توجه همزمان به آموزش تئوری و عملی در عرصه گیم ضروری است

مدیر بخش طراحی بازی رایانه‌ای انستیتو ملی بازی‌سازی به تربیت نیروی متخصص در زمینه گیم اشاره کرد و گفت: آموزش تئوری و عملی در کنار یکدیگر بازده مناسبی را برای کارآموزان به همراه دارد.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، متین ایزدی به راهکارهای آموزش تربیت نیروی انسانی متخصص برای حضور در عرصه گیم اشاره کردو افزود: با توجه به کمبود نیروی متخصص در صنعت بازی های رایانه ای نیاز به تربیت  نیروی انسانی بیشتر از گذشته مشاهده می شود. 
وی ادامه  داد: رفع مشکل کمبود نیروی انسانی نیازمند یک راهکار مناسب در جهت تربیت نیروی جدید است.
استاد گیم در انستیتو ملی بازی سازی ،تربیت نیروی انسانی را نیازمند دو مدل تربتی دانست و گفت: "مدل تئوری و مدل کار عملی" باید در کنار هم قرار گیرد تا نتیجه مطلوب برای کار آموزان را دربرداشته باشد. 
ایزدی  به شیوه های تئوری در آموزش نیروهای انسانی در عرصه گیم  اشاره کردو توضیح داد: کار آموزان باید با آموزش اصول تولید بازی وارد صحنه شوند تا  توانایی تولیدگیم را کسب کنند.
مدیر مرکز رشد بازی سازی با بیان اینکه در سال های اخیر تولید جدی در عرصه گیم نسبت به گذشته وجود ندارد،یاد آور شد:به دلیل برخی مشکلات بازی سازان خیلی تمایلی به تولید بازی ندارند .
ایزدی ادامه داد: تولید کنندگان دیگر به ساخت مدل های بزرگ با هزینه های زیاد تمایلی نشان نمی دهند و با توجه به بازار پررنق بازی گوشی های تلفن همراه و متقاضی فراوان در این عرصه تولید بازی های جدی تبدیل به بازی های کوچک شده واین موج به وجود آمده مناسب نیست .
مدیر بخش طراحی بازی انستیتو ملی بازی سازی به مزایایی تولید بازی های کوچک برای آموزش به نیروهای انسانی اشاره کردو گفت: این روند سبب شده تا بستر مناسبی برای راهکار دوم  در تربیت نیرو انسانی یعنی  کار عملی فراهم شود.
وی ادامه داد:در طرح های بلند مدت تولید بازی رایانه ای  سه تا چهار ساله زمان نیاز است تا کارآموز به نتیجه مطلوب برسد اما در طرح تولید بازی کوچک نیاز به صرف زمان کوتاهی بوده  البته بار یادگیری هم کمتر خواهد بود ولی در برابر آن آزمون خطا در بازی کوچک  کمتر است .
به عقیده ایزدی ، آموزش کار تئوری تولید بازی رایانه ای را دانشگاه و انستیتو ملی بازی سازی برعهده دارد و کار علمی بازی رایانه ای را مرکز رشد و شرکت های بازی سازی بر عهده دارند.
این مدرس بازی سازی ، به نبود تمایل گروههای بازی سازی برای بهره گیری از نیروهای کارآموزش جوان در طرح های اجرایی اشاره کردو توضیح داد:با همکاری تیم های بازی ساز و شرکت های تولید کننده می توان زمینه حضور نیروهای جوان وکار آموزان در عرصه تولید را فراهم کرد و به این افراد فرصت آموزش در کنار تولید داد.
مدیر مرکز رشد بازی سازی ، ظرفیت راه اندازی مراکز آموزشی همچون دیگر عرصه های هنری نظیر موسیقی و سینما در حوزه گیم را با اهمیت دانست وادامه داد:تقاضا برای چنین مقوله ای خیلی بیشتر از دیگر مراکز هنری بوده اما  مهم نتیجه و خروجی حاصل ازراه اندازی این مراکز است .
به گفته وی،کارآموزان در عرصه های هنری نظیرسینما، موسیقی و حتی  گیم تصور می کنند تنها علاقه داشتن به این که یک سوپر استار سینما شوند یا یک موسیقیدان مشهور یا یک تولید کننده بزرگ گیم برایشان کافی است اما زمانی که وارد مراکز آموزشی می شوند و از نزدیک با مشکلات روبه رو می شوند در میانه راه دست از کار می کشند و این روند تراز ورودی و خروجی را بهم می زند.