: برای جذابیت بازی‌های رایانه‌ای، می‌توان هماهنگی با پخش سریال‌های تلویزیونی داشت. برای مثال می‌توان همزمان با پخش سریال‌های تلویزیونی، بازی‌ رایانه‌ای آن را تولید کرد. هماهنگی این‌ها با بسیاری از سریال‌های مثبت و معنوی و اسلامی که درست می‌شود، مهم است. چند وقت پیش که شاهد پخش سریال مختارنامه یا حضرت یوسف(ع) بودیم، می‌توانستیم همزمان با پخش آنها بازی آن را تولید کنیم.

وی بیان کرد: برخی از سریال‌ها پتانسیل این را دارند که تبدیل به بازی رایانه‌ای شوند. این مسائل در جذابیت کاربر تأثیر بسزایی دارد. متأسفانه در استفاده از چنین ظرفیت‌هایی ضعیف هستیم و هماهنگی‌های لازم را نداریم. در این بازی‌ها می‌توانیم احساسات دینی کاربر را به نمایش بگذاریم چرا که دشمن بازی‌ها را به گونه‌ای تولید می‌کند که با هر خراب کردن مسجد، یک امتیاز به کاربر داده می‌شود.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ما محتوای بسیار نامحدودی در قصص قرآنی داریم. برای مثال داستان ذوالقرنین و حضرت موسی(ع) از محتوای مناسبی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای برخوردار هستند که می‌توان از این محتوا برای تولید بازی‌ها استفاده کرد.

وی افزود: مفاهیم قرآن از پتانسیل بسیاری بالایی برای به کارگیری برای تولید بازی‌های رایانه‌ای در منطقه و جهان اسلام برخوردار است. متأسفانه نتوانستیم از این پتانسیل به درستی استفاده کنیم. به واسطه تولید بازی‌ها می‌توانیم در انتقال فرهنگ اسلامی، ایرانی بهره‌مند شویم.

موسوی ‌هوایی تصریح کرد: متأسفانه هماهنگی‌های لازم را در تولید بازی‌های دینی همزمان با پخش سریال‌های آنها نداریم و نمی‌توانیم سربزنگاه عمل کنیم. از این طریق هم می‌توانیم فرهنگ اسلامی، ایرانی را در سطح جهان انتقال دهیم و هم اینکه کسب درآمد کنیم.