موزه‌ای برای میراث صنعت بازی دنیا

همزمان با روز جهانی موزه، سراغ موزه بازی‌های رایانه‌ای شهر برلین رفته‌ایم، موزه‌ای که به عنوان نخستین موزه جهان برای سرگرمی‌های دیجیتال تعاملی در سال ۱۹۹۷ در این شهر راه‌اندازی شده و امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی، مقصد گشت و گذار بسیاری افراد در برلین است.


 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در خیابان کارل مارکس شهر برلین 24 سال پیش موزه‌ای گشایش یافت که لقب بزرگ‌ترین موزه بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای دنیا را به خود گرفت.
این موزه پس از گذشت بیش از دو دهه فعالیت، اکنون به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تفریحی و حتی گردشگری این شهر، بسیاری از علاقه‌مندان و گردشگران را در گروه‌های سنی مختلف، مشتاق خود کرده است، موزه‌ای که به شکلی کاملا حرفه‌ای به مستندسازی میراث حوزه بازی‌های ویدئویی برای عموم مخاطبان پرداخته است.

بازی‌های رایانه‌ای بخش مهمی از فرهنگ این موزه است که به طور فزاینده‌ای به وسیله فناوری‌های دیجیتال شکل می‌گیرد. موزه بازی‌های رایانه‌ای شهر برلین خود را متعهد کرده است تا با کمک نمایشگاه‌ها، پیشنهادات آموزش رسانه‌ای، برگزاری رویدادها و ارائه نشریات تخصصی، زمینه انتقال فرهنگ و تاریخ بازی‌ها و سرگرمی‌های تعاملی دیجیتال را برای مخاطبان امروز و آینده فراهم کند.

مجموعه‌ای غنی برای تاریخ صنعت بازی

براساس اطلاعات ثبت شده درباره موزه بازی‌های رایانه‌ای شهر برلین، این مکان به عنوان یکی از یکی از بزرگ‌ترین مجموعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای سرگرمی در اروپا، تا سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۳۰۰۰۰ بازی و برنامه کاربردی، بیش از 300 کنسول و سیستم‌ رایانه‌ای و بیش از 10000 جلد مجلات تخصصی مختلف در حوزه بازی،۱۲۰ رایانه خانگی و سیستم کنسول‌های مختلف و مجموعه گسترده‌ای از اسناد دیگر مانند فیلم، پوستر و راهنما و همچنین ماشین‌های بازی، اشیا هنری رسانه‌ای و اقلام تجاری را از گوشه و کنار دنیا گردآوری کرده و در معرض نمایش و بازدید عموم قرار داده است.

البته این همه چیزی نیست که در این موزه در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار گرفته است و با گشت و گذار در این موزه، علاوه بر این مجموعه ارزشمند و دیدنی، ماشین‌های بازی آرکید و نوارهای ویدئویی را نیز خواهید دید. از سوی دیگر، مسئولان این موزه  همچنان در حال جمع‌آوری و حفظ بازی‌های رایانه‌ای و همچنین پلتفرم‌های سخت‌افزاری لازم و سایر مصنوعات مرتبط با فرهنگ بازی هستند تا به درک این پیشرفت‌ها به عنوان میراث دیجیتال برای جامعه امروز و نسل‌های آینده کمک کنند.

نیمرود؛ بازمانده‌ای از 1951

به طور حتم یکی از جذاب‌ترین دستگا‌های بازی قدیمی که در این موزه نگهداری می‌شود و تماشای آن برای بازدیدکنندگان تجربه دوست داشتنی است، همان دستگاه نیمرود «Nimrod» معروف است که سال 1951 میلادی ساخته شده و برای نخستین بار در نمایشگاه صنعتی برلین غربی در معرض نمایش قرار گرفته است. این دستگاه کامپیوتری مخصوص بازی که به ‌عنوان نخستین بازی آرکید معرف شده و با آن می‌توان بازی‌هایی مانند ComputerSpace  را که در سال 1971 میلادی ساخته شده و برخی دیگر بازی‌های ویدئویی کمیاب بلوک شرقی را بازی کرد.

میراثی از سازنده آتاری

یکی دیگر از جذابیت‌های این موزه Computer Space یا همان نخستین بازی ویدئویی سکه‌ای در تاریخ بازی‌هاست که در سال 1971 میلادی به وسیله نولان بوشنل ساخته شد. او یک سال بعد از آن بازی‌های به‌یادماندنی آتاری را که خاطره مشترک بسیاری از مردم جهان است، ایجاد کرد. بوشنل با عرضه بازی کامپیوتر اسپیس (Computer Space) راه را برای تولید و عرضه بازی‌های آرکید بعدی هموار کرد.

تنها دستگاه بازی ویدئویی تولید شده در آلمان سابق

Poly-Play نخستین و تنها دستگاه بازی ویدئویی تولید شده در آلمان سابق، یکی دیگر از دستگاه‌هایی است که در این موزه نگهداری می‌شود. گفته شده که این دستگاه به وسیله VEB Polytechnik Karl-Marx-Stadt بین سال‌های 1985 و 1989 میلادی تولید شده است.

نسل نخست کنسول‌های بازی‌ ویدئویی

به طور قطع یکی دیگر از اشیا گران‌بها و ارزشمند این موزه، اختراع «رالف اچ بائر» است که به‌عنوان نسل نخست کنسول بازی تجاری برای مصارف خانگی در سال 1959 میلادی ساخته شد. این کنسول که یک جعبه سفید، سیاه و قهوه‌ای است، به یک تلویزیون متصل می‌شود و از راه سیم به دو کنترلر مستطیلی متصل می‌شود. بخش اصلی کنسول از راه جعبه سوئیچ به تلویزیون متصل شده و به مخاطب قدرت انتخاب بین تماشای فیلم یا بازی را می‌داد.

علاوه بر همه جاذبه‌های دیدنی موزه بازی‌های رایانه‌ای برلین برای مخاطبان، این موزه یکی از اعضای شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) است که در کنار ایجاد این فضای دائمی نمایشگاهی، تمرکز ویژه‌ای هم بر روی برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی با تمرکز بر جنبه‌های متنوعی از موضوع بازی دارد.