دغدغه‮هایی برای بومی شدن

مرجان محمدی- بازی‌های رایانه‮ای به علت جذابیت‌های فراوانی که دارند در حال حاضر به بزرگترین سرگرمی جوانان و نوجوانان تبدیل شده است؛ بازی‮هایی که با رشد و ارتقای فناوری  در جهان‌، روز به روز مشتریان بیشتری به خود جلب می‮کند.
در ایران نیز چند سالی است که بازی‮های رایانه‮ای در بین جوانان و نوجوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده است و برخی از کمپانی‮های بازی‮ساز اقدام به طراحی و ارائه این بازی‮ها کرده‮اند؛ بازی‮هایی که توانسته است جایگزین برخی از بازی‮های خارجی در کشور شود. با این وجود اما متاسفانه تعداد این بازی‮های وطنی تعداد کمی است. از این رو بسیاری از کاربران ایرانی ترجیح می‮دهند از بازی‮های رایانه‮ای ساخت کمپانی‮های خارجی اسنفاده کنند؛ مساله‮ای که در حال حاضر دغدغه مسوولان در این عرصه شده است، چرا که این بازی‮ها علاوه بر تاثیرگذاری منفی  بر روی جوانان و نوجوانان منجر به رواج خشونت در آنان نیز می‮شود. 
به همین منظور دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار سرمایه‮گذاری کلان در این عرصه شده است و بنیاد  ملی بازی‮های رایانه‮ای نیز مذاکره‮ای با وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای راه‮اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته تولید و طراحی بازی‮های رایانه‮ای در کشور داشته است تا  حداکثر این رشته تحصیلی تا سال 92 در دانشگاههای کشور راه‮اندازی شود. همچنین در برنامه پنجم توسعه نیز به بومی‮سازی و حمایت از این صنعت پرداخته شده است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به همکاری با بنیاد ملی بازی‮های رایانه‮ای شده است؛ حمایتی که در حال حاضر هنوز خبری از آن نیست .
در هر صورت امید است با عملی شدن وعده مسوولان و برگزاری جشنواره‮هایی در این عرصه شاهد شکوفا شدن این صنعت در کشور و رویکرد استفاده از بازی‮های بومی در کشور باشیم. این اتفاق بسیار دور از ذهن نیست؛ چرا که در حال حاضر دومین جشنواره و نمایشگاه بین‮المللی بازی‮های رایانه‮ای تهران در حال برگزاری است؛ جشنوار‮ای که پیش‮بینی می‮شود استقبال بسیار گسترده ای از آن صورت پذیرد. امید است مسوولان برگزاری این جشنواره  نیز با علم بر این موضوع دستاوردهای قابل رقابتی را با بازی‮های غیر وطنی عرضه کنند.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در صورت حمایت جدی متولی بازی‮های رایانه‮ای و نهادهای فرهنگی و  ایجاد انگیزه برای شرکت‮های تولیدکننده، به طور قطع می‮توانیم شاهد تولید بازی‮های خوب و باکیفیت وطنی باشیم، بازی‮هایی که می‮تواند در منطقه نیز مخاطبانی داشته باشد. با توجه به پیشروی روزافزون  فناوری و تکنولوژی  در جهان باید ابزارهای رقابت نیز برای تولیدکنندگان فراهم باشد تا آنها نیز بتوانند همانند کمپانی‮های خارجی ایده‮های خود را به تولید تبدیل کنند؛ ایده‮هایی که می‮تواند بسیار بالاتر از خشونت‮های تولیدکنندگان خارجی باشد.