هشدار به خانواده‌ها درباره اثرات مخرب بازیهای رایانه‌ای
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مدیریت اطلاع‌رسانی بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در این اطلاعیه آمده است: در تمامی دنیا بازیهای رایانه‌ای پس از تولید توسط نظام‌های طبقه‌بندی رایج و موجود رده‌بندی سنی می‌شوند، یعنی براساس محتوای موجود در بازی، بازیها به گروههای مختلف سنی تقسیم شده مثلا بالای 13 سال و یا بالای 17 سال و تولید کنندگان این رده بندی سنی را با استفاده از نشانه‌ها و علائم بر روی سی دی درج کرده و در تبلیغات از آن استفاده می‌کنند.
این اطلاعیه می‌افزاید: هر چه یک بازی رده‌ پائین‌تری را از لحاظ گروه سنی دریافت کند طبیعتا فروش بیشتری برایش تصور می‌شود، چرا که اکثر قریب به اتفاق خانواده‌ها و کاربران بازی در دنیا با این رده بندی آشنا بوده و فرهنگ استفاده از آن را نیز رعایت می‌کنند. این نظام‌های طبقه‌بندی، بازیها را با تعریف مولفه‌های استاندارد و تعیین شاخصه‌های محتوایی بررسی می‌نمایند. مولفه و شاخصه‌ها تابعی از ارزشهای مذهبی و اجتماعی جوامع مختلف است. خشونت، برهنگی، روابط جنسی، بدلحنی، استفاده از الکل و ... مولفه‌هایی است که در اکثر نظام‌های طبقه‌بندی به عنوان شاخصه طبق بندی بازیها مدنظر قرار می‌گیرد.
اطلاعیه بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای حاکی است: مهمترین نظام‌های طبقه‌بندی در دنیا که اکثر تولید کنندگان و کاربران بازیهای رایانه‌ای با آنها آشنا هستند، عبارتند از: ESRB در آمریکا و کانادا، PEGI در اروپا و CERO در ژاپن. متاسفانه در کشور ما با عنایت به این نکته که پیش از این بازار بازیهای رایانه‌ای از نظارت، مدیریت فراگیر و هدفمند بهره نمی‌برد و هنوز مبادی ورودی و توزیع آن در کشور مشخص نیست لذا در بحث فرهنگ استفاده نیز با این مشکل روبرو هستیم که علاوه بر عدم اطلاع دقیق کاربران و خانواده‌های آنان از این نظام‌های رده‌بندی از نشانه‌ها و محتوای این کار نیز اطلاعی ندارند و به همین واسطه بدون در نظر گرفتن آثار مخربی که در پی عدم استفاده از بازیهای مربوط به گروه سنی خاص کاربر به بار می‌آید، همه کاربران در هر سنی همه بازیها را در اختیار دارند.
این عدم آگاهی باعث می‌شود که یک کودک مثلا 10 ساله اکثر به تنهایی و بعضا به همراه پدر و مادر خود سی دی بازیهایی را خریداری کند که طبق نظام‌های رده بندی رایج دنیا رده سنی بالای 17 سال را به خود اختصاص می‌دهد و هر روز ساعت‌ها با آن بازی می‌کند، غافل از اینکه خشونت بسیار بالای موجود در این بازی که همراه با نمایش خونریزی شدید و بدن مثله شده بوده و یا روابط جنسی در سطح بسیار بالای آن چه اثری بر روحیه ظریف و حساس او می‌گذارد.
این اتفاق تقریبا در مورد اکثر کاربران ایرانی اکنون در حال وقوع است. بیشتر بازیهایی که در جامعه ما تکثیر و توزیع می‌شود رده سنی (بالای 17 سال) و یا (بالای 22 سال) را در طبقه‌بندی ESRB که معتبرترین رده‌بندی در دنیاست به خود اختصاص داده است و حال آنکه اکثر جامعه کاربران بازیهای کودک و نوجوان هستند.
کاربرانی که ساعتها از این بازیها استفاده می‌کنند و متناوبا با صحنه‌های خشونت بار و یا پوشش‌های نامناسب و زمینه‌های روابط جنسی روبه‌رو می‌شوند از لحاظ روحی و روانی دچار اختلال می‌شوند و ضربات جبران ناپذیری‌ بر روح و روان کودک وارد می‌شود اگر از بازیهای مخرب و زیان‌آور استفاده نماید.
این اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به آغاز فصل تابستان، تعطیلی مدارس و اوقات فراغت سه ماهه، خانواده‌ها باید مراقب باشند تا کودکانشان از چه بازیهایی استفاده می‌کنند. خانواده‌ها باید بر بازیهایی که بچه‌ها استفاده می‌کنند کنترل داشته و نظارت کنند طبق آمار منتشر شده اکثر خانواده‌های پدر و یا مادر بر خرید بازی توسط فرزندشان نظارت داشته و درصد بالایی نیز حداقل یک بار در ماه با فرزندشان بازیهای رایانه‌ای را انجام می‌دهند.
اکنون بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در حال تدوین نظام ملی بازیهای رایانه‌ای مطابق ارزشهای ملی و مذهبی رایج در جامعه ایرانی و اسلامی ماست. امیدواریم تا در چند ماه آینده نتایج آن استخراج شده و رده‌بندی سنی کلیه آثار تولیدی داخل و خارجی انجام شده و علائم و نشانه‌های مخصوص بر آن درج گردد.