ضرورت توجه به صنعت گیم در فصل بودجه بندی

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت و مجلس مکلف به حمایت از تولیدات داخلی در حوزه فرهنگی به ویژه بازی‌های رایانه‌ای است.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، با تقدیم لایحه بودجه سال 92 به مجلس شورای اسلامی، این روزها بحث بررسی بودجه کل کشور و دستگاه‌های مختلف در دستور کار نمایندگان قرار می‌گیرد.

در این میان عرصه فرهنگی و هنری کشور به دلیل جایگاه ممتاز و در عین حال با اهیمت خود از ویژگی خاصی در قرار گیری سبد بودجه قرار دارد، هرچند به گفته بسیاری از صاحب‌نظران عرصه یاد شده همواره در فصل بودجه‌بندی در ردیف مظلوم‌ترین بخش‌ها قرار دارد و گاه مشاهده می‌شود که در فصل نهایی اعلام بودجه بی‌نصیب از ردیف اعتبارات و توجه ویژه قرار می‌گیرد.

عرصه گیم کشور به رغم نوپا بودن در این گستره از اهمیت بسیاری به دلیل گستردگی مخاطب و تاثیرگذاری روی گروه‌های هدف برخور دار است، بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که توجه ویژه به این حوزه و اختصاص بودجه مناسب برای پویایی و به سرانجام رساندن برنامه‌های خرد و کلانت این حوزه بسیار ضروری است.

همچنین بسیاری از نمایندگان مجلس بخصوص کمیسیون تخصصی این عرصه (کمیسیون فرهنگی) اذعان دارند که ارتقای بودجه و فراخ کردن حمایت‌های عام و خاص در حوزه گیم از تولیدکنندگان، ساماندهی به عرصه توزیع و زمینه‌سازی مناسب برای ایجاد شبکه استاندارد ارایه محصولات کیفی به مجامع و رویدادهای بین‌المللی و حضور موثر در بازارهای جهانی، حوزه گیم را به گستره‌ای درآمدزا با چشم‌اندازی مطمئن بدل می‌کند.

بدیهی است اختصاص منابع مناسب مالی، توجه به نیازهای واقعی و معقول این عرصه، نهاد متولی گیم را مجاب به برنامه‌ریزی و عمل به امور در جهت برنامه توسعه کشور و دستیابی به سند چشم‌انداز در این عرصه رهنمون و حصول به نتیجه را امکان‌پذیر می کند.

نبود بودجه مناسب و محدودیت در ارایه امکانات از سویی و موازی کاری‌های غیر حرفه‌ای در عرصه گیم، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی حوزه یادشده را در سال‌جاری با مخاطرات جدی در عمل به وظیفه و حمایت منطقی از تولیدکنندگان و محصولات آماده ارایه به بازار روبه روبه ساخت.

*ضرورت اختصاص بودجه مناسب برای تولید بازی‌های رایانه‌ای

بنابراین گزارش، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می گوید: اختصاص  بودجه مناسب در جهت تولید بازی‌های رایانه‌ای ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا‌تهرانی می‌افزاید: بازی‌های رایانه‌ای خارجی با اهداف خاصی طراحی و تولید می‌شوند که بیشتر القای فرهنگ غربی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان کشورهای اسلامی را در مضمون خود دارد که متاسفانه نمونه بازی های یاد شده را می‌توان در بازار داخلی مشاهده کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس به تولید بازی‌های رایانه‌ای بومی در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: تولید بازی رایانه‌ای به دست تولید کنندگان داخلی با توجه به سلیقه و خواست مخاطب می تواند نیاز جامعه به خصوص گروه هدف (کودکان، نوجوانان و جوانان) را برآورده کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی ادامه می‌دهد: تولید بازی رایانه‌ای پاک در کشور برگرفته از فرهنگ اسلامی_ایرانی می‌تواند در فرهنگ‌سازی اقشار مختلف جامعه مفید باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، به نمایش گذاردن سبک زندگی اسلامی _ ایرانی با به کارگیری ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای مفید می‌داند و می‌گوید: انجام این کار بسیار مفید و قابل تقدیر بوده اما به دلیلی مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرد که باید در این زمینه به فکر راهکار مناسب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ضرورت اختصاص  بودجه مناسب در جهت تولید بازی‌های رایانه‌ای اشاره می‌کند و می‌افزاید: با تولیدات ایرانی و فعالیت‌های انجام شده در عرصه بازی در نمایشگاه استانی بازی‌های رایانه‌ای قم آشنا شدم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید می‌کند که با ارایه برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مجلس آمادگی لازم برای برنامه‌ریزی در زمینه بودجه کاری این مجموعه را داد.

*وظیفه مجلس در قبال بازی‌های رایانه‌ای

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید که حمایت از تولید و عرضه بازی های رایانه ای ایرانی وظیفه مجلس است. 

حجت‏ الاسلام والمسلمین سید مرتضى حسینى می‌افزاید: جذابیت بازی‌های رایانه‌ای و تنوع محصولات گیم سبب جذب مخاطبان به ویژه نسل جوان به صنعت گیم شده و این مساله حساسیت پرداختن مناسب و ضرورت ارتقای بودجه بازی‌های رایانه ای را بیشتر کرده است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی،می گوید: کشورهای غربی با استفاده ابزاری همچون گیم سعی در القای فرهنگی خود در جامعه اسلامی و ایرانی دارند که می‌طلبد در این زمینه مسئولان هوشیاری بیشتری داشته باشند.

حجت‏ الاسلام والمسلمین حسینى، به نقش مجلس در عرصه گیم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: زمانی که مسئولان در زمینه برنامه‌های فرهنگی نسل جوان طرح‌های مناسبی نداشته باشند در نتیجه کشورهای غربی این خلاء موجود را با برنامه‌های غیر فرهنگی پر می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به ضرورت تخصیص اعتبار در زمینه فرهنگی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با در اختیار قرار دادن هزینه‌های مورد نیاز به مراکز فرهنگی از جمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان خلاقیت نسل جوان در تولیدات داخلی بارور ساخت و زمینه رشد و پویایی گیم کشور را فراهم کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس،حمایت از تولیدات در عرصه بازی های رایانه‌ای را وظیفه مجلس می‌داند و می‌گوید: نباید این بودجه صرف کارهای بی‌ارزش مانند همایش‌ها و جشنواره‌ها شود بلکه می‌بایست در زمینه بهبود وضعیت صنعت گیم و پیشرفت محصولات هزینه شود.

به عقیده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، طرح‌های ارزشمند و جذاب در بین مخاطبان گیم ماندگار می‌شود و وظیفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه کشف و حمایت از این نوع بازی‌های رایانه‌ای است، حجت الاسلام والمسلمین حسینی آگاهی بخشی به نمایندگان در زمینه ضرورت ارتقای جایگاه گیم را ضروری می‌داند و می‌افزاید: تصویب بودجه در زمینه حمایت از برنامه‌های فرهنگی نیازمند ارایه آرای نمایندگان در صحن مجلس بوده و با توجه به مشکلات اقتصادی کمتر به این مقوله پرداخته می‌شود.

* آمادگی مجلس برای اختصاص منابع مناسب به صنعت گیم کشور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به نیاز جامعه امروزه به فناوری نوین، اشاره می‌کند و می‌گوید: مجلس آمادگی اختصاص منابع مناسب به صنعت گیم کشور را دارد.

فاطمه رهبر می‌افزاید: ضرورت ارتقای بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت حمایت از تولید و توزیع بازی ایرانی حائز اهمیت است.

وی ادامه می‌دهد: بازی‌های رایانه‌ای از نظر تاثیرگذاری و فرهنگ سازی دارای اهمیت خاصی بوده و برای همین منظور  سیاست های استکبار جهانی توجه ویژه‌ای به این ابزار فرهنگی دارند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه می افزاید: با توجه به شرایط حساس جهانی و هجمه فرهنگی غرب می‌طلبد که مسئولان توجه ویژه‌ای به عرصه گیم کشور داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه بحث ناتوی فرهنگی و تاثیرگذاری آن بر نسل جوان اشاره می‌کند و می‌افزاید: بازی‌های رایانه‌ای در جایگاه خود و چه در مقایسه با مشابه خارجی باید این نگرش که یکی از سیاست‌های استکبار جهانی در جهت تهاجم فرهنگی است، مورد توجه قرار گیرد و از این ابزار فرهنگی بر علیه خود غرب استفاده کرد.

رهبر ادامه می‌دهد: تاثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای روی نسل جوان مقوله بسیار مهمی است،چرا که طبیعتا با توجه به پیشرفت  فناوری با استفاد از ابزار و نرم افزارهای مختلف در این جهت نیاز به این بوده که در این رابطه ما بتوانیم مقابله به مثل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،بازی‌های رایانه‌ای را ابزار مهم فرهنگی در عصر کنونی می‌داند و می‌گوید: توجه ویژه به صنعت گیم کشور و ظرفیت‌های این عرصه می‌تواند سدی محکم در برابر هجمه‌های فرهنگی غرب باشد.

عضو فراکسیون زنان مجلس وظیفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را تولید بازی مناسب می‌داند و می‌افزاید: محتوای بازی‌های تولید شده باید به گونه باشد که توان پاسخ‌گویی به نیاز گروه‌های هدف ( کودک، نوجوان و جوان) را داشته باشد.

رهبر می‌گوید: اختصاص بودجه به برنامه‌های فرهنگی تنها راه حل موفقیت مراکز فرهنگی  نیست بلکه علاوه بر تامین بودجه مناسب نیازمند آسیب‌شناسی در زمینه بازی و تولید محصول مورد قبول مخاطبان است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به وظیفه مجلس در قبال صنعت گیم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: مجلس در زمینه حمایت از صنعت گیم داخلی آمادگی لازم را دارد و همانطور که در دوره‌های گذشته با مسئولان ذیل ربط جلسه داشتیم و آمادگی تامین بودجه را نیز داشتیم با شرایطی که در شیوه بودجه در سال های اخیر اتفاق افتاده تقریبا می‌توان گفت که بودجه در اختیار وزیر قرار داده می‌شود و بودجه کلی است.

به عقیده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،در دوره های گذشته و در مجلس‌های هفتم و هشتم ،به این شکل بوده که هر موضوع و پیشنهادی دارای بودجه خاصی بود و نمایندگان می توانستند با افزایش یا کاهش آن تاثیر گذار باشند، اما در سال‌های اخیر بودجه از حالت خرد خارج شده و با نگاه کلان کشور که در بحث بودجه حاکم است، بودجه عملاً در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد.

*حمایت از بازی‌های رایانه‌ای وظیفه دولت و مجلس است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می گوید: دولت و مجلس مکلف به حمایت از تولیدات داخلی در حوزه فرهنگی به ویژه بازی‌های رایانه‌ای است.

علیرضا محجوب می‌افزاید: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت حلول سال 91، مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ایران در عرصه‌های اقتصادی را یک ضرورت دانستند و شعار سال را تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری کردند در این جهت و برای عمل به فرمایشات ایشان باید تولیدات داخلی مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به سخنان رهبری باید حوزه گیم مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا مرجع اصلی تولید و عرضه محصولات بازی‌های رایانه‌ای بازار داخلی باشد.

دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: دولت و مجلس مکلف به حمایت از تولیدات داخلی در حوزه فرهنگی به ویژه بازی‌های رایانه‌ای است.

محجوب به نحوه حمایت از عرصه گیم اشاره می‌کند و می‌افزاید: مهمترین مشکل در حمایت از محصولات داخلی ،حمایت غیره حرفه ای و تخصصی است که باید با  توجه به نوع محصولات، حمایت خاصی را برای تولیدات داخلی در نظر گرفت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه  دولت به دلیل تخصصی بودن بازار بازی‌های رایانه‌ای پیش بینی لازم را نکرده و به طبع مجلس نیز پیش بینی در این زمینه نداشته است،می‌گوید: این مساله به این معنا نیست که مجلس نمی‌تواند از گیم حمایت کند یا قرار نیست  مورد حمایت دهد.

محجوب می‌افزاید: حمایت از بازی‌های رایانه‌ای نیازمند ارایه ریز نیازمندی‌ها این عرصه به مجلس است تا مجلس بر اساس  آن قانون‌گذاری یا راهنمایی لازم را داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به ورود بازی‌های رایانه‌ای خارجی به بازار گیم اشاره می‌کند و می‌گوید: برای این که صنعت بازی‌های رایانه‌ای اسلامی ایرانی را توسعه دهیم نیازمند توجه ویژه به بازی‌های داخلی هستیم و در این جهت باید از قاچاق کالا به کشور جلوگیری شود.

دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: هر کسی  که در زمینه حمایت از بازی‌های رایانه‌ای داخلی فعالیت می‌کند باید مورد حمایت مجلس قرار گیرد.

انتهای پیام/ ا

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13911213000850