حرکت به سوی توسعه ملی در عرصه بازی‌های رایانه‌ای

صنعت بازی های رایانه ای در دهه 60 میلادی متولد شد اما مدتی گذشت تا در سطح جهان گسترده شود.
سال 2002 اولین سالی بود که شرکت های سازنده کنسول های بازی به فکر افتادند تا وسیله های ساخت بازی را به دنیای مجازی مرتبط کنند تا کاربر به راحتی و به سرعت نور به بازی های مختلف دنیا دسترسی پیدا کند. در نهایت بازی رایانه ای که در سال 2010 به بازار آمد توانست بازار بازی های رایانه ای جهان را منفجر کند.
ایران نیز مدتی است در این زمینه گام هایی برداشته تا بتواند در دنیای مجازی جایگاه ویژه ای پیدا کند. پاسخ به چرایی ناکارایی بازی های رایانه ای ایرانی در مقابل بازی های خارجی همیشه ذهن مخاطب را آزار می دهد گویی کسی پاسخگو نیست.
بازی های رایانه ای تنها یک سرگرمی ساده برای رفع اوقات فراغت کودکان نیست و باید تلاش شود تا به این معضل دچار نشود. مهم ترین مشکل بازی سازان داخلی کپی برداری از بازی های اکشن و فکری دیگرکشورهاست در نتیجه بازی سازان بومی باید از خلاقیت در ساخت بازی استفاده کنند تا مخاطب پسند باشد. سرمایه گذاری بر روی ساخت بازی های ایرانی کمتر از یک سوم هزینه بازی های خارجی است که کارشناسان بر لزوم صرف هزینه و اهمیت به این صنعت و استفاده از فناوری های نوین در ساخت بازی تاکید می کنند .
در سال های اخیر یکی از گام های مثبتی که توسط برخی نهادهای فرهنگی یا با حمایت مالی آنها برداشته شده، ساخت بازی های رایانه ای بومی است و در این زمینه چندین بازی ساخته شده که اتفاق خوبی است و به منزله طعنه زدن بازی های داخلی به بازی های خارجی است .
تا به حال سه بازی ایرانی به سایر کشورهای خارجی صادر شده که از این تعدا بازی گرشاسب با توزیع 150 هزار نسخه توانسته طرفدران زیادی به خود جلب کند . امروزه صنعت بازی های رایانه ای به پول سازترین صنعت تبدیل شده و این رسانه به اندازه ای قوی عمل کرده است که می توان گفت به زودی جایگاه سینما را خواهد گرفت .
از بازی های رایانه ای به عنوان یکی از ابزارهای مهم فرهنگی می توان یاد کرد که غرب از آن به عنوان یکی از وسیله ها برای ترویج فرهنگ خود و اسلام گریزی استفاده می کند .
کارشناسان بر این اعتقادند که رسانه ها ضمن آگاه ‌سازی خانواده‌ها نسبت به بازی‌های مناسب و نامناسب برای فرزندان‌شان، آثار و تبعات بازی‌های رایانه‌ای را برای خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان تبیین می کنند .
بازی سازان داخلی نیازمند حمایت هستند
مدیر عامل شرکت بازی سازی اسپریس پویانما در این باره می گوید : بازی سازان داخلی برای توسعه و پیشرفت روز افزون در این عرصه نیازمند حمایت های همه جانبه نهادهای فرهنگی هستند.مرتضی رضایی به نقش رسانه ها در شناخت بازی های رایانه ای اشاره می کند و می افزاید: بسیاری از مردم با بازی های رایانه ای آشنایی ندارند و در جریان ساخت تعداد زیادی بازی های داخلی توسط بازی سازان فعال کشور نیستند و این اطلاع رسانی تنها توسط رسانه  ها میسر خواهد بود.
وی یادآور می شود که در نمایشگاه بازی های رایانه ای تعدادی بازدید کننده ثابت شرکت می کنند در حالی که با افزایش تبلیغات در رسانه ها، نصب پوستر و بنر در سطح شهر تعداد بازدید کنندگان از تمام اقشار مختلف برای بازدید از نمایشگاه افزایش خواهد یافت.
رضایی نمایشگاه امسال را پربارتر از سال گذشته پیش بینی می کند وادامه می دهد: به علت تغییر مکان نمایشگاه امسال به مصلای امام خمینی (ره) قطعا حضور مردم گسترده تر خواهد بود و در ضمن امسال تعداد شرکت های بازی سازی برای حضور در نمایشگاه بیشتر از سال گذشته است .
 مدیرعامل شرکت اسپریس پویانما تاکید می کند: اکنون در ساخت بازی های رایانه ای به جایگاهی که در نظر بازی سازان بود نرسیده ایم و باید مسیرهای طولانی را طی کنیم تا بتوانیم با ساخت بازی های داخلی مناسب به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و فروش بازی های خارجی در کشور کاهش یابد .
وی می گوید، برای بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی نیازمند بودجه مناسب هستیم و می توان گفت تا به حال فروش محصولات بومی کمک زیادی به رفع مشکلات هزینه شرکت های بازی سازی کرده است .
بازی سازان ایرانی باید میدان را از دست تولیدکنندگان خارجی بگیرند
مدیرعامل شرکت بازی سازی نیوا استودیو می گوید: بازی سازان ایرانی باید با تولید بازی های رایانه ای درخور توجه بازار این عرصه را از دست تولیدات خارجی بگیرند .
فرهود فرمند با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران می افزاید: این شرکت بازی سازی قصد دارد افراد با استعداد و فعال در صنعت بازی سازی را شناسایی و از آنها دعوت به همکاری کند تا در نمایشگاه های آینده به پیشرفتی چشمگیر برسد .
وی یادآور می شود: در سال گذشته با بازی کوهنورد در نمایشگاه شرکت کردیم که نظر بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کرد و این بازی فروش خوبی را در پی داشت .
مدیرعامل شرکت نیو استودیو بهترین راهکار را در بهتر برگزار شدن نمایشگاه و جشنواره تبلیغات مناسب می‌داند و ادامه می دهد: با تبلیغات در سطح پایتخت می توان تمام اقشار با گروه های سنی مختلف را برای بازدید از نمایشگاه ترغیب کرد .
فرمند می گوید که آشنایی خانواده ها با بازی های رایانه ای داخلی تاثیر بسزایی در کاهش آسیب های بازی های خارجی خواهد داشت .
وی تاکید می کند : حضور خانواده ها در نمایشگاه امسال باید پرشور تر از سال قبل باشد تا در کنار فرزندانشان از محیط نمایشگاه استفاده کنند و با بازی های داخلی آشنا شوند و فرزندانشان را به استفاده از بازی های داخلی ترغیب کنند .
طراحان بازی های رایانه ای به الگوهای ایرانی اسلامی توجه ویژه داشته باشند
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کنترل و نظارت بر نحوه طراحی بازی های رایانه ای از تولید انبوه آن مهم تر است، می گوید: با توجه به نقش این گونه بازی ها در جهت دهی نگاه نوجوانان و جوانان به زندگی ضروری است فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب بازی های رایانه ای به نسل جوان منتقل شود.
حسن بیادی می افزاید: وجود نهادهایی تخصصی به منظور نظارت هر چه دقیق تر بر عملکرد طراحان بازی های رایانه ای موجب تولید بازی های رایانه ای بومی مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی می شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تحول در حوزه فناوری اطلاعات کشور را با توجه به سرعت رشد و توسعه این حوزه در دنیا را امری ضروری می داند و ادامه می دهد : در سال های اخیر تحولات در همه عرصه‌ها به ویژه اجتماعی، فرهنگی و هنری با سرعتی چشمگیر در حال رخ دادن هستند و در عرصه بازی های رایانه ای تحولات شگرفی رخ داده و در این میان تولیدات داخلی ما نیز رشد کمی و کیفی قابل قبولی داشته اند.  
بیادی به جمعیت جوان کشور اشاره کرد و یادآور می شود: شکل و شمایل سرگرمی نوجوانان نسبت به گذشته تغییر کرده و به سمت و سوی بازی های رایانه ای سوق یافته است.
وی ادامه می دهد: بازی های رایانه ای به صورت یک پدیده همه گیر در حال رشد و نفوذ در بین همه اعضای یک جامعه از نوجوان و جوان گرفته تا بزرگسالان است. به همین منظور  می بایست حمایت هایی همه جانبه از تولید این بازی ها انجام شود تا در حین سرگم کردن نسل جوان، مفاهیم و ارزش های فرهنگ ملی و مذهبی نیز آموزش داده شود.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران برگزاری درباره برگزاری نمایشگاه و جشنواره  بازی های رایانه ای تهران نیز می گوید: برپایی این چنین جشنواره ها فرصتی مناسب برای آشنایی نسل جوان با نحوه طراحی بازی های رایانه ای است. همچنین تولید کنندگان می توانند از نزدیک با خواست جامعه هدف شان آشنا شوند و بازی هایی مطابق سلیقه آنان طراحی کنند.
بیادی اظهار امیدواری می کند که با برپایی نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای، حضور بخش خصوصی در تولید بازی های رایانه ای بیش از پیش شده و خانواده ها تولیدات بومی را برای استفاده فرزندانشان انتخاب کنند.
بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بازی های رایانه ای بیشتر توجه کند
کارگردان فیلم سینمایی چهل سالگی می گوید که باید از قابلیت سرگرم کنندگی بازی های رایانه ای برای ایجاد آگاهی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی در مخاطبان استفاده شود.  علیرضا رییسیان به برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای اشاره می کند و می افزاید: گردهمایی بازی سازان داخلی نباید تنها محدود به جشنواره بازی های رایانه ای باشد و برنامه های اینچنینی در این عرصه باید تداوم داشته باشد.
وی یادآور می شود: برنامه های فرهنگی همچون برگزاری جشنواره بازی های رایانه ای نیازمند توجه بیشتر مسوولان است و باید تداوم داشته باشد.  کارگردان فیلم سفر تاکید می کند: سالانه جشنواره های متعددی در عرصه فرهنگ و هنر در کشور ما برگزار می شود و باید این رویدادهای فرهنگی همچون جشنواره بازی های رایانه ای را در هر دوره ارزیابی کرده و نواقص این جشنواره ها را برطرف کرد.
رییسیان توضیح می دهد: نباید خود را محدود به برگزاری جشنواره های فرهنگی کنیم و باید در زمینه های مختلف همچون بازی های رایانه ای در بخش های مختلف نگاهی حمایتی وجود داشته باشد.
وی اضافه می کند: بازی های رایانه ای مخاطبان خاص خود را دارند و نمی توان این هنر صنعت را تنها محدود به کودکان و نوجوانان دانست.
کارگردان فیلم ایستگاه متروک تاکید می کند: بازی های رایانه ای امروز در میان بزرگسالان نیز مخاطبان بسیاری داشته و به عنوان یک سرگرمی در میان اقشار مختلف جامعه کاربرد دارد.
رییسیان با بیان اینکه یکی از کارکردهای بازی های رایانه ای، ایجاد آگاهی در میان کاربران است می گوید: باید از قابلیت سرگرمی بازی های رایانه ای برای ایجاد آگاهی در میان مردم استفاده شود و بار فرهنگی و علمی مورد نظر را می توان از طریق بازی های رایانه ای داخلی به مخاطبان منتقل کرد.
وی می گوید: راه باید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه بازی های رایانه ای باز باشد، معتقدم سرمایه گذاران داخلی در این عرصه حضوری فعال داشته اند.
این کارگردان سینما یادآور می شود: حضور خانواده ها در نمایشگاه بازی های رایانه ای موجب افزایش اطلاعات آنان نسبت به بازی های رایانه ای بومی و آسیب های محصولات خارجی می شود.  رییسیان ادامه می دهد: در جشنواره بازی های رایانه ای امکان انتخاب بازی های متنوع از سوی خانواده ها برای فرزندان فراهم می شود و بنابر این ارایه اطلاعات دقیقی درباره بازی های ایرانی به مردم در این رویداد فرهنگی هنری ضروری است.

بازی سازی، صنعتی به دیرینگی تاریخ بشریت  است و خلاقیت همواره جزء جدایی ناپذیر رشد این صنعت بوده و عامل ماندگاری آن است. این خلاقیت با رشد صنعت، قدرت عمل بیشتری یافت تا آنجا که امروزه در محیط‌های رایانه ای، هیچ مرزی برای بازی سازان وجود ندارد و به راحتی با صرف ابتکار می توانند بازی سازی کنند.

http://www.itmen.ir/index.aspx?pid=10321&articleid=9373