نظام رده بندی سنی، مسیر صحیح عرضه و تقاضا در بازار گیم

بازی‌های رایانه‌ای  به عنوان یکی از ارکان هنر -  صنعت سرگرمی جهان، امروزه دارای مخاطبان بسیاری در کشورهای مختلف است. از این رو دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر کشورهای گوناگون بنا به علایق مخاطب و ساختار  اجتماعی و فکری جوامع خود به پالایش محصولات ارایه شده در بازارهایشان می پردازند.
بنیاد ملی بازی های  رایانه ای به عنوان متولی حوزه "گیم" کشور نیز در این میان علاوه بر حمایت از فرآیند تولید، نظارت جدی بر عرصه توزیع و به مقصد رسیدن محصولات به گروه‌های سنی مختلف از طریق نهادهای رسمی مسوول در دستور کار دارد.
 طراحی و ارایه نظام رده بندی سنی  که به "اسرا" موسوم است در همین جهت و به منظور ساماندهی عرضه و تفکیک مخاطبان در اولویت برنامه ای این بنیاد قرار گرفته است. نظارم رده بندی سنی "اسرا" که با بهره گیری از الگوهای استاندارد و فرمت ایرانی –  اسلامی و با توجه به گروههای مختلف سنی و فعال جامعه به عنوان گروههای هدف در حوزه گیم طراحی شده ، در حوزه اجرا کارکردهای خود را به خوبی نشان داده است.
بسیاری از کارشناسان و خانواده ها معتقدند که اجرای صحیح  الگوی یادشده در سطح بازار به تعامل جدی سایر نهادها همچون حوزه انتظامی –  قضایی، بخش خصوصی و از همه مهمتر خانواده‌ها بستگی دارد. هرچند اطلاع رسانی در رابطه با این نظام رده بندی و شناساندن درست آن به جامعه وظیفه ای است که رسانه و مطبوعات نیز بر خود فرض می دانند.
اعمال نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای به نوعی صیانت از اخلاق در حوزه توزیع و انتخاب  درست و عرضه صحیح محصول در بازار است. 
به عقیده بسیاری از صاحب نظران، ضریب توفیق اجرای این برنامه فارغ از نهاد طراح و مجری با تعامل دستگاههای یادشده و رعایت جدی مخاطب و گروههای هدف که خانواده می باشند، امکان پذیر است.
پاک کردن بازار از محصولات مضر فرهنگی بخصوص در عرصه "گیم" به عهده مجموعه های مسوول همچون ستاد صیانت از محصولات فرهنگ و هنری ، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است ، بدیهی است که همکاری و همراهی شهروندان و احساس مسوولیت شرکت های پخش کننده بازی  در ایجاد امنیت در بازار و حفظ سلامت عرصه توزیع تاثیر گذار است.
بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی حوزه گیم همواره در تعامل با بخش های مسوول نظارت بر بازار  بوده و حمایت از تولید بازی ملی به عنوان راهکاری برای ارایه محصولات متناسب با ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور پیشرو بوده است.
اکنون که در سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی قرار داریم، اهتمام به رونق در عرصه تولیدات وطنی و صیانت از حریم عرضه و مجال ندادن به توزیع محصولات مخرب خارجی گام بلند برای تولید بازیهای فاخر ایرانی است.