توسعه و تجاری‌سازی  Green Head در گرو همراهی منتورهای علمی است

آن لحظه‌ای که نوبت به معرفی برترین‌های هکاتون 1400 در آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی رسید، اعضای تیم سه‌نفره تیرنام خیلی امیدوار نبودند که بازی‌شان به‌عنوان یکی از منتخبان این بخش معرفی شود.
اما این اتفاق افتاد و بازی Green Head به‌عنوان برنده رتبه اول هکاتون تهران معرفی شد و جایزه 12 میلیون‌تومانی را از آن خود کرد. حالا که چند روزی از تب‌وتاب برگزاری این رویداد گذشته، فرصت خوبی است برای مرور آنچه که در مسیر ایده‌پردازی و ساخت این بازی برای اعضای تیم تیرنام یعنی محمد ملامحمد، دریا رمضانی و محمد سردشتی فرد گذشته و اینکه برای آینده Green Head چه نقشه‌هایی در سر دارند.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هکاتون 1400 با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به‌عنوان طراح مسئله و حامی اصلی در سراسر کشور به‌صورت آنلاین و به میزبانی سه شهر تهران، تبریز (در دانشگاه هنر اسلامی تبریز) و اصفهان (دانشگاه اصفهان) برگزار شد و رتبه اول، تندیس و جایزه 12 میلیون‌تومانی هکاتون تهران را تیم تیرنام برای بازی Green Head کسب کرد.

ایده اولیه ساخت Green head یا سرسبز باهدف ارتقاء قدرت ذهنی مخاطب در جنبه‌های مختلف از جمله بهبود حافظه و قدرت تصمیم‌گیری شکل گرفت و اعضای تیم تیرنام در ابتدا ده ایده مختلف برای مینی گیم‌های بازی‌شان ارائه دادند و در نهایت بعد از مشورت با منتورهای علمی و فنی هکاتون، ایده‌هایشان را اولویت‌بندی کردند. انتخاب عنوان Green head یا سرسبز برای این بازی نیز دلایلی دارد به روایت محمد ملامحمد یکی از سه عضو تیم تیرنام: رویکرد ما در این بازی افزایش قدرت ذهن با بهره‌گیری از قابلیت‌های بهبود حافظه و قدرت تصمیم‌گیری بود و در این مسیر به دیدگاه کلی تازه شدن، تازه نگه‌داشتن ذهن و به عبارتی سبزشدن ذهن رسیدیم. Green head مفهوم سبزی، تازگی و طراوت ذهن را تداعی می‌کند.

استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی موضوع هکاتون 1400 بود که بازی Green head نیز با همین رویکرد ایده‌پردازی و خلق شده است. محمد ملامحمد درباره کارکردهای این بازی در علوم‌شناختی می‌گوید: هدف ما این بود که با پیاده‌سازی مینی گیم‌هایی علاوه بر رعایت وجه جذابیت و سرگرمی در بازی تأثیر شناختی هم در آن لحاظ شده باشد. برای همین تلاش کردیم تعادل بین سرگرم‌کننده بودن و کارکرد شناختی بازی را حفظ کنیم و در این میان نظرات منتورهای علمی و فنی در رسیدن به این هدف به ما کمک کرد. ما در این نسخه که پروتوتایپ ۴۸ ساعته از بازی است روی دو کارکرد شناختی حافظه و قدرت تصمیم‌گیری تمرکز کردیم. بازی شامل دو مینی گیم است که هرکدام از آنها روی این بخش‌ها متمرکز شده‌اند.

Green head در مسیر توسعه و تجاری‌سازی

ارائه نسخه پروتوتایپ اولین قدم در مسیر ساخت یک بازی است و توسعه و برنامه‌ریزی برای تجاری‌سازی آن گام‌های بعدی است که باید در این راه طی کرد. تیم تیرنام هم برای بازی Green head چنین چشم‌اندازی در نظر دارد. ملامحمد می‌گوید: هدف اصلی ما ایجاد یک یا چند مشخصه منحصربه‌فرد فروش در بازی است تا به این صورت بین این بازی و رقبای بازار تفاوتی ایجاد شود. برای مثال در نظر داریم برای شروع، به ایجاد فضای جذاب و داستان در بازی فکر کنیم. دغدغه اصلی ما در طراحی و توسعه این بازی این است که نسبت به بازی‌های مشابه، فضای جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تری داشته باشد.

ملامحمد این نکته را هم گفت که بازی Green head در صورت توسعه به‌عنوان یک بازی جدی باهدف ارتقاء سطوح شناختی عموم افراد جامعه کاربرد دارد و البته اینکه آنها در این مسیر به همراهی یک منتور علمی در کنار تیم‌شان نیاز دارند تا بتوانند مسیر توسعه بازی را صحیح و اصولی طی کنند.

تجربه‌ای ارزشمند به‌واسطه حضور منتورهای متخصص

حضور در هکاتون 1400 اتفاق جذابی و تجربه‌ای ارزشمند برای تیم‌ تیرنام بود به گفته محمد ملامحمد که حضور در این بخش از رویداد بازی‌های جدی را برای اولین بار از دوره دوم آن تجربه کرده است: برای تیم‌های کوچک و مستقلی مثل ما، اینکه امکان ارتباط مستقیم با منتورهای باتجربه و متخصص در هکاتون فراهم است خیلی مفید، کمک‌کننده و شتاب‌دهنده است. ضمن اینکه ارائه‌های علمی و فنی که در روند رویداد برگزار می‌شوند هم خیلی به تیم‌هایی مثل تیم ما کمک می‌کند. من اولین‌بار در دومین هکاتون بازی‌های جدی شرکت کردم و آنجا با مفهوم بازی‌های جدی آشنا شدم. بعد از آن ساخت بازی جدی برایم جدی شد و در پروژه‌هایی هم حضور داشتم.

رقابتی سخت در میان تیم‌های قوی

اما کسب رتبه اول تهران در هکاتون 1400 اتفاقی بود کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی برای تیم تیرنام. ملامحمد می‌گوید: ازآنجایی‌که با بعضی از تیم‌های شرکت‌کننده در رویداد که تیم‌های قوی و مستعدی نیز بودند آشنا بودیم، فضای رقابتی را سخت می‌دیدیم و خیلی فکر نمی‌کردیم که بتوانیم جایزه بازی برتر را کسب کنیم. اما همه تلاش‌مان را کردیم تا ساخت نسخه پروتوتایپ بازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در روند برگزاری هکاتون و ساخت بازی سعی کردیم بیشترین تعامل را با منتورها داشته باشیم تا در مسیر درست پیش برویم و از مسیر اصلی منحرف نشویم. من فکر می‌کنم تعامل ما با منتورها خیلی به ما کمک کرد تا بتوانیم بازی نسبتاً خوبی ارائه دهیم.