آیا میدانید سرگرمی شهر نشین ها چیست؟

اغلب بازی های رایانه ای خشونت آمیز و دارای هیجان کاذب سرگرمی مردم کلان شهرها بویژه تهرانی ها شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه زندگی در کلان شهرهایی مثل تهران هر روز به طرف ماشینی شدن پیش می رود سرگرمی شهر نشینان نیز ماشینی شده و از تحرک باز مانده است بطوری که بازی های رایانه ای وسیله ای برای پر کردن اوقات فراغت تمام رده های سنی شده است.

دکتر بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این زمینه اظهار داشت: قیمت پائین بازی های رایانه ای خارجی که بصورت زیر زمینی و بدون رعایت قانون کپی رایت بین رده های سنی مختلف توزیع می شود برطرفداران این نوع بازی ها افزوده است.

وی اضافه کرد: این رسانه باید تحت نظارت والدین در اختیار افراد بویژه کودکان و نوجوانان قرار گیرد و خانواده بهترین عامل برای هدایت کودک و نوجوان در استفاده بهینه از این نوع بازی هاست.

گفتنی است، اغلب این بازی ها که در گیم نت ها و منازل وجود دارد، بازی های خارجی است که پر از خشونت و هیجان کاذب است، بازی هایی که علاوه بر خشونت با فرهنگ ملی و مذهبی ما نیز سازگاری ندارد.

دکتر کامبیز کامکاری روانشناس در خصوص اثرات مخرب این نوع بازی ها اذعان داشت: بازی های رایانه ای فرد را از تحرک باز داشته و قدرت هر گونه حرکت جسمی و فعالیت فکری را از فرد می گیرد به گونه ای که تنها انگشتان دست با فشار دادن چندین دکمه تمامی هیجانات درونی فرد را تخلیه می کند.

وی تصریح کرد: اغلب این بازی ها بویژه برای کودکان در سنین قبل از پیش دبستان بسیار مخرب بوده و قدرت خلاقیت و تفکر را از کودک می گیرد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه بیش از 30 دقیقه بازی در طول روز نشان از اعتیاد افراد به این نوع بازی ها دارد گفت: افراد باید توجه داشته باشند که استفاده بیش از اندازه از این نوع بازی ها که اغلب جنبه سرگرمی برای رده های مختلف سنی پیدا کرده است موجب نوعی اعتیاد در فرد شده به گونه ای که گاهی اوقات افراد دچار عوارض جسمی و روحی ناشی از این سرگرمی ها شده و نیازمند مراجعه به پزشک برای درمان هستند.

لازم به ذکر است: برای رفع این مشکل باید مسئولان فرهنگی کشورمان کار می کنند.تا قمیت تمام شده بازی های ایرانی که به دست مخاطب می رسد به حدی باشد که نه تولید کننده متضرر شود و نه برای مصرف کننده گران باشد.

مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این زمینه خاطر نشان ساخت: هماهنگی های لازم را با مراکز توزیع و پخش بازی های رایانه ای انجام داده ایم تا بدون رعایت قانون کپی رایت و رعایت موازین ملی و مذهبی بازی های رایانه ای خارجی مخرب وارد بازار مصرف نشود و خانواده ها نیز باید همکاری های لازم را دراین زمینه انجام دهند تا فرزندانشان دچارعواقب جبران ناپذیر ناشی از این نوع بازی های مخرب نشوند./ع2