پیشنهادهای فهم بازی برای تابستان 1400

با آغاز فصل تابستان، که فصل داغ بازی و سرگرمی هم محسوب می‌شود، وب سایت «فهم بازی» تصمیم گرفته که فهرست بازی‌های قابل توصیه‌ای را که از شروع سال 1400 تحلیل و ارزیابی آنها را منتشر کرده است، به علاقه‌مندان بازی‌های رایانه‌ای و خانواده‌های ایرانی معرفی کند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این فهرست قابل توصیه از بازی‌ها همانطور که در صفحه «روش کار ما» در وب سایت فهم بازی مفصل شرح داده شده ، حاصل امتیاز وب‌سایت فهم بازی است که بر مبنای پاسخ‌های یک کارشناس متخصص به پرسشنامه‌ای که در بردارنده 100 سؤال درباره هر بازی است، محاسبه شده است. از این رو سعی شده است، ارزیابی فرهنگی بازی‌ها مبتنی بر نگاه تخصصی و ملاک‌های عینی و ملموس انجام شود. لازم به ذکر است که این فهرست تابستانی به دلیل اینکه هنوز کار ارزیابی بازی‌های ایرانی انتخاب شده برای معرفی و تحلیل در سایت فهم بازی نهایی نشده است، فقط یک عنوان بازی ایرانی را در خودش جای داده (بازی Memoranda) ؛ امّا این قول را به مخاطبان فهم بازی می‌دهیم که یک فهرست اختصاصی برای بازی‌های با کیفیت ایرانی را تا اواسط تابستان امسال به شما معرفی کنیم.

در این فهرست بازی قابل توصیه‌ای برای بازه سنی 3 تا 6 سال وجود ندارد. بنابراین، پیشنهاد فهم بازی برای بازه سنی 3 تا پیش از 7 سال، تعریف فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی غیر از بازی‌های رایانه‌ای است. به طور کلی، در این بازه سنی، دورانی از زندگی کودکان سپری می‌شود که جستجوگری و کاوش در محیط‌های واقعی و تجربه فیزیکی محیط پیرامونی و اشیاء مرتبط با آن تجربه مفیدتری برای رشد آنها به شمار می‌رود.

در مورد بازه سنی 7 تا پیش از 12 سالگی، دو بازی «خوب» که موفق شدند 4 ستاره و بیشتر را از «فهم بازی» دریافت کنند و همچنین 3 بازی «قابل قبول» که توانستند سه ستاره و بیشتر را از «فهم بازی» به دست آورند در جدول زیر به شما معرفی می‌کنیم:

برای بازه سنی 12 تا پیش از 15 سالگی، نیز دو بازی با امتیاز «خوب» (4 ستاره و بالاتر) و سه بازی با امتیاز «قابل قبول» در طول بهار سال 1400 در سایت فهم بازی معرفی شده‌اند. در جدول زیر فهرست این بازی‌ها به ترتیب امتیاز کسب شده ارائه شده است:

برای بازه سنی 15 تا پیش از 18 سالگی، در طول بهاری که گذشت، سه بازی امتیاز «خوب» (4 ستاره و بالاتر) و یک بازی امتیاز «قابل قبول» از فهم بازی دریافت کردند که در جدول زیر فهرست این بازی‌ها به ترتیب امتیاز کسب شده از فهم بازی ارائه شده است:

فهم بازی تا این مقطع از فعالیت خود در سال 1400، برای کاربران بالای 18 سال نیز بازی‌هایی را قابل توصیه دانست. ک بازی با امتیاز «خوب» و دو بازی با امتیاز قابل قبول که اسامی آنها را در آخرین جدول این یادداشت مشاهده می‌کنید. از نظر فهم بازی، پرداختن به این سه بازی، به دلیل وجود برخی جنبه‌های محتوایی، برای کاربران کمتر از 18 سال مطلقاً نامناسب است و لازم است والدین این موضوع را حتماً مدنظر قرار دهند. امّا باید در نظر داشته باشید، پیشنهادهای فهم بازی برای کاربران بالای 18 سال، الزاماً به معنی تأیید این محتواها برای همه افراد بالای 18 سال نیز نیست. به طور مثال این فهرست الزاماً برای کاربران بالای 18 سالی که بنا به دلایل شخصی از مواجهه با بازنمایی‌های گرافیکی خشونت‌آمیز و شوک‌آور پرهیز دارند یا به دلیل تعلقات مذهبی و تقیدات دینی تمایل به مواجهه با بازنمایی‌های گرافیکی از بی‌بند و باری‌های اخلاقی یا اشاره به آنها ندارند و یا به دلیل سلیقه شخصی مایل به مواجهه با فضاهای مضطرب‌کننده و یأس‌آور نیستند، نمی‌تواند بازی‌های قابل توصیه‌ای به شمار برود. بنابراین برای آن دسته از کاربران بالای 18 سال بازی‌ها که بنا بر شناخت و سطح سواد رسانه‌ای‌شان، حساسیت‌ها و چهارچوب‌هایی پیشینی برای خود تعریف کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود قبل از تهیه بازی‌های این فهرست، حتماً متن تحلیلی تهیه شده درباره این بازی‌ها را از سایت فهم بازی و سایر منابع معتبر دیگر مطالعه کنند و سپس نسبت به انتخاب از میان این فهرست تصمیم‌گیری کنند.

در مجموعه جداول فوق، تنوعی از ژانرها و پلتفرم‌های مختلف برای پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای مشهود است. کاربران و والدین دغدغه‌مند در خصوص مصرف رسانه‌ای فرزندان‌شان، می‌توانند اطلاعات تکمیلی در خصوص ژانر و پلتفرم اجرای بازی‌ها را از صفحه اختصاصی بازی‌های یاد شده در سایت فهم بازی به دست آورند. بخصوص پیشنهاد ما به والدین این است که صمیمانه فرزندان‌شان را در پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای همراهی کنند و فضاها و زمان‌های توافق شده‌ای را برای تجربه رسانه‌ای و فرهنگی بازی کردن برای فرزندان‌شان تعریف کنند. همچنین والدین می‌توانند با خواندن تحلیل‌های ارائه شده درباره بازی‌هایی که برای فرزندشان مناسب و هم‌راستا با علایق و سلایق‌شان تشخیص می‌دهند، موضوعاتی برای برقراری گفتگوهای سازنده و دوطرفه بیابند. بازی رسانه است و مهم‌تر اینکه رسانه‌ای بحث‌انگیز است که می‌تواند زمینه مناسبی برای گفتگوی سالم میان والدین و فرزندان فراهم می‌کند.