بازی‌های رایانه‌ای، صنعتی سودآور و فرهنگی برای کشور است

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌های رایانه‌ای صنعتی سود آور و در عین حال فرهنگی برای کشور محسوب می شود از این رو باید به تولید بازی‌های بومی توجهی ویژه داشته باشیم.  

به گزارش کمیته اطلاع رسانی نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران، دکتر "بهروز مینایی" در آیین گشایش نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران با بیان اینکه بازی رایانه ای به عنوان یکی از مهمترین رسانه های نوین در دنیا به شمار می رود افزود: بازی های رایانه ای نقطه ارتباط دنیای مجازی با عالم جسمانی است و نفوذ در عالم خیال نقطه اتکای بسیار پر قدرتی است که می توان با پرورش آن، آرمان های معنوی و اقتصادی جامعه را محقق کرد.

وی ادامه داد: بازی های رایانه ای چند مزیت دارند که از آن جمله می توان به آموزش مدیریت، برنامه ریزی، استفاده از منابع و توجه به زمانبندی، ارتباط مناسب پدر و مادر با فرزندان و بومی سازی ارزش های سنتی و دینی در قالب بازی اشاره کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های اراینه ای با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: بازی رایانه ای به عنوان یک رسانه نوین می تواند ضمن تبدیل شدن به یک صنعت پرقدرت و سودآور، زمینه اقتدار فرهنگی کشور را نیز فراهم کند.

مینایی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران یادآور شد: ارسال 92 بازی های بزرگ و 146 اثر در حوزه بازی های جنبی به دبیرخانه این رویداد این امر را نشان از عملکرد قابل قبول بنیاد ملی بازی های رایانه ای دانست.  

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید بازی های رایانه ای امروز به یکی از قطب های منطقه در این زمینه تبدیل شده و روند توسعه و پیشرفت کشور در این زمینه ادامه دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای به برگزاری 25 کارگاه دانش آموزی و دانشجویی در حاشیه نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای اشاره کرد و یادآور شد: 38 اثر از دانش آموزان به دبیرخانه جشنواره رسید که این مهم تضیمن و تامین کننده نیروی انسانی حوزه بازی های رایانه ای در آینده است.

 مینایی در پایان با بیان اینکه بیش از 70 شرکت تولید کننده بازی در نخستین جشنواره بازی های رایانه ای تهران حضور دارند تاکید کرد: طلاع رسانی در زمینه نظام رده بندی بازی های رایانه ای از دیگر فعالیت های ما در ایام برگزاری این رویداد هنری خواهد بود.

بازی های رایانه ای جایگاهی ویژه در کشور دارند

در ادامه این مراسم حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور پرشور تولیدکنندگان داخلی در نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران اتفاق مهمی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دانست.

وی افزود: برگزاری جشنواه ای مستقل برای بازی های رایانه ای اقامی قابل تامل از سوی دکتر مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای بود و امروز مسئولان فرهنگی کشور با اقدامات این بنیاد نگاهی ویژه به بازی های رایانه ای دارند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برگزاری این رویداد هنری را موجب ساخت بازی های بومی در کشور دانست و اظهار امیدواری کرد بازی های رایانه ای جایگاهی ویژه در بخش فرهنگ و هنر کشور پیدا کنند.

شاه آبادی در ادامه پیام دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جشنواره و نمایشگاه بازی ها رایانه ای قرائت کرد.

در این پیام آمده است:

بی تردید در جهان امروز قدرت های سلطه در تمامی ابعاد نظامی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و رسانه ای چتر استعمار و استبداد خود را گسترش داده اند. دولت هایی که علم و فرهنگ را ابزاری برای بقای نظام های سلطه خود می دانند، همواره تلاش می کنند تا چهره ای خشن و پلید از عدالتخواهان جهان ترسیم نمایند و تلاش ملت ها برای دستیابی به حقوق مسلم خود را تهدیدی جهانی شمرده و از گسترش روحیه عدالتخواهی در مجامع تخت سلطه خود جلوگیری کنند.

یکی از مصادیق بارز استفاده ابزاری در عرصه فرهنگ، سرمایه گذاری در عرصه بازی های ویدیویی و رایانه ای است که وارونه جلوه دادن حقایق، حرکت های عدالت طلبانه را تهدیدی برای جهان شمرده و اشغال، غارت و کشتار را امری بدیهی و غیر قابل تردید به تصویر می کشند و بدین سان قصد تسلط بر افکار جهانی به خصوص نسل جوان کشورهای عدالت طلب را دارند. اندیشه ای که پایداری و مقاومت کشورهای عدالت خواه جهان بخصوص مسلمانان مظلوم در برابر ظالمان جهان در جهت فتح قله های علمی و فرهنگی و دستیابی به فناوریهای نوین است.

امروز به لطف برپایی حاکمیتی عدالت گستر و حقیقت جو در ایران، دولت های پوشالی و نظام های ستمگر سراسر گیتی در حال از هم پاشیدگی است و در برابر موج عدالت خواهی توان ایستادگی نخواهند داشت و این ایران اسلامی است که به وجود فرزندان غیور که در صف عالمان جهان ایستاده اند افتخار می کند.

به فضل خداوند و پس از شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران و با پیروی از منویات رهبری، تلاش های موثری در حوزه های مختلف فرهنگی صورت گرفت و در سال 1385 به دستور مقام عظمای ولایت و تدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گام مهمی در این عرصه برداشته شد، که همانا تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف پیگیری ماموریت های جدید برای مقابله با جنگ نرم در عرصه بازی های رایانه ای است.

نهال تازه رسته ی دولت نهم در زمان کوتاهی در دولت دهم با روحیه انقلابی به بالندگی رسید که به حمدالله امروز شاهد هستیم تولید بازی های رایانه ای فاخر ایرانی برگرفته از تاریخ و ادبیات کهن که این مرز پرگهر هستیم آثاری ارزشمند با دستان توانمند جوانان ایرانی ساخته شده و نیز استفاده صحیحی از بازی های رایانه ای توفیقات فراوانی حاصل شده است که تمامی آن محصول همت والای خادمان ملت در دولت و تلاش و پشتکار جوانان و نخبگان میهن اسلامی است و این خود گام های موثری است در راه نیل به اهداف علیه حاکمیت اسلامی، که هوشمندانه در سند چشم انداز ایران 1404 تبیین شده است.

امرو جوانان پرافتخار ایرانی، طلایه داران فرهنگ عدالت جویی وظلم ستیزی اند که برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در صفوف اول علمی جهان را باعث گردیده اند و جهانیان را به رغم موانع بسیار در تحریم ها و هزاران تهدید دیگر در بهت و حیرت فرو برده اند.

اینجانب ضمن تقدیر از کلیه متخصصین، کارشناسان، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه از صمیم قلب آرزو می کنم برپایی نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران بتواند هدف عالیه خود را پیگیری نموده و عنوان نخستین گام برای تسخیر و فتح قله های علمی و فرهنگی جهان با شعار عدالتخواهی و ظلم ستیری شناخته شود.

دنیا بداند که ما و جوانانمان به این باور رسیده ایم که علی رغم همه تهدیدها و تحریم ها، برای اعتلای نام ایران اسلامی در تمامی عرصه های علمی و فرهنگی باید همصدا باهم فریاد برآریم که "ما می تونیم"

توفیق، رفیق طریق و عزت و اعتبارتان باد.

پیشرفت کشور در زمینه تولید بازی های رایانه ای قابل قبول است

در ادامه این مراسم، "علیرضا مخبر دزفولی" دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به چگونگی ایجاد بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: بشریت در مقاطع مختلف زمانی تلاش های مختلفی را متناسب با نیازهای روز تعریف کرده و سعی دارد پیام های خود را از این طریق منتقل کند.

وی تصریح کرد: این توانمندی ها گاهی اوقات ابزار دست جریان های سلطه گرقرار می گیرد؛ چنانچه در سال های گذشته جریانی وسیع در این زمینه شکل گرفت و از ساحت علم و فناوری برای تسلط بر سایر کشورها بهره برداری شد.

مخبر دزفولی با بیان اینکه هنر باید در جهت سعادت بشریت به کا گرفته شود یادآور شد: متاسفانه کشورهای غربی از هنر به منظور القای نظریه سلطه استفاده کردند و از ساحت جوانان نوجوانان و نونهالان سایر ملت ها  و کشورها برای معرفی این جریان سود جستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با تلاقی علم و فرهنگ، بازی های رایانه ای بوجود آمد و سلطه گران از این ابزار نوین برای تسلط بر سایر ملت ها به ویژه کشورهای اسلامی و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.

وی یادآور شد: یکی از دغدغه های شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزایش روز افزون تعداد بازی های خارجی در کشور و استفاده دانش آموزان از این محصولات بوده و هست زیرا در بسیاری از این آثار نگاهی تخریبی به جمهوری اسلامی وجود دارد.

مخبردزفولی با بیان اینکه مخالف هنر و صنعت نیستیم گفت: جمهوری اسلامی ایران مخالف تخریب فرهنگ و هنر ملل است اما بسیاری از کشورهای غربی برای تخریب چهره قهرمانان ملی ما در دوران دفاع مقدس و همچنین تلاش برای ارائه تصویری متفاوت و غیر واقعی از مسلمانان در جهان، از هر ابزاری استفاده می کنند.

وی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری گفت: همانطور که ایران اسلامی با پرورش استعدادهابه عنوان یکی از برترین کشورها در حوزه علم تبدیل شده است اگر به استعدادهای خود باور داشته باشیم می توانیم در حوزه بازی های رایانه ای از سایر کشورها پیشی بگیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: روزی که بنیاد بازی های ملی یارانه ای آغاز فعالیت کرد شاید بیش از دو بازی بومی در کشور ساخته نشده بود اما امروز بیش از 90 تولید داخلی در حوزه بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد که این نشان از توسعه صنعت هنر بازی های رایانه ای در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در عرصه بازی های رایانه ای باید نیازمند برنامه ریزی مدون هستیم تاکید کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای از ابتدای فعالیت تا کنون عملکرد قابل قبولی داشته اما این بنیاد باید دورنمای خود را برای افق سال 1404 تعریف کند.

مخبر دزفولی تاکید کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای باید از تصدی گری در این حوزه پرهیز کند و در عین حال نباید از فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای داخلی غافل باشد.

وی همچنین تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای باید انجام کارهای فاخر را در دستور کار قرار داده و از این نوع فعالیت ها و تولیدات حمایت مادی و معنوی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های بسیاری برای فعالیت در زمینه انرژی هسته ای و سلول های بنیادی در قالب بازی های رایانه ای وجو دارد گفت: تولید این نوع بازی ها غرور ملی را در نسل جوان تقویت کرده و تولید کنندگان داخلی باید به چنین عرصه هایی که سبب فخر و مباهات ملی است ورود کنند.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی شهدای بسیاری در عرصه های علمی و فرهنگی دارد که جان خود را فدای کشور کردند که از آن جمله می توان شهیدان علی محمدی و شهریاری اشاره کرد بنابراین تولید بازی هایی با محوریت این شهدا از ضرورت ها است.

وی با بیان اینکه پرداختن به اسطوره های تاریخی بسیار ارزشمند است گفت: تولید کنندگان بازی های رایانه ای باید در نظر داشته باشد پرداختن به مسائل فرهنگی و علمی و در عیم حال به تصویرکشیدن مفاخر کشور در قالب بازی های رایانه ای یکی از ضرورت های ما محسوب می شود.

وی از تولیدکنندگان داخلی خواست تا به مسائلی همچون گوآن تانامو، زندان ابوغریب و مسائل برخی کشورها  همچون عراق و افغانستان بپردازند و از اینکه برچسب سیاسی شدن به این ساخت آثار زده شود هراس نداشته باشند زیرا کشورهای غربی با ساخت بازی های رایانه ای هدفمند تصویر غیر واقعی از مسلمانان و مردم کشور ما ارائه کرده و این اقدام خود را فرهنگی می دانند.  

وی با بیان اینکه ما مخالف سرگرمی و تفریح نیستیم یادآور شد: تولید کنندگان ما در کنار توجه به عنصر سرگرمی در ساخت بازی های رایانه ای نباید از موضوعاتی همانند آنچه بدان اشاره شد غافل شوند.

مخبر دزفولی با بیان اینکه وظیفه بنیاد ملی بازی های رایانه ای نخبه پروری در این زمینه است گفت: هرجریانی که در این زمینه شکل می گیرد باید حمایت شود زیرا همراهی و حمایت نخبگان دستاوردهای فرهنگی، اقتصادی و انسانی ارزشمندی برای کشور در بر دارد.

وی تاکید کرد: اگر در این حوزه به درستی برنامه ریزی شود می توان ثروت های مادی و معنوی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان آورد.

وی در ادامه خواستار برگزاری نشست های آموزشی میان تولید کنندگان داخلی و مسئولان اشاره کرد: بنیاد ملی بازی رایانه ای باید با عقبه فکری کار خود را پیش ببرد.

نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای روز پنجشنبه 8 اردیبهشت ماه کار خود را در سالن همایش های برج میلاد تهران آغاز کرد این رویداد هنری تا 12 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 10 صبح تا 20 میزبان علاقه مندان به بازی های رایانه ای است.