لزوم هماهنگی ملی برای کنترل واردات بازی‌های غیرمجاز

 

واردات بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای غیرمجاز یکی از چالش‌های همیشگی صنعت بازی ایران است. موضوعی که یکی از دغدغه‌های همیشگی فعالان صنعت بازی در ایران، خانواده‌ها و مسئولان قضائی و انتظامی کشور است.
این نگرانی انگیزه برگزاری نشستی میان معاون نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد تا درباره مسئله بازی‌های غیر مجاز گفتگو کنند.




به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هم افزایی، توسعه و تکمیل اقدامات نظارتی در عرصه بازار بازی‌های ویدئویی محور اصلی صحبت‌های این نشست بود.
امیر محمد پرهام‌فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این دیدار با تقدیر از دغدغه‌های فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از آمادگی این ستاد برای توسعه و تکمیل اقدامات نظارتی برای کنترل واردات محصولات فرهنگی غیرمجاز گفت.

پرهام فر همچنین گفت: «دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت صمت، گمرک و اتاق اصناف ایران می‌توانند در یک حرکت همگرا نسبت به اعمال مقررات کنترلی در خصوص واردات فیزیکی بازار بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای غیرمجاز یکپارچه عمل کنند.»

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد که این ستاد آمادگی دارد تا به عنوان یک دستگاه ناظر فرابخشی هماهنگی های لازم را انجام دهد.
عقیل منصوری، معاون نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت کنترل واردات بازی‌های ویدئویی غیرمجاز، افزود: «گردش مالی بسیار زیادی که در واردات بازی‌های ممنوعه به صورت فیزیکی صورت می‌گیرد، اثرات مخربی بر اقتصاد کشور دارد.»

منصوری همچنین گفت: «حفظ سلامت نظام خانواده‌ خصوصاً نسل نوجوان و جوان که مخاطب اصلی بازی‌های ویدئویی هستند، در میان سیاست‌گذاران صنعت بازی کشور باید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی از طریق این صنعت، یکی از اهداف مهم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. در همین راستا، در بحث کنترل بازی‌های غیر مجاز، صیانت از مرزهای اخلاقی و اعتقادی بالاترین اولویت ما است.»