سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ظرفیت‌های موجود در کشور برای تقویت صنایع فرهنگی، صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران را در آستانه جهشی بزرگ توصیف کرد.

آئین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ۲۱اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون  علمی و فناوری ریاست جمهوری در برجمیلاد تهران برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در این مراسم در سخنانی با اشاره به ظرفیت بالای نسل جوان در ایران تأکیدکرد: ما باید بیش از هر زمان دیگری نسل جوان را به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم آینده این سرزمین متعلق به این نسل است و جوان می‌تواندخلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کند.

وی در ادامه با تأکید بر رویکرد مطالعات فرهنگی برای پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای گفت: معتقدم مسئله اصلی ما در صنعت بازی‌های امروز ایران، مسئله نسبت هویت و تولید بازی‌هاست. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم.

صالحی امیری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطوره‌ها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی ازاین ابزارها و زبان‌ها بازی است.

وی افزود: شما جایگاه امروز بازی فوتبال را در دنیا ببینید. بازی دیگر صرفا یک اوقات فراغت نیست بلکه بستری برای تعاملات اقتصادی و سیاسی است و بسیاری از پیام‌ها امروز از طریق بازی به دنیا مخابره می‌شود.

وزیر ارشاد تأکید کرد: وقتی والیبالیست‌های ما در بازی‌های جهانی حضور پیدا می‌کنند نوعی غرور و هویت ملی برای ایرانیان ایجادمی‌کنند و یا وقتی کشتی‌گیران ما در میادین جهانی می‌درخشند، ایرانیان احساس غرورمی‌کنند و از این منظر است که بازی امروز یک امر هویتی است.

صالحی امیری ادامه داد: امروز زبان بازی‌های رایانه‌ای زبان انتقال سبک زندگی است. بازی امروز بر الگوی مصرفی جامعه تأثیرگذاراست. ما نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی در کشور هستیم و این سرانه می‌تواند بافیلم و نمایش و کتاب و بازی تعریف شود. در سبد مصرف فرهنگی با تنوع کالاها مواجهیم و بر مبنای آمار رسمی مدیرعامل بنباد ملی بازی‌ها نسل جوان و نوجوان ما به طورمتوسط در روز ۷۰ دقیقه در فضای بازی‌ها حضور دارند. از این منظر  اهمیتکار شما بازی‌سازان مشخص می‌شود که می‌توانید انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوانباشید.

وی افزود: ما دارای تمدنی بزرگ در تاریخ هستیم. این سرزمین تبار تاریخی عظیم با سرمایه‌های بزرگ فرهنگی داشته است. امروز می‌توانید هزاران سوژه از این گنجینه برای بازی‌سازی داشته باشید. اما نکته مهم حمایت از این ظرفیت است تا بتواند زمینه‌ساز حرکت‌های بزرگ بعدی باشد.

وزیر ارشاد تأکید کرد: بر این باورم بازی رایانه‌ای در ایران در آغاز یک جهش بزرگ قرار دارد و در آینده می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب و بزرگی باشد. امروز در دنیا و در حوزه صنعت فرهنگ جهان گردشمالی بزرگی داریم که ایران سهم قابل توجهی از این بازار دارد.

وی با اشاره به برخی اطلاعات آماری درباره وضعیت صنعت گیم در ایران تأکید کرد: مبنای سیاست‌گذاری ما در وزارت ارشاد تقویت تولیدکنندگان ایرانی  و حمایت قانونی و مالی از بازی‌سازان داخلی است. امروز در کشور ۲۳ میلیون نفر درگیر بازی‌ها هستند و ازاین منظر ۲ هزار متخصص در قالب ۱۰۰ شرکت در کشور فعال هستند. براساس همین ظرفیت است که ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و علاوه‌بر بازار داخلی نیم نگاهی به بازار جهانی هم داشته باشیم.

وی افزود: امروز در داخل نیازمند حمایت دستگاه‌های دیگر برای کمک به حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستیم و باید این مهم را درچارچوب صنایع فرهنگی کشور تعریف کنیم.

صالحی امیری تأکید کرد: صنعت فرهنگ درکشور نیازمند بازشناسی و بازتعریف مجدد است. می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که درآینده صنعت فرهنگ جایگزین صنعت نفت شود. امروز در حوزه‌های گردشگری، تئاتر، صنایعدستی، نقاشی، بازی و غیره می‌توانیم علاوه‌بر بازار داخلی بازار منطقه‌ای را همتأمین کنیم .حتی یکی از فضاهای مناسب برای اشتغال و رفع مشکل بیکاری در داخل هم همین صنایع فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: درتولید بازی‌های رایانه‌ای نباید محتوا فدای فرم و شکل شود. محتوا است که می‌تواندعامل جذابیت و غرور ملی شود. توجه به عناصر سازنده محتوا در بازی‌های رایانه‌ای ازاین منظر بسیار حائز اهمیت است. بازی نباید خشن و فاقد هر گونه محتوا باشد. یکی ازنیازهای اساسی جامعه امروز نشاط ملی است و بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند یکی ازمنابع برای تقویت نشاط ملی باشد.

صالحی امیری به نسبت بنیاد ملی بازی‌هایرایانه‌ای با وزارت ارشاد هم اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی بازی‌ها می‌تواند ازانبوه ظرفیت‌های موجود در زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد استفاده کند. شما می‌توانید از این ظرفیت برای توسعه این حوزه استفاده کنید.

وی افزود: با تصویب قانون کپی‌رایت درمجلس بسیاری از چالش‌های ما در این حوزه مرتفع خواهد شد. قانونی که در دولت آن رامصوب کرده‌ایم و حالا در انتظار تصویب در مجلس است.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و باید سراغ اقتصاد درون‌زا برویم. این یک سیاست قطعی است که بایدجوان ایرانی مورد حمایت قرار گیرد. نگاه به بیرون به منزله کسب تجربه است و نبایدکشور محل جولان بازی‌های خارجی باشد. هدف ما از باز کردن بازارهای بیرونی صرفاانتقال تجربه به بازار داخل است. ما در فضای فرهنگی با آلودگی‌های بسیاری مواجهیمو یکی از کانال‌های انتقال سم ناامیدی به جامعه همین بازی‌های رایانه‌ای خارجیاست. حتما این دست بازی‌ها برای کشور مفید نیستند و قطعا باید جلوی ورود این دستبازی‌ها به بازار گرفته شود.

وی تأکید کرد: تقویت بازی‌های رایانه‌ای باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. به هر میزان که در کشور مصرف فرهنگی افزایش پیدا کند آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و از این منظر رابطه‌ای معنادار میانتولید بازِی‌های مفید و غرورآفرین با کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: وظیفه ما در وزارت ارشاد و بنیاد بازی‌های صرفا تولی‌گری است. سیاست‌گذاری حمایت ونظارت. وظیفه بنیاد بازی‌ها در این سه مفهوم خلاصه می‌شود و باقی امور باید به بخش‌خصوصی واگذار شود.