021-88310222
هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران
هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران
هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران

هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران با هدف رقابت برای انتخاب برترین بازی‌های ایرانی سال در حالی برگزار شد که در سال‌های گذشته این جشنواره با نام «جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران» برگزار می‌شد.


هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران جدا از اینکه بهانه‌ای برای انتخاب بهترین بازی‌های ایرانی است، اهداف دیگری هم دارد؛ اهدافی که طبق اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شامل شناخت و حمایت از استعدادهای موجود در صنعت کشور با رویکرد تقویت صنعت بازی‌سازی در ایران، قدردانی از بازی‌سازان بااستعداد و بازی‌های با کیفیت در سراسر کشور، ایجاد نگرش مثبت در مدیران عالی کشور جهت گسترش صنعت بازی‌های ویدیویی و تصحیح نگرش منفی برخی از مسوولان نسبت به این مقوله و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و ادبیات غنی کشور در تولید بازی‌های ویدئویی، ارتباط و تعامل فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی با دانشگاه‌ها، جلب توجه واحدها و نهادهای مختلف دولتی برای افزایش سرمایه‌گذاری در تولید بازی‌های ویدئویی، معرفی بازی‌های برجسته به عنوان الگوهایی برای صنعت بازی‌سازی، استفاده خبری و تبلیغاتی از فضای جشنواره در جهت ایجاد بازار مناسب برای بازی‌های ویدئویی و اتصال حلقه جشنواره به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در جهت ارتقای سطح اقتصادی بازار بازی‌های ویدئویی می‌شوند. 

هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران با تغییرات بسیار در بخش جوایز برگزار شد. اولین تغییر در شیوه نام‌گذاری جشنواره بود که بعد از هفت دوره شاهد تغییر نام آن از جشنواره بازی های رایانه‌ای تهران به جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران بودیم که می‌توان عمده دلیل آن را حضور بازیسازان با استعداد از سراسر ایران بیان کرد. از طرفی هشتمین جشنواره در بخش جوایز نیز تغییراتی از جمله حضور شاخه‌ای برای ژانر‌ها و افزایش جوایز نقدی داشت. جوایز نقدی امسال با افزایشی چشم‌گیر مجموعا به ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسید.

در این دوره از جشنواره ۱۴۶ اثر از سوی ۱۱۵ شرکت‌کننده و در ۹ ژانر ارسال شد. نکته حائز اهمیت حضور آثار بازی‌سازانی از ۳۰ شهر و ۲۱ استان بود که از این تعداد بیشترین سهم مربوط‌به شهر تهران با ۷۴ اثر می‌شود. علاوه‌بر این استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان با ۹ اثر و فارس با هشت اثر جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. باتوجه‌به آمار از میان ۱۴۶ اثر ارسالی ۱۱۱ بازی در بخش ژانرهای جشنواره، هشت بازی در بخش بهترین به‌روزرسانی و ۲۷ اثر در بخش بازی مورد انتظار شرکت کرده‌اند. طبق آمار ۸۵ درصد از آثار حاضر در هشتمین جشنواره بازی های ویدئویی ایران برای پلتفرم اندروید، دو درصد برای پلتفرم iOS و ۱۳ درصد نیز برای پلتفرم PC‌ توسعه یافته‌اند.

در این دوره از جشنواره بازی های ویدیویی ایران، ۱۳ داور وظیفه انتخاب بازی‌های برتر بخش دستاوردها را برعهده داشتند. این در حالی است که وظیفه انتخاب بازی‌های برتر بخش ژانرها نیز به عهده آکادمی داوران متشکل از بیش از ۴۰ رسانه و برندگان دوره‌های گذشته جشنواره گذاشته شده بود.

بخش‌های جشنواره

این جشنواره در سه بخش دستاوردها، ژانرها و بخش جنبی برگزار شد. در بخش دستاوردها، بهترین دستاورد‏های فنی، طراحی بازی، هنری از منظر فنی و زیباشناسی، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی به انتخاب هیات داوران انتخاب شدند. در بخش ژانرها نیزبراساس رای فعالان صنعت بازی‌سازی کشور و اصحاب رسانه، بهترین بازی‌ها در هر ژانر اعلام و بازی‌های برتر دیپلم افتخار بهترین بازی ژانر را از آن خود کردند. همچنین در این جشنواره سه جایزه برای بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین به‌روزرسانی و بازی مورد انتظار در نظر گرفته شد.

بهترین بازی‌های ایرانی سال 97

اختتامیه هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران در تالار نور هتل پارسیان اوین برگزار شد. با نگاهی به برندگان، دو بازی سرگذشت و آنسوی باران با سه جایزه بیشترین جوایز این دوره را از آن خود کردند. در ادامه می‌توانید برندگان هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران را مشاهده کنید:

دستاوردها

در این بخش دو بازی سرگذشت و آن‌سوی باران (به صورت مشترک) به‌عنوان بهترین بازی سال انتخاب شدند. جایزه بهترین روایت داستان در بازی را بازی «قارقاری نامه را باز نکن» کسب کرد. بهترین بازی هنری نیز از آن بازی سرگذشت شد و بازی آن‌سوی باران دیپلم افتخار این بخش را کسب کرد. جایزه بهترین طراحی بازی را آن‌سوی باران کسب کرد و دیپلم افتخار این بخش به بازی سرگذشت تعلق گرفت. جایزه بهترین موسیقی را نیز بازی سرگذشت از آن خود کرد. جایزه بهترین بازی فنی این بخش نیز به بازی ارباب جنگ رسید.

بخش ژانرها

ارباب جنگ جایزه بهترین بازی ژانر اکشن را نیز در این بخش به‌دست آورد. در ژانر ماجراجویی بازی نور جایزه اول را کسب کرد و جایزه بهترین بازی ژانر استراتژی نیز به بازی رستاخیز رسید. حکایات فراهان بهترین بازی ژانر ماجرایی اکشن شد و آن‌سوی باران جایزه بهترین بازی ژانر پلتفرمر را کسب کرد. در ژانر تفننی هم بازی O جایزه بازی برتر را گرفت. بازی گشت پلیس ۲ هم جایزه بهترین بازی ژانر مسابقه‌ای را از آن خود کرد. بازی موگی پازل جایزه بهترین ژانر پازل و بازی هزار داستان: شهزاد بهترین بازی ژانر کلمه‌ای را به‌دست آورد. 

بخش جنبی مسابقه مردمی

در این بخش بازی کوییزآو کینگز جایزه بهترین به‌روزرسانی، بازی تلیسمان جایزه بهترین بازی مورد انتظار و هزار داستان: شهزاد بهترین بازی مسابقه مردمی را کسب کردند.