021-88310222
ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران
ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران
ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، همانند سال‌های اخیر به دنبال گرد هم آوردن جامعه بازی‌سازان است و می‌خواهد با پوشیدن جامه‌ای تازه‌ و پافشاری بر نقاط قوت، شرایط مناسبی برای برگزاری این رویداد مهم ایجاد کند. برنامه‌ریزی برای این دوره از جشنواره به گونه‌ای رقم خورده تا تمامی توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای در فضایی رقابتی و سالم گرد هم آیند و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست، آثار ارزشمند خود را آماده سازند.

جشنواره ششم از هر نظر بزرگ‌تر و با شکوه‌تر از سال‌های گذشته دنبال شد که در ادامه به چرایی آن پرداخته می‌شود. جشنواره بازی‌های رایانه ای تهران، آینده خود را در بومی سازی و ترغیب توسعه دهندگان به تولید بازی‌هایی منطبق با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، می‌بیند و بر آن است تا به این هدف نه چندان دور دست پیدا کند.


بخش‌های جشنواره

بخش اصلی:

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، روند حرفه‌ای و استانداردی همانند تمامی همایش‌های معتبر دنیا را پیش گرفته و بازی‌ها در ژانرهای اصلی زیر نظر داوران ایرانی و بین‌المللی مورد قضاوت قرار می‌گیرند. تمامی آثار در هشت ژانر متفاوت تقسیم و با هم به رقابت خواهند پرداخت و پس از آن، رای داوران برنده هر ژانر و جایزه بهترین بازی سال ایران را مشخص خواهد کرد. در کنار نظر داوران، نظر طرفداران بازی‌‌های ویدیویی نیز برای جشنواره ششم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین بازی سال از نگاه مردم نیز بخش جدانشدنی از جشنواره خواهد بود.

 

بخش فرعی:

مهم‌ترین محرک جشنواره برای تشکیل و برگزاری چنین همایش‌هایی، رشد و پیشرفت صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران است. این روز‌ها، آثار بسیاری از استودیوهای بزرگ و کوچک ساخته می‌شوند و ممکن است هیچ‌گاه در میان عناوین موفق و خاص جای نگیرند. اما هر یک از آن‌ها می‌توانند دستآوردی خاص داشته باشند و با نوآوری‌ها و ویژگی‌های تازه، چرخ پیشرفت بازی‌سازی ایرانی را به حرکت درآورند. از این رو، داوران مسابقه نیز می‌توانند بنا بر صلاح‌دید، برای برخی از این آثار جایزه بهترین دستآورد‌ در نظر بگیرند.

 

بازی‌نامه:

یکی‌دیگر از بخش‌های اصلی جشنواره که از نخستین دوره وجود داشته، بخش بازی‌نامه به‌عنوان متنی است که تمام داستان و اتفاقات بازی در آن درج شده است. هر یک از توسعه‌دهندگان و نویسندگان می‌توانند با ارسال بازی‌نامه‌های خود در این بخش از جشنواره شرکت کنند. این داستان‌ها می‌تواند مربوط به آثاری باشد که مراحل توسعه‌ آن‌ها به پایان رسیده یا بازی‌هایی که مراحل تکامل خود را پشت سر می‌گذارند.

 

آنچه گذشت

با توجه به رویکرد تیم جشنواره نسبت به اهمیت دادن به تیم‌ها و شرکت‌های شهرستانی و تسهیل ارسال آثار توسط آن‌ها؛ سایت جدید جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به‌نحوی طراحی شد تا تمامی آثار به صورت کاملا الکترونیکی از بازی‌سازان دریافت شود. برهمین اساس برای اولین بار، حضور فیزیکی جهت ثبت اثر به‌طور کلی از دبیرخانه حذف شد.

 

فعالیت‌های ملی جشنواره

امسال برای نخستین بار، نمایندگان ادارات کل ارشاد استان‌های سراسر ایران به برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران کمک کردند که نتیجه‌ی قابل توجهی در شرکت بازی‌سازان شهرستانی به جشنواره داشت.

این همکاری به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است و پوسترها و بنرهای جشنواره در سطح شهرهای مختلفی نصب شد. همچنین برخی از استان‌ها اقدام به تبلیغ تلویزیونی جشنواره در شبکه استانی خود کردند. برخی از نمایندگان نیز جلسات ویژه با بازی‌سازان شهر و استان خود برگزار کردند تا آن‌ها را جهت حضور و ارسال اثر به جشنواره تشویق کنند.

 

آمار و ارقام

تعداد آثار ارسالی به ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در طول ادوار این جشنواره رکورد قابل توجهی را ثبت کرد. در حالی که پیش از این رکورد تعداد آثار ارسالی ۱۲۷ اثر بود، امسال این تعداد به ۲۰۵ اثر رسید که نشان می‌دهد حرکت بزرگ و خوبی نه‌تنها در جشنواره بلکه در صنعت بازی‌سازی کشورمان در حال رخ دادن است.



برندگان


  • بهترین بازی سال

برنده:  شتاب در شهر 2 (غزال) - (آروین تک)

نامزدها: پرسیتی- (توسعه ابزارهای داده ابریشم)

نامزدها: انگاره-  (مهدی بهرامی)

نامزدها: پسرخوانده-  (پردیس سرگرمی پاییزان)

نامزدها: پرواز روح - (تیم بازی سازی گیلاس)

نامزدها: زاراوان-  (پارسنیپ)

نامزدها: شتاب در شهر 2-  (آروین تک)



  • بهترین بازی ژانر اکشن

برنده: کیوبنگ (غزال) - بهکاوان نوآور آرنا

نامزدها:  کیوبنگ

نامزدها:  عملیات شناسایی: رخنه

نامزدها:  جوخه آتش

نامزدها: دلاور

نامزدها: صاعقه



  • بهترین بازی ژانر اکشن ماجرایی

برنده:   حماسه پادشاهان (دیپلم) - موسسه فرهنگی و هنری ویژن فن افزار ویرا




  • بهترین بازی ژانر استراتژی مدیریتی

برنده:   زاراوان (غزال) - پارسنیپ

نامزدها:  زاراوان

نامزدها:  پسرخوانده

نامزدها:  پرسیتی



  • بهترین بازی ژانر ماجرایی

برنده: شیطان در پایتخت (غزال) - رسانا شکوه کویر

نامزدها:  شیطان در پایتخت

نامزدها:  چهره شیطانی

نامزدها:  بال‌های تاریک

نامزدها:  41148: اپیزود 4



  • بهترین بازی سکوبازی

برنده:   خاله قزی دونده (آنو گیم استدیو) / روبوهالو (احسان طاهری)

(مشترکاً دیپلم)



  • بهترین بازی ژانر ورزشی

برنده: شتاب در شهر 2 (غزال) - آروین تک

نامزدها:  شتاب در شهر 2

نامزدها:  دنده دو

نامزدها:  صفر تا صد: دنده آخر

نامزدها:  شدو ریسر




  • بهترین بازی ژانر ساده

برنده: پرواز روح (تیم بازی سازی گیلاس) / انگاره (مهدی بهرامی)

(دو غزال مشترک)

نامزدها:   پرواز روح

نامزدها:  بدو دهقان بدو

نامزدها:  انگاره

نامزدها:  به دور مریخ

نامزدها:  فرا گوسفند

نامزدها:  لایو تی‌وی تایکون



  • بهترین دستاورد فنی

غزال:  شتاب در شهر 2 (غزال) - آروین تک / مدیر فنی:   حسین احمدی

لوح:   زاراوان (احسان قنادپور) / پرسیتی  (منصور جوادی)

              (مشترکاً دیپلم)

نامزدها:  پرسیتی (منصور جوادی) – پسرخوانده (سیاوش جعفرزاده) – زاراوان (احسان قنادپور) –

سلحشوران (مهدی همدرسی) – شتاب در شهر 2 (حسین احمدی)



  • بهترین دستاورد هنری دوبعدی  

غزال:  جوخه آتش (غزال):   سعید   غنی زاده - مینا مانی


لوح:  بدو دهقان بدو (دیپلم):   مونا   عبداله شاهی

نامزدها: فرا گوسفند (بهزاد انجم روز) - هی تاکسی (مژگان میرزایی) - استیم‌کارت (احسان طاهری) -

جوخه آتش (سعید غنی‌زاده - مینا مانی) - بدو دهقان بدو (مونا عبداله شاهی)



  • بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی

غزال: زاراوان (غزال):   حامد   کمالی

لوح: شیطان در پایتخت   (دیپلم): داوود دیبا

نامزدها: زاراوان (حامد کمالی) - شیطان در پایتخت (داوود دیبا) – پرسیتی (رامین بیگی) -

بردیا (اکرم السادات خلقی) - کیوبنگ (اردلان ایزدیان)


  • بهترین دستاورد طراحی بازی

غزال:   انگاره (غزال) -   مهدی   بهرامی

لوح:   نبرد هور(حمید افسری، محمد مهدی شقایقی) /   پرواز روح: (حسن متقی گلشن)

مشترکاً دیپلم

نامزدها:  انگاره (مهدی بهرامی) – فرش (مهدی بهرامی) - پرواز روح (حسن متقی گلشن) -

نبرد هور (حمید افسری، محمد مهدی شقایقی) – راه‌ها (منصور توحیدی) - چهره شیطانی (پیام عربزاده)



  • بهترین دستاورد داستان بازی

غزال: شیطان در پایتخت   (غزال): نویسندگان: عماد رحمانی و امیررضا عابدینی

لوح: 41148: اپیزود 4   (دیپلم): مهدی فنائی

نامزدها:  شیطان در پایتخت (عماد رحمانی و امیررضا عابدینی) - 41148: اپیزود 4 (مهدی فنائی)



  • بهترین دستاورد صدا‌‌‌‌سازی  (افکت صوتی)

غزال: پرسیتی (غزال):   رضا اطمینان

لوح: جوخه آتش (دیپلم):   هیراد کریمی

نامزدها:  کیوبنگ (بهروز پرهام) - جوخه آتش (هیراد کریمی) – پرسیتی (رضا اطمینان) - روبو هالو (عمران طاهری) - قلعه ملعه (سجاد باقری)



  • بهترین دستاورد موسیقی بازی

غزال: شهرزاد (غزال):   محمدرضا اصغری

لوح: شدو ریسر (دیپلم):   علی پور نگهبان

نامزدها: پرسیتی (رضا اطمینان) - چهره شیطانی (هومن بهرامی) – شهرزاد (محمدرضا اصغری) -

شدو ریسر (علی پور نگهبان) – زاراوان (امید فتحی) - بدو دهقان بدو (مهرداد نبئی)



  دستاورد   بهترین صداگذاری و دوبله 
  • شیطان در پایتخت (دیپلم): پویا صفا


  • بهترین بازی با محتوای فرهنگی

غزال: انگاره (غزال)-   مهدی   بهرامی

نامزدها: انگاره (مهدی بهرامی) – فرش (مهدی بهرامی) – نبرد هور(حمید افسری) – صاعقه (حمید جندقی)



  •  بهترین بازینامه (متن)

غزال:   ساختمان (غزال) - نویسنده: ماکان علیخانی

لوح: رخداد سیارۀ شَمسُ   الهَمایَند (دیپلم) - نویسنده: جواد سلطانی

نامزدها:  ساختمان (ماکان علیخانی) - رخداد سیارۀ شَمسُ الهَمایَند (جواد سلطانی) - کباب غاز (حسام مشفق)


  • بهترین بازی مردمی

کوئیز آف کینگز (Quiz of Kings)