بودجه تولید بازی های رایانه‌ای ایرانی 90 درصد کاهش یافت

بودجه تولیدبازی های رایانه ای کشوربیش از 90 درصدکاهش یا فته و در حال حاضر اعتبارتخصیص یا فته به اندازه ای است که حتی جوابگوی تولید یک بازی را یانه ای هم نیست . درحالی که با توجه به هجوم گسترده بازی های رایانه ای خارجی درکشور ،این موضوع تهدیدی برای تولید بازی های رایانه ای جدید ایرانی محسوب می‌شود و بدون شک ایران مقام اولی خود را در زمینه تولید بازی در منطقه از دست خواهد داد .

فروش سالانه 40 میلیون نسخه بازی رایانه ای خارجی درایران
تعلیق پروژه های تولید بازی در 100 شرکت تولید کننده
20میلیون ایرانی مخاطب با زی های خارجی

این اظهارات را مدیرعامل بنیادملی بازی های رایانه ای درحالی مطرح می‌کندکه به گفته وی ،سالانه 40 میلیون نسخه بازی رایانه ای خارجی درایران به فروش می‌رسد. مینایی در گفت گو با خراسان می‌افزاید :متاسفانه بازی های هدفمندی علیه کشورمان تولید می‌شود به نحوی که با یک جنگ نرم تمام عیار مواجهیم که با استفاده از ابزار ورسانه بازی های رایانه ای در حال انجام است که اگر بخواهیم با این وضعیت مقابله کنیم ،به طور قطع به سرمایه گذاری بیشتری نیازداریم . وی با اشاره به رشد مناسب تولید با زی‌های رایانه ای در سال های اخیر در کشور تاکید می‌کند : با تولید بیش از 100 با زی رایانه ای ایرانی در حال حاضر موفق شده ایم در این زمینه به رتبه اول منطقه و رتبه پنجم آسیا دست پیدا کنیم . اما بدون شک به دنبال کاهش بودجه وکاهش حجم سرمایه گذاری ها در تولید بازی ،این جایگاه را از دست خواهیم داد چرا که در حال حاضر کشور هایی مانند عربستان سعودی و امارات ضمن سر مایه‌گذاری گسترده در این زمینه ، آکادمی تولیدگیم و سرور های بزرگ بازی های آنلاین را راه اندازی کرده اند که کل منطقه را پوشش می‌دهد ودر عین حال ساخت با زی های رایانه ای را به طور جدی شروع کرده اند بنابراین کاهش حجم سر مایه گذاری های ما در این حوزه باعث می‌شود دیر یا زود جایگاه اولی خود را درمنطقه واگذار کنیم .وی ادامه می‌دهد : درشرایطی که بیش از هرزمان دیگری نیازداریم این صنعت را در داخل کشور تقویت کنیم وبه فکر تولید بازی های ارزشی با شیم ،متاسفانه بودجه بنیاد ملی بازی های رایانه ای بیش از 90 درصدکاهش یافته و بودجه تخصیص یا فته به اندازه ای است که جوابگوی تولید یک بازی را یانه ای هم نیست .

 

وی با اشاره به این که کاهش بودجه تولید بازی های رایانه ای در سال جاری ضربه سنگینی به شرکت های تولید بازی وارد کرده است، تصریح کرد : درپی این کاهش بودجه بیش از 100 شرکتی که بابنیاد ملی با زی های رایانه ای در زمینه تولیدبازی قراردادامضا کرده بودند،پروژه ها یشان معلق شده است وحتی برخی تیم ها جذب کشور های خارجی شده اند .وی ادامه داد: در حال حاضر 16 بازی آماده رونمایی داریم اما به دلیل نبود اعتبار کافی قادر به تکثیر وتوزیع این با زی ها نیستیم . کما این که برخی با زی ها بیش از یک سال است که از تولیدشان می‌گذرد اما توان عرضه وتکثیر آن‌ها را نداریم ضمن آن که هم اکنون پیش تولید 30 بازی آغاز شده است ودر حال عقد قرارداد هستیم که با این وضعیت به طورقطع تولید این با زی ها نیز با مشکل مواجه می‌شود . به گفته وی ،بودجه تولید با زی های رایانه ای در کشور ما در حالی بیش از 90 درصد کاهش یافته است که هم اکنون گردش مالی صنعت با زی های رایانه ای در دنیا 65 میلیارد دلارتخمین زده می‌شود وبیشترین سرمایه گذاری ها نیز از سوی کشور هایی مانند آمریکا ، ژاپن ، کانادا و کره صورت می‌گیرد که البته کره در بحث تولید با زی های تحت اینتر نت (آنلاین ) مقام اول دنیا را دارد . وی تصریح کرد : اگر از بعد فرهنگی هم نگاه کنیم ،تخصیص ندادن بودجه به تولید با زی های رایانه ای هیچ توجیهی نداردبه ویژه آن که بازی های رایانه ای خارجی آموزشی کمتر وارد ایران شده است به عنوان مثال طیفی از بازی ها که مهارت و حرفه و آداب اجتماعی را آموزش می دهد یا شبیه ساز ها که بسیار آموزنده است، کمتر وارد ایران می شود.وی با اشاره به تاثیرگذاری بازی‌های رایانه ای اظهارداشت :یک جنبه بازی هیجان آن است و جنبه دیگر تعاملی بودن آن است، به همین دلیل یک فیلم را شاید نتوان بیش از 2 یا 3 بار دید اما یک بازی را می توان 50 بار یا بیشتر انجام داد و هر بار هیجان جدیدی دارد. بنابراین به جرات می‌توان گفت ،بازی رایانه ای از هر رسانه دیگری تاثیرگذارتر است که این تاثیر گذاری همان اندازه که می‌تواند مفید با شد تهدید آمیز نیز می‌باشد.

 

مینایی با بیان این که 20میلیون نفر از ایرانی ها روزانه 2ساعت از وقت خود را صرف انجام بازی رایانه ای می‌کنند، اضافه کرد : بر این اساس در مجموع وقتی که برای بازی رایانه ای در ایران صرف می‌شود ،بالغ بر 40 میلیون ساعت در روز تخمین زده می‌شود.وی با بیان این ادعا که درکمتر از 10 سال می‌توانیم چرخه استفاده از با زی های رایانه ای را به سمت با زی های داخلی سوق دهیم ، تصریح کرد :2رشته فنی وهنری تولید بازی از بهمن امسال در دانشگاه جامع راه اندازی می‌شود، همچنین درحال حاضر در 3 دانشگاه بزرگ کشور رشته گیم درکنار رشته های مهندسی نرم افزار وهوش مصنوعی تدریس می‌شود اما از سال آینده شاهد راه اندازی دوره های کار شناسی وکارشناسی ارشد گیم به طور مستقل در دانشگاه ها خواهیم بود .